نیویورک‌تایمز: ترامپ گفته با درگیری نظامی با ایران مخالف است

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع نوشته است که ترامپ به مقام‌های ارشد دولت آمریکا اعلام کرده که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت این کشور گفته است که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

این روزنامه اظهارات ترامپ را پیامی به «دستیاران جنگ‌طلبش» توصیف کرده و نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا گفته نمی‌خواهد شاهد آن باشد که کارزار فشار به ایران به درگیری نظامی با ایران مبدل شود.

به گفته چند مقام آمریکایی، ترامپ در این جلسه که صبح چهارشنبه در «اتاق وضعیت» (Situation Room) کاخ سفید و با موضوع ایران برگزار شده، «سرسختانه تأکید کرده که درگیری نظامی با ایرانی‌ها را نمی‌خواهد.»

ترامپ ساعتی پیش هم در مراسم استقبال از «یوری مورر» رئیس‌جمهور سوئیس در پاسخ خبرنگاران درباره اینکه آیا جنگی با ایران در پیش است، گفت: «امیدوارم اینطور نباشد.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، ترامپ در روزهای گذشته تلاش کرده تا این تصور را که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در حال پیش بردن واشنگتن به سوی جنگ با ایران هستند، از بین ببرد. سه مقام آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند ترامپ بیش از آنکه از اقدامات بولتون علیه ایران ناخرسند باشد، از این ناراحت است که این تصور ایجاد شود که بولتون سیاست دولت ترامپ در خاورمیانه را به دست گرفته است.

بولتون پیش از ورود به دولت ترامپ بارها از تلاش برای براندازی در ایران یا حتی حمله نظامی به ایران حمایت کرده بود. نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که بولتون در محافل خصوصی از بی‌میلی ترامپ به تلاش برای تغییر در غرب آسیا ابراز ناخرسندی کرده است. این روزنامه حتی نوشته است که برخی در کاخ سفید آینده بولتون در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مورد تردید قرار داده‌اند. وضعیت ونزوئلا و ناکامی آمریکایی در کنار زدن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از دیگر مواردی است که به نوشته نیویورک‌تایمز به ناراحتی ترامپ از بولتون منجر شده است.

روز گذشته نشریه «نشنال اینترست» هم با اشاره به اختلافات میان ترامپ و بولتون گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا به فکر کنار گذاشتن مشاور امنیت ملی خود است.

کد خبر: 1005451

وب گردی

وب گردی