موفقیت فیلترهای نانویی از نیروگاه‌ها تا لوکوموتیوها

مدیرعامل شرکت آزاد فیلتر گفت: فیلترهای نانویی به دلیل استفاده از موادنانوساختار امکان تصفیه هوا را با کارایی بالا دارا هستند، از این رو ما فیلترهایی برای استفاده در بخش نیروگاهی تولید کرده و نیروگاه‌های متعددی در کشور از این فیلترها استفاده کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،توربوکمپرسورهای شرکت پتروشیمی مبین و شرکت انتقال گاز ایران از فیلترهای نانویی شرکت آزاد فیلتر استفاده می‌کنند. این کمپرسورها وظیفه تامین انرژی را برای صنعت نفت و گاز به عهده دارند. علاوه‌براین فیلترهای نانویی وارد حوزه ریلی کشور نیز شده‌اند.

پس از موفقیت در بخش فیلترهای نیروگاهی، شرکت آزاد فیلتر اقدام به فروش فیلترهای نانویی در صنعت نفت و گاز کرده است. تاکنون پتروشیمی مبین و شرکت انتقال گاز ایران از فیلترهای نانویی شرکت آزاد فیلتر استفاده کرده‌اند.

پرویز ایمان‌زاده مدیرعامل شرکت آزاد فیلتر می‌گوید: «فیلترهای نانویی به دلیل استفاده از موادنانوساختار امکان تصفیه هوا را با کارایی بالا دارا هستند. از این رو ما فیلترهایی برای استفاده در بخش نیروگاهی تولید کرده و نیروگاه‌های متعددی در کشور از این فیلترها استفاده کردند.»

وی افزود: «پس از موفقیت در بخش نیروگاهی، صنعت نفت و گاز نیز نسبت به این فیلترها علاقه‌مند شده است. شرکت پتروشیمی مبین تاکنون نزدیک به ۵ هزار فیلتر نانویی خریداری کرده و در توربوکمپرسورهای تامین‌کننده انرژی استفاده کرده است. شرکت انتقال گاز نیز تاکنون ۲ هزار فیلتر خریداری کرده است. این کمپرسورها وظیفه تامین انرژی و هوای فشرده در بخش نفت و گاز را به عهده داشته و همچنین از این کمپرسورها برای انتقال نفت و گاز در خطوط انتقال استفاده می‌شود.»

ایمان‌زاده درباره افزایش دامنه کسب‌وکار شرکت آزاد فیلتر می‌گوید: «دامنه فعالیت ما تنها به فیلترهای نیروگاهی و فیلترهای توربوکمپرسور محدود نیست. سال گذشته موفق به تولید فیلترهای ریلی شدیم و گواهی نانومقیاس آن را نیز دریافت کردیم. ۱۵۰۰ فیلتر ریلی نیز به راه‌آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شده است. با توجه به وسعت ایران و تنوع آب و هوایی، لوکوموتیوها در مسیر حرکت خود با شرایط آب و هوایی مختلفی روبرو می‌شوند که لازم است کیفیت هوای وارد شده به لوکوموتیو از استاندارد تعیین شده پیروی کنند. از این رو شرکت راه‌آهن با مشکل تامین فیلترهای مناسب برای آب و هواهای مختلف روبرو بوده است. این مشکل با استفاده از فناوری‌نانو حل شد به طوری که شرکت آزاد فیلتر موفق به ارتقاء کلاس فیلترها از G۴ به F۷ و F۸ شد که این ارتقاء کلاس موجب کاهش آلودگی در لوکوموتیو و بهبود عملکرد آن شده است.»

ایمان‌زاده درباره راه‌اندازی بخش خدمات آزمایشگاهی در شرکت آزاد فیلتر می‌گوید: «با توجه به نیاز داخل شرکت، آزمایشگاه اندازه‌گیری نانوذرات را در شرکت آزاد فیلتر راه‌اندازی کردیم که در آن امکان اندازه‌گیری ذرات نانومتری وجود دارد. این آزمایشگاه هم در بخش کنترل کیفی به کمک ما می‌آید و هم امکان خدمات به خارج از شرکت فراهم است به طوری که شرکت‌ها و افراد می‌توانند برای استفاده از این خدمت به شرکت آزاد فیلتر مراجعه کنند.»

انتهای پیام

کد خبر: 1005496

وب گردی

وب گردی