ضرورت شناسایی نخبگان از خانواده /تدوین سیاست‌های حمایت از نخبگان در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت گفت: اولین انتظار از نظام، شناسایی نخبگان است اما شناسایی تنها در دانشگاه، دبیرستان و مدرسه نیست و باید بتوانیم نخبگان را از خانواده‌ها شناسایی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی در جمع نخبگان علوم پزشکی با بیان اینکه فقر و محرومیت دو واژه جدا از هم هستند گفت: در کشور استعدادهای ناب زیادی وجود دارد که برخی از آنها به دلیل فقر، شناسایی نمی شوند و مسیری که در پیش می‌گیرند، مسیر رشد استعدادهای درخشان نیست.

وی گفت: همیشه فقر عامل عدم رشد نیست گاهی محرومیت نیز باعث عدم رشد می شود؛ بنابراین اولین وظیفه حکومت ها این است تا الماس را از خرمهره و بوریاباف را از حریرباف شناسایی کنند و به جای نخبه کشی، نخبه شناسی کنند.

نمکی افزود: حکومت ها پس از این که نخبه ها را شناسایی کردند باید مسیر رشد را برای آنها باز کنند البته این سوال مطرح است که چگونه می شود یک استعداد درخشان شناسایی شده را در مسیر رشد قرار داد و راه را برای تعالی یک نخبه هموار کرد؟ این نیز از وظایف حکومت ها است. اگر ما مسیر را برای رشد نخبگان فراهم نکنیم، قطعا آنها در میانه راه، از مسیر خارج خواهند شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم نخبه نوازی، گفت: نمی‌شود با نخبگان یک کشور مانند آدم‌های معمولی رفتار کرد؛ به قول سعدی "بوریاباف اگرچه بافنده است نبرندش به کارگاه حریر" بنابراین عدالت در یک کشور این نیست که همه را به یک چشم ببینیم و نباید با شعار ضعیف نوازی حقوق دانشمند را با کارگر یکی ببینیم، بنابراین باید قبل از هر چیز نخبه نوازی در دستور کار حکومت ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کوچ نخبگان، فقط به دلیل عدم زیرساخت های مناسب کشورشان نیست، بلکه آنها نامهربانی هایی می‌بینند، گفت: باید بین نخبه و غیر نخبه و پرداخت حقوق آنها تفاوت قائل شد و برای ماندگاری نخبگان باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد و شرایط بروز و ظهور نخبه را در جامعه فراهم کرد، نباید راه ها را به گونه ای ببندیم که پرواز اندیشه نخبگان کشور را در افق سطح کوتاه بسته و پر و بال آن ها بشکند.

دکتر نمکی گفت: اگر در کشوری، نخبگان قدر و منزلتی نداشته باشند، نخبه ای در آن کشور باقی نخواهد ماند. خوشبختانه در وزارت بهداشت مجموعه ای در حال ایجاد و سیاست‌های حمایت از نخبگان در حال تدوین است و پس از جمع بندی در وزارتخانه های علوم و بهداشت، به بنیاد نخبگان تحویل خواهد شد و به تصویب می رسد که چگونه می‌توان نخبگان را شناسایی و زیرساخت های مناسب برای رشد آنها را ایجاد و از این ظرفیت نفیس در کشور استفاده کرد.

وی افزود: نباید به دلیل موارد مخرب، استعدادها را تخریب کرد و باید از این استعداد به عنوان امانت الهی به شکل پاکیزه بهره برداری کنند چون مردم این کشور چشم به نخبگان دارند.

وزیر بهداشت خطاب به نخبگان علوم پزشکی گفت: همه می دانند که تحرک، رشد و پویایی وابسته به اندیشه های نخبه است. انتظار داریم که نخبگان با کوچکترین ناملایمتی، قهر نکنند چون هر کجا هم که بروید، دلتان برای این آب و خاک تنگ خواهد شد.

دکتر نمکی گفت: نمی شود دنیا را با کج سلیقگی اداره کرد، دنیا را فقط با اندیشه نخبگان می توان اداره کرد پس بدانید ما، قدرشناس شما نخبگان هستیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به در خواست های دانشجویان در مورد شماره نظام پزشکی، گفت: با صمیمیتی که بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وجود دارد این موضوع را دنبال خواهیم کرد که امیدواریم حل شود.

وی در مورد مسائل مطرح شده در مورد هزینه پایان نامه دانشجویان نیز گفت: هم درمورد نوع پایان نامه و هم مبلغ آن بازنگری خواهد شد، اما باید توجه کنیم که باید خروجی داشته باشد، در دنیا وقتی از منابع ملی کار تحقیقاتی می کنند، قطعاً حاصل آن یک محصول خواهد بود که قابلیت استفاده دارد.

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چند پایان نامه به تولید دارو یا محصول منجر می شود و به بهبود و اصلاح روش های ارائه خدمت در نظام سلامت کمک می کند؟ تصریح کرد: پایان نامه و کار تحقیقاتی نباید فقط ارزبری بدون کارایی داشته باشد. در دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید پایان نامه ها پس از تزریق منابع در قفسه های کتابخانه ها، گرد و خاک بخورد بلکه حتما این پایان نامه ها باید به شکل گیری شرکت های دانش بنیان یا یک محصول و ایده جدید برای اصلاح نظام ارائه خدمت منتهی شود که در این صورت می تواند اشتغال آفرین باشد.

دکتر نمکی گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید با یک کار بین بخشی و سنجیده، اولویت‌های پژوهشی را استخراج و از ظرفیت دانشجویان به عنوان ابزار کارا در رسیدن به دستاورد بزرگ علمی در کشور، استفاده کنند.

وی با اشاره به لزوم به کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: در وزارت بهداشت، اولویت استخدام با نخبگان است اما متاسفانه مغز مدیریت کشور، کوچک و بدنه‌ای حجیم با بوروکراسی عریض و طویل دارد. اگر تحول در نظام اجرایی و اداری اجرا نشود به بن بست می رسیم بنابراین باید اولویت را به استخدام نخبگان بدهیم تا مغز را بزرگ و تنه را کوچک کنیم.

وزیر بهداشت در مورد ورود مستقیم دانشجویان به رزیدنتی گفت: دستورالعمل قبلی در این خصوص را لغو کردیم چرا که در هیچ کجای دنیا راه را برای دانشجویان نخبه نمی بندند؟ باید تفاوتی بین دانشجویان باشد، اما متاسفانه تفسیر غلطی از قول بنده شد.

دکتر نمکی با اشاره به پیگیری وزارت بهداشت برای لغو قطبی اداره شدن آموزش و امتحانات، گفت: این مشکل با امضای تفاهم نامه‌ای حل و لغو خواهد شد، چون هزینه بالا و خاصیت کمی دارد.

وی در مورد دانشجویان دندانپزشکی نیز گفت: در حوزه دندانپزشکی گرفتاری های بیشتری نسبت به پزشکی داریم چون آموزش دندانپزشکی، جامعه محور نیست و بیشتر کلینیک و یونیت محور است و تا زمانی که دندانپزشک از یونیت جدا نشده و به جامعه و بین مردم نرود، آموزش های ما خاصیت و فایده و ارزش بالایی ندارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه شاخصهای بهداشت دهان برخلاف شاخص‌های دیگر بهداشتی، عقب هستیم، اظهار کرد: در طرح مدارس بدون پوسیدگی، یک میلیون و دویست هزار دانش آموز کلاس ششم را اگر دریابیم و پوسیدگی دندانهای انها را رفع کنیم و این برنامه را ادامه دهیم، موفق خواهیم بود البته در حوزه دانشگاه‌های دندانپزشکی نیازمند تحول بنیادین در آموزش و نگرش هیات علمی هستیم.

دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال به دلیل فشار های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، در سخت ترین شرایط اقتصادی قرار داریم؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند با فشار مضاعف ما را به زانو درآورند و ما تابع منطق و استدلال هستیم و تابع ذلت نیستم چون هیچ پدیده ای از حقارت ذلت پذیری بدتر نیست.

وی گفت: ایران به دنبال جنگ و منازعه نیست و دکتر روحانی تابع برجام و گفتمان با دنیا بوده و هست اما در مقابل ما، کشوری قرار دارد که منطق مذاکره ندارد و می‌خواهد با اعمال فشار، ما را به ذلت و حقارت وادار کند و امتیاز بگیرد، باید این دوره را به عنوان صبر استراتژیک طی کنیم و هیچ راهی به جز این نداریم.

وزیر بهداشت یادآور شد: تردید نکنید که با تدبیر و کیاست و بدون رفتن به سمت بی منطقی جنگ افروزانه، کار را ادامه می دهیم و حتما این دوران را پشت سر خواهیم گذاشت اما علیرغم این فشارها، برای بهبود معیشت دانشجویان، رزیدنت ها و اینترن ها تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005461

وب گردی

وب گردی