تجلیل از بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

بزرگداشت یکی از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و از مؤلفان لغت‌نامه دهخدا، به همت بنیاد پژوهشی شهریار با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از تبریز، بزرگداشت معلم پارسا مرحوم اسماعیل رفیعیان، استاد دانشگاه تبریز و از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی این شهر و از مؤلفان لغت‌نامه دهخدا، به همت بنیاد پژوهشی شهریار و با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز ‌‌پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در تالار بنیاد پژوهشی شهریار تبریز برگزار شد.

این مراسم با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی همچون پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، شهین باهر شهردار تبریز، عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام‌ عباس زاده استاد دانشگاه تبریز، شهاب الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، بهروز خاماچی از مفاخر ادبیات آذربایجان، حجت‌الاسلام تاج‌الدینی استاد حوزه و دانشگاه و رئیس و اعضای شورای شهر تبریز و مرند، فرماندار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مرند و دوستداران علم، دانش و فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا پور محمدی، سعیدالله قره بیگلو و ناصر علیزاده از چهره های ماندگار علمی اجتماعی کشور به عنوان میهمانان ویژه سخنرانی کردند و تعدادی از مفاخر علمی و فرهنگی استان هم در مدح استاد شعر سروده و به خاطره‌گویی پرداختند.

در پایان مراسم که همزمان با ضیافت افطاری مصادف بود از پیروز رفیعیان فرزند استاد مرحوم رفیعیان به جهت زنده نگه داشتن نام و یاد پدر گران‌قدرشان با اهدا لوح و هدایای جداگانه تقدیر شد.

اسماعیل رفیعیان در سال ۱۳۰۲ هجری‌ شمسی در شهرستان مرند به دنیا آمد. در سن ۵ سالگی وارد مکتب‌خانه شد و چندی بعد به مدرسه جدید راه یافت و در سال ۱۳۱۷ هجری‌شمسی دوره متوسطه را به پایان رساند. بلافاصله بعد از اخذ دیپلم، ر‌اهی دانشسرای مقدماتی معلمان شد و از سال ۱۳۲۱ هجری‌شمسی به تدریس پرداخت.

وی با ورود متفقین به آذربایجان، مبارزات سیاسی خود را آغاز کرد و همزمان با مبارزه، به‌عنوان کفیل اداره فرهنگ مرند، چندین مدرسه و دبیرستان احداث کرد.

در سال ۱۳۲۸ هجری ‌شمسی راهی تبریز شد و در رشته ادبیات و زبان فارسی دانشگاه تبریز به تحصیل پرداخت. ضمن فعالیت در مبارزات سیاسی، رشته ادبیات و زبان فارسی را در دانشگاه تهران ادامه داد و دکتری خود را اخذ کرد.

رفیعیان مدت ۱۰ سال در مدارس تهران و دانش‌سرای معلمان آن شهر به تدریس پرداخت و همزمان با مؤسسه لغتنامه دهخدا همکاری کرد. چندی بعد در دوره اول مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم را برعهده گرفت و به‌عنوان رابط ویژه میان دانشگاه تبریز و آیت‌الله قاضی طباطبائی فعالیت خود را ادامه داد و سال ها به عنوان قائم‌مقام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خدمت کرد.

وی علاوه بر مبارزات سیاسی و تدریس، آثار ارزشمندی همچون «درمان و درد» یا «چرا و تا کی» و «کوکبه شهریار عشق» را خلق کرده است.

این ادیب سرشناس پس از ۸۵ سال جهاد علمی و اعتقادی در راه میهن، به سال ۱۳۸۷ در تبریز چشم از جهان فروبست و در آرامستان باغ رضوان مرند به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005463

وب گردی

وب گردی