کاهش شکاف استانداردسازی ارتباطات و فناوری بین کشورها

 ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر در واقع عامل زیربنایی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی می شود، برهمین اساس دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات؛ شعار روز جهانی ارتباطات را کاهش شکاف استانداردسازی بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از گذشته تا به‌حال ارتباطات همواره به‌عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای بشر محسوب می شده است.

تاریخچه ایجاد ارتباط به شکل امروزی به اوایل قرن نوزده با کشف الکتریسیته و خاصیت انتقال آن بصورت سیگنال و علامت، برمی‌گردد که از طریق آن برای اولین بار یک پیام با سرعتی افزون تر از سرعت هر انتقال دهنده دیگری فرستاده شد. تلگراف اولین وسیله ای است که برای ارسال این شیوه از پیام در دنیای مخابرات استفاده شد.

در۱۷ مه ۱۸۶۵ میلادی "اتحادیه تلگرافی بین المللی" در پاریس شکل گرفت. ازآن تاریخ به بعد نام این اتحادیه دستخوش تغییر و تحول شد و سرانجام در ۳۰ اکتبر ۱۹۰۶ میلادی در کنفرانس "اتحادیه تلگرافی بین الملل" تصمیم گرفته شد که "اتحادیه رادیو و تلگرافی بین الملل" نیز راه اندازی شود. در ۹ دسامبر سال ۱۹۳۲ میلادی به موجب "عهدنامه مادرید" با وحدت دو اتحادیه یاد شده فوق، "اتحادیه بین المللی ارتباطات دور" شروع به کار کرد. در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیه ها برای پیشرفت ارتباطات است.

سابقه عضویت ایران در "اتحادیه تلگرافی بین المللی" بیش از یکصد سال است.

هدف از روز جهانی مخابرات و ارتباطات (WTISD) کمک به ایجاد پل‌های ارتباطی قوی و مستحکم‌تری میان کشورهای مختلف و مردم جهان و همچنین توسعه فناوری‌هایی که برای گسترش ارتباطات و زیرساخت‌های مخابراتی ساخته و استفاده شده، بوده است.

رویداد جهانی ارتباطات هر ساله با انتخاب یک موضوع اصلی و محوری، تلاش می کند مباحثی را در مدت‌های اخیر موجب نگرانی جوامع بین المللی شده و یا توجه خیل عظیمی از کاربران، شهروندان و دولت‌ها را به خود منعطف کرده است، مطرح کرده و میزبان متخصصان و افراد سرشناس فعال در حوزه مذکور باشد تا آنها به تحلیل، بررسی و گفتگو درباره مباحث مربوطه بپردازند.

امسال هم هولین ژائو دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) طی پیامی «کاهش شکاف استانداردسازی بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه» را به عنوان شعار سال 2019 اعلام کرد.

پایه اساسی مأموریت اتحادیه جهانی مخابرات، به عنوان نهاد تخصصی سازمان ملل متحد در زمینه فناوری های اطلاعات و ارتباطات، تدوین استاندارد هاست. اگر استانداردهای نسل پنجم با هوش مصنوعی تلفیق شوند، در آینده ای نزدیک از مجموعه گسترده ای از اپلیکیشن هایی پشتیبانی خواهند کرد که بی چون و چرا آنها را خواهیم پذیرفت؛ مانند خودروهای خودران(بدون راننده) و شهرهای هوشمند و امن تر.

استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات، امکان بهره برداری متقابل مخابرات، افتتاح بازارهای جهانی و تشویق نوآوری و رشد را فراهم می سازند. این استانداردها، هم برای کشورهای توسعه یافته، و هم برای کشورهای درحال توسعه خوب هستند.
استانداردهای اتحادیه جهانی مخابرات، برای نیل به همه اهداف توسعه هزاره، به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی تسریع می بخشند.

براساس این گزارش همکاری‌های بین المللی، نقش ارتباطات را در جامعه اطلاعاتی انکار ناپذیر ساخته است؛ به نحوی که افزایش بازدهی جامعه از طریق توسعه شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی که بار اطلاعاتی و ارزش افزوده دارند، کلیه محل‌های کار را از طریق اتوماسیون اداری (خودکار سازی) به یکدیگر پیوند داده و ایجاد ارتباط بین دولت و واحدهای محلی از طریق شبکه اطلاعاتی و مخابراتی اداری را متخصص ساخته است.

حتی در کشورهای فرا صنعتی عمدتاً اجرای اتوماسیون کامل، اجرای امور در منزل از طریق تلفن تلویزیونی و فعالیت‌های بانکی، خرید و فروش، رزرو کردن بلیت و سایر اقدامات مشابه از طریق شبکه های اطلاعاتی و مخابراتی صورتمی پذیرد.

ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر در واقع عامل زیربنایی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی می شود و دست راست تمدن نامگذاری شده است. از همین روست که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی در آن کشور ارزشیابی می کنند.

هدف ارتباطات مخابراتی این است که در مناسب ترین وضع اقتصادی، مسافرت های زاید را حذف کند، مراجعات مردم را به سازمان های دولتی تقلیل دهد و ضمن برقراری ارتباط همه جانبه موجب صرفه جویی در اوقات و هزینه های جامعه شود. از سوی دیگر امروزه ضرورت و اهمیت استفاده از شبکه های علمی و تحقیقاتی جهانی برای بسیاری از دانش پژوهان در اکثر رشته ها، قطعی و روشن است.

‏بر اساس این گزارش، به مناسبت روز جهانی ارتباطات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه 29 اردیبهشت از پروژه توسعه روستایی، یک پروژه خدماتی در حوزه پست و چند پروژه فناوری اطلاعات با حضور آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005424

وب گردی

وب گردی