استقبال جهاد دانشگاهی از همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در تولید فناوری و تحقیقات مشترک

حمید رضا طیبی دردیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی دارای توانمندی‌های زیادی در حوزه‌های مختلف است، گفت: این نهاد از همکاری با مجموعه بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی در تولید فناوری و تحقیقات مشترک استقبال خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در دیدار محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از ظهر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با این ایده شکل گرفت که دانشگاه نیاز دارد یک مجموعه در داخل آن باشد که علم تولیدی دانشگاه را به ثروت تبدیل کند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با این هدف تأسیس شده اما در ادامه کار از دانشگاه تفکیک شد، گفت: پس از آن، مجبور شدیم در تولید علم نیز مداخله کنیم، اما کار جهاد دانشگاهی روی انجام تحقیقات کاربردی، تبدیل نتایج تحقیقات به فناوری و پیگیری آن برای استفاده در جامعه متمرکز شد. جهاد دانشگاهی در حوزه‌های متعددی ازجمله آموزش، فرهنگ و... فعالیت دارد. ارائه آموزش‌های مهارتی و تأسیس خبرگزاری‌هایی ازجمله ایسنا، ایکنا، سینا پرس و... و تأسیس سازمان همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان از جمله فعالیت های جهاد دانشگاهی است.

طیبی افزود: یک مجتمع تحقیقاتی، 3 پارک علم و فناوری، مراکز رشد، راه‌اندازی مرکز افکارسنجی و مرکز گردشگری علمی، راه‌اندازی مراکز آموزشی ازجمله دانشگاه علم و فرهنگ در تهران و دانشگاه علم و هنر در یزد، مرکز اطلاعات علمی، سازمان تجاری‌سازی و فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، راه‌اندازی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیست و... از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سطح کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد در سند چشم‌انداز 1404 در نظر دارد یک مجموعه انقلابی با هویت اسلامی باشد، گفت: یکی از اهداف جهاد دانشگاهی این است که دارای فعالیت های شاخص در تمام استان های کشور باشد.

طیبی با اشاره به اینکه در جهاد دانشگاهی گروه های پژوهشی فعالیت دارند، تصریح کرد: این گروه‌ها تا مرز تولید فناوری پیش رفته و پژوهش را به صورت حرفه‌ای به جامعه ارائه می کنند و بعد از مدتی به شرکت تبدیل خواهند شد.

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه فعالیت های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کاملاً کاربردی است، گفت: این فعالیت ها براساس نیازهای جامعه است که از قبل بررسی و شناسایی شده است. برای مثال جهاد دانشگاهی در سال 1378 به تکنولوژی انتقال برق VC دست یافت و این موضوع باعث شد بتوانیم به تکنولوژی ساخت موتورهای دور متغیر نیز دست پیدا کنیم که بسیار حائز اهمیت است.

طیبی ادامه داد: یکی از مسائل مهم صنعت نفت، جداسازی آب و آب نمک از نفت است. جهاد دانشگاهی برای حل این مسئله نیز یک پایلوت برای جداسازی طراحی کرده و یک مجموعه بزرگ ساخته است که بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مهندسی و علوم، علوم انسانی و اجتماعی، مکانیک (حفاری، دکل‌های حفاری، مته‌های حفاری و بازوهای بارگیری نفت خام)، شیمی (محیط زیست)، مخابرات، پزشکی (گیاهان دارویی، مسائل بنیادی، بیوتکنولوژی، پژوهشکده گیاهان دارویی)، کشاورزی و منابع طبیعی (اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین، صنایع غذایی) و... به صورت حرفه‌ای و با توجه به نیاز صنایع فعالیت داشته و دارای توانمندی‌های بالایی است.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: این نهاد از همکاری با مجموعه‌های بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی استقبال می‌کند تا با انجام کار حرفه‌ای و مشخص در تولید فناوری و انجام تحقیقات مشترکی که موردنیاز کشور است، به پیشرفت علمی کشور کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005359

وب گردی

وب گردی