ژست روشنفکری و نخبگانی آفت جنبش دانشجویی/ ضعف تشکل‌های انقلابی در اقناع فکری عموم جامعه

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران گفت: بدنه تشکل‌های دانشجویی با ژست روشنفکری و نخبگانی که به خود گرفته‌اند در حال دور خوردن و دور شدن از مردم هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز _مریم شمسایی نیا، مقام معظم رهبری هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان فعال در تشکل‌های انقلابی هستند. دیداری صریح و صمیمی که دانشجویان به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حضور رهبر انقلاب می‌پردازند و در ادامه نیز ماموریت‌های خود برای یک سال را از ایشان دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) میزگردی با موضوع «بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی» را با حضور پیام مرادی دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، محسن صبوری دبیر کل اتحادیه جنبش عدالتخواه، حسن بکتاشی دبیر کل اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و مسئول سابق بسیج دانشگاه آزاداسلامی واحد شرق و مژگان صلاحی دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار کرد.

در بخشی از این میزگرد با محمد نوری در خصوص اهمیت دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان،‌ آسیب‌شناسی بسیج دانشجویی، دستاورد مهم دانشجویان از دیدار و... به گفت‌و‌گو پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید:

اهمیت و تفاوت دیدار مقام معظم رهبری در ماه رمضان با دانشجویان در مقایسه با سایر دیدارها در چیست؟

نوری: دیدار هر ساله مقام معظم رهبری در ماه رمضان با دانشجویان به بیان خود ایشان یکی از ناب‌ترین و صمیمی‌ترین دیدارهاست و از جمله دیدارها و جلساتی است که بسیار هم طولانی مدت و گاهی به درخواست دانشجویان به بعد از مراسم افطار نیز کشیده می‌شود. در این دیدار نکات خیلی خاص و کلیدی مطرح می‌شود که راهگشای جریان دانشجویی برای فعالیت در سال آتی است. صمیمیت مهم‌ترین رکن این دیدار است. دانشجویان چه آنان که سخنران هستند و چه کسانی که دغدغه‌مند هستند مقابل بالاترین مقام نظام مطالباشان را به راحتی بیان می‌کنند که این موضوع حاکی از مناعت طبع رهبر انقلاب دارد.

تعیین ماموریت از سوی رهبری؛ بزرگ‌ترین دستاورد دیدار رمضانه

مهم‌ترین دستاورد دیدار رمضانی مقام معظم رهبری با دانشجویان از نظر شما چیست؟

نوری: تعیین ماموریت و چراغ راه به فعالان دانشجویی و انتظاراتی که ایشان از جنبش دانشجویی به عنوان سرمایه‌های انقلاب دارند مهم‌ترین رهاورد این دیدار است. هرسال که در محضر مقام معظم رهبری هستیم ایشان یک ماموریت خاص به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی ابلاغ می‌کنند که در مسیر تمدن‌سازی و گفتمان‌سازی بسیار اهمیت دارد. یکی از ماموریت‌های مهمی که مقام معظم رهبری تاکید دارند، این است که تشکل‌های دانشجویی به سمت روشنگری و تبیین گری حرکت کنند. چیزی که کمتر در فضای عمومی دانشگاه شاهد آن هستیم و جریان دانشجویی کمتر به آن پرداخته است.

متاسفانه فضای عمومی دانشگاه‌ها به سمتی رفته است که دیگر هدایت فکری درستی روی این جریان انجام نمی‌شود که بخشی از این امر هم به دلیل تغییر ماهیت تشکل‌های دانشجویی است و بخش دیگر آن به‌خاطر هجمه فعالیت های دشمن است؛ یعنی دشمن لحظه‌ای غفلت ندارد و از هر ابزاری برای ضربه زدن به بدنه متفکر و نخبگانی کشور نهایت استفاده را می برد.

دغدغه مجموعه بسیج همگام با عموم مردم

در حال حاضر حوزه‌هایی که دغدغه و مطالبه بسیج دانشجویی است را چه می‌دانید؟

نوری: اگر فرصت و سعادت ایراد عرض مقابل رهبر معظم انقلاب باشد مهم‌ترین دغدغه مجموعه بسیج دانشجویی مطمئنا همسو با دغدغه‌های عمومی مردم است؛ چراکه در مجموعه بسیج دانشجویی معتقد هستیم که بسیج پرچم‌دار عدالت خواهی است، بسیج در مسیر مطالبات عمومی مردم حرکت می‌کند و عَلَمدار مستضعفین است.

متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل سوء مدیریت‌هایی که از سوی دولتمردان شد حجم عظیمی از وقت و انرژی کشور صرف برجام و مذاکره با آمریکا شد و هجمه‌ای روانی را در کشور ایجاد کرد که باعث شد برخی از کارگزارن ناکارآمد نتوانند سکان کشور را در دست داشته باشند و به خوبی مدیریت کنند که این مسئله نیز یکی از دغدغه‌های مردم و به تبع مجموعه بسیج است.

دغدغه دیگری که در حال حاضر مطرح است پرسش به این پاسخ است که چگونه باید از پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم و از چه طریق می‌توان فضای عمومی را به این سمت حرکت داد که با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاده مردم امید خود را از دست ندهند.

بزرگ‌ترین نقد وارد بر دولت؛ شعار‌زدگی و نبود اقدامات عملی

مهم‌ترین نقد مجموعه بسیج دانشجویی به دولت چیست؟

نوری: در حال حاضر دولت با بدنه عمومی مردم و مطالبات عمومی جامعه هم‌زبان شده است. در صحبت‌هایی که از رئیس جمهور در جلسات مختلف نظیر جلسات هیات دولت و کنفرانس‌های خبری می‌شنویم این هم‌زبانی را تایید می‌کنند؛ اما در شرایط کنونی صرفاً هم‌زبانی کافی نیست و باید عملا اقدام عملیاتی دولت را ببینیم.

دولت بیش از یک سال از معاهده بین‌المللی برجام قطع امید کرده و به بد قولی آمریکا و غربی‌ها پی برده است؛ اما در حوزه عملی آن واکنش محسوسی دیده نمی‌شود و احساس می‌شود دولتمردان هنوز چشم به بخشش و دست غربی‌ها دوخته‌اند. به عنوان مثال در ایام عید بحث مشکلات معیشتی و اقتصادی کام مردم را تلخ کرد و در ادامه با جاری شدن سیل در کشور دیدیم که در حوزه مدیریت بحران دچار مشکل بودیم یا مدیران ارشد استانی اصلا در صحنه‌ حضور نداشتند که باز نشان دهنده این است که دولت عزم و اراده کار را ندارد. دولت باید اقدام عملی کند و مطالبه اصلی ما هم اقدام سریع دولت است.

ژست روشنفکری و نخبگانی آفت جنبش دانشجویی

یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در دیدار رمضانه به دانشجویان اشاره داشتند بحث اقناع فکری مخاطبان است، بسیج دانشجویی به جز اقناع طیف همسو و حزب الهی برای توسعه مخاطبان غیر همسو چه اقداماتی انجام داده است؟

نوری: در عصر حاضر با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی، آزادی و فهم اجتماعی به شدت رو به گسترش است. آگاهی اجتماعی زمانی که بالا می‌رود مرز فهم اجتماعی و سواد اجتماعی کم می‌شود؛ یعنی امکان دارد در جامعه‌ای، همه آگاهی اجتماعی داشته باشند؛ اما از نوع برخورد با بافت مختلف اجتماعی و اقشار جامعه درک بالایی نداشته باشند.

رهبری در دیدار رمضانه سال 95 تبیین و قانع کردن دل‌ها را جزو وظایف و ماموریت‌ تشکل‌های دانشجویی و انقلابی برشمردند و این مبحث را پاشنه آشیل تشکل‌های دانشجویی نام‌گذاری کردند. در طی سال‌های اخیر شاهد استفاده از ادبیات بسیار ثقیل و سنگین توسط جریان دانشجویی هستیم که فهم اجتماعی در خصوص این ادبیات ناقص است و گاهی عموم مردم اصلا متوجه نمی‌شوند که فعالان دانشجویی چه می‌گویند. بدنه تشکل‌های دانشجویی با ژست روشنفکری و نخبگانی که به خود گرفته‌اند در حال دور خوردن و دور شدن از مردم هستند. پس اولین گام برای اقناع مخاطبان اصلاح ادبیات جریان دانشجویی است که مجموعه بسیج مدتی است بر این موضوع متمرکز شده و در حال عملیاتی کردن آن است.

ضعف تشکل‌های انقلابی در اقناع فکری عموم جامعه

تشکل‌های دانشجویی توان تبیین و روشنگری برای عموم جامعه را دارند؟

نوری: هر سال مقام معظم رهبری به فرزندان خود یکسری ماموریت می‌دهند، درستش این است که هر تشکل دانشجویی در دیدار سال بعد گزارش خدمت ایشان ارائه دهد که در طول این یک سال چقدر از این ماموریت محقق شده است و چه موانع و کمبودهایی بر سر راه این ماموریت است.

متاسفانه از سوی جنبش دانشجویی تبیین مواضع در جامعه به خوبی صورت نمی‌گیرد که این هم به نوع ادبیات دانشجویان برمی‌گردد که اشاره شد. به عنوان مثال رهبری مبحث آتش به اختیار را مطرح کردند تشکل‌های داشجویی در تبیین و قانع کردن مردم نسبت به این کلید واژه حیاتی ناتوان بودند تا جایی که رهبری خود به فاصله کوتاه مدت طی یک سخنرانی دوباره جمله خود را تبیین کردند. پس تشکل‌های انقلابی در این مهم ضعیف عمل کرده است. مهم‌ترین برنامه ما در تشکل استفاده از ادبیات قابل فهم توسط عمومی مردم است و اینکه در فضای نخبگانی و دانشگاه مدلی صحبت کنیم که عموم مردم درکی از ما نداشته باشند کاملا اشتباه است.

مخالفت با تضارب آرا در دانشگاه توسط مدیران فرهنگی ترسو

بسیج دانشجویی برای تقویت کرسی‌های آزاداندیشی و تربیون‌های آزاد در جهت تضارب آرا که مورد تاکید رهبر انقلاب است، چه اقداماتی انجام داده است؟

نوری: در حال حاضر فضای عمومی دانشگاه و تیپولوژی دانشجویان تغییر کرده است، پس تشکل های دانشجویی نیز نسبت به این تغییرات باید منعطف باشند و با علم کافی برخورد کنند. رهبری گفتند تشکل‌های دانشجویی «بروند و در تریبون‌های نماز جمعه به ایراد سخنرانی بپردازند» که بسیج داشجویی به خوبی این امر را انجام داده است و از این تربیون نهایت استفاده را می‌برد. در گام اول اینکه بتوانیم ادبیات قشر حزب‌اللهی جامعه را یکی کنیم گام بزرگی است و در مرحله بعد به واسطه برگزاری تریبون آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی بتوانیم صدای دانشجویان غیرهمسو را بشنویم که مجموعه بسیج در دو سال گذشته به صورت کارویژه در این زمینه فعالیت‌های کرده است. تریبون آزاد در واقع سوپاپ اطمینان در دانشگاه را به وجود می‌آورد و دانشگاه را تبدیل به محل تضارب آرا می‌کند.

عدم مهندسی تریبون‌های آزاد اندیشی توسط بسیج

بسیج دانشجویی متهم می‌شود به اینکه «خودی و غیر خودی» زیادی دارد، بسیج برای همراه کردن غیرخودی‌ها و قشر خاکستری چه اقداماتی انجام داده است؟

نوری: بسیج دانشجویی مورد تهاجم دشمن است آنقدری که دشمن بسیج دانشجویی را مورد هجمه قرار می‌دهد شاید سایرتشکل ها را مورد حمله قرار ندهد. نقد درون مجموعه‌ای که وارد است این که گاهی مجموعه خودی‌ یعنی حزب‌اللهی‌ها هم حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند و اگر این مشکل حل شود دستاورد بزرگی است.

تریبون آزاد در مسیر ارتباط با عموم مردم و دانشجویان غیرهمسو تعریف شده است که اجازه دهیم دانشجویان بیشتر صحبت کنند این تربیون‌ها به هیچ عنوان مهندسی نمی‌شود و در واقع با اجازه دادن به دانشجویان برای بیان نظرات مخالف راه را برای جذبشان هموار می‌کنیم. البته در این مسیر روسای دانشگاه‌ها، مجموعه حراست، معاون فرهنگی مخالف هستند؛ اما بسیج از بین مدیران فرهنگی ترسویی که از تضارب آرا می‌ترسند در دانشگاه ها راه را برای چند صدایی در دانشگاه‌ها باز می‌کند.

هیجان‌زدگی عامل رفتارهای خودسر بسیج دانشجویی

در بسیاری از اتفاقات و اعتراضات دانشگاهی (نظیر اتفاقات اخیر دانشگاه تهران) برخی به اسم بسیج بدون هماهنگی به صورت خودسر وارد می‌شوند و مشکلاتی ایجاد می‌شود این واکنش‌ها مورد تایید مجموعه بسیج است؟

نوری: زمانی که در فضای عمومی دانشگاه تجمع‌هایی برگزار می‌شود، طبیعتی است با توجه به ذات جوانی و شور و نشاط، هیجانات زودگذر بر منطق غالب شود از سوی دیگر ما نباید انتظار داشته باشیم در یک تجمع در ماه مبارک رمضان جمعی با بطری‌های آب معدنی در دست و روزه‌خواری، شعار ساختار‌شکنانه سر دهند، دانشجوی دلسوز و حزب‌اللهی بی‌تفاوت عبور کند؛ اما در نهایت من منکر اتفاقات هیجان‌زده از سوی برخی نمی‌شوم.

رشد کاریکاتوری تشکل‌های دانشجویی عامل حزب‌زدگی دانشجویان

تأکید رهبر معظم انقلاب بر این است که از ورود احزاب سیاسی به دانشگاه‌ها جلوگیری شود، آیا بسیج دانشجویی حزب زده نیست؟

نوری: مجموعه بسیج سرباز انقلاب است و این سربازی انقلاب در عرصه‌های مختلف ظهور و بروزش چشمگیر است. از جمله سیل اخیر که شاهد بودیم مجموعه بسیج و در پیشگام آن مجموعه بسیج دانشجویی سریع وارد عمل شد و اقدامات لازم را انجام داد. اینکه مجموعه بسیج دانشجویی را پیرو احزاب بدانیم جفا در حق بسیج دانشجویی است؛ زیرا ماهیت بسیج دانشجویی تشکلی است.

گاهی وجه تشکلی بودن موجب اظهار نظرهایی می‌شود که این نظرها مشابه تفکر یا نظر برخی از احزاب است نباید این نتیجه گرفته شود که بسیج یا جنبش دانشجویی دنباله‌روی از یک حزب یا جریان سیاسی خاص می‌کند. علت اینکه تشکل‌های دانشجویی به سمت احزاب کشیده می‌شوند رشد کاریکاتوری تشکل‌ها دانشجویی در سطح دانشگاه‌هاست و تلاش برای پیشبرد اهداف آرمان‌گرایانه و واقع‌گرایانه در واقع باعث شده از تربیت نیروهای انقلابی و غافل شویم و راه را برای جذب دانشجویان به سوی احزاب سیاسی مهیا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005459

وب گردی

وب گردی