دیتا ژورنالیسم چیست؟/ آینده در تجزیه و تحلیل داده است

تجزیه و تحلیل داده‌ها با ورود به عصر اطلاعات از نیازهای اساسی رسانه است تا بتواند از اطلاعات جهت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، با گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، هرروزه حجم وسیعی از اطلاعات به وجود می­ آید. اطلاعات به صورت big data (داده های بزرگ) در اختیار استفاده کنندگان قرار می­ گیرد. این اطلاعات به صورت خام هستند و باید روی آنها پردازش صورت گیرد. عصر اطلاعات و انفجار اطلاعاتی به حوزه روزنامه نگاری و ژورنالیسم نیز ورود کرده است. هر روزه طیف وسیعی از اطلاعات در اختیار فعالان و خبرنگاران رسانه قرار می گیرد که باید بتوانند بر اساس ارزش های خبری و سیاست های خبری خود از آنها استفاده کنند. همچنین با ظهور فناوری های جدید الخصوص شبکه های اجتماعی روند گسترش این اطلاعات شتاب فراوانی گرفت و مخاطبان و کاربران رسانه علاوه بر مصرف کننده، خود به تولید کننده ای تبدیل شدند و حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات را به وجود آورده اند که نیاز به گردآوری، تحلیل و تصویرسازی متناسب با اهداف رسانه ای مدنظرشان دارند. این حوزه از روزنامه‌نگاری به دیتا ژورنالیسم شناخته می شود.

در کتاب راهنمای کاربردی دیتاژورنالیسم در پاسخ به این سوال که دیتاژورنالیسم چیست؟ چنین آمده است: ساده ترین پاسخ این است که روزنامه نگاری به کمک داده ها یا دیتا را دیتاژورنالیسم می‌نامیم. می توان گفت دیتا ژورنالیسم نوع دیگری از روزنامه نگاری تحقیقی است که هدف آن رسیدن به اطلاعاتی است که از ارزش خبری بالای برای رسانه برخوردار است. دیتاژورنالیسم در واقع پیوند پژوهش و تحقیق با طراحی و برنامه نویسی و آمار است. بنابراین افرادی که در این نوع روزنامه نگاری فعالیت می کنند باید ویژگی های به مراتب بالاتری از یک خبرنگار معمولی داشته باشد. قدرت جست‌و‌جو و سرچ( search) بالا، تجزیه و تحلیل، ضریب هوشی زیاد، مهارت‌های داده‌ای مثل کد نویسی در حد پیشرفته و باید تمام مهارت های یک ژورنالیسم تحقیقی را داشته باشد.

تحولات حوزه فناوری، تغییرات نسلی، توسعه اینترنت، تولید روز افزون داده های بزرگ، دسترسی بیشتر به داده ها و ضرورت استخراج و تحلیل آنها از یک سو و تلاش برای جلب و جذب مخاطبان توسط انواع رسانه ها از سوی دیگر، اهمیت و نقش دیتاژورنالیسم را بیش از پیش افزایش داده و این اهمیت منجر به گرایش رسانه های گوناگون در جهان به سوی این نوع روزنامه نگاری شده است.

وقتی نقش رسانه ها به عنوان منبع اخبار فوری به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش داده به عنوان منابع مهم اطلاعاتی کاهش پیدا کرد، دیتاژورنالیسم بیش از پیش اهمیت یافت. در دیتا ژورنالیسم تلاش می شود حجم انبوه داده ها به بهترین شکل به مخاطبان ارائه شود. تبدیل داده ها به جداول، نمودارها، شکل ها و اینفورگرافیک از جمله فرآیندهای این نوع روزنامه نگاری است.

دیتاژورنالیسم اگر در بهترین حالت خود اجرا شود می­ تواند مسائل پنهان در حوز­ه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی را با استناد به داده ها روشن کند. با استفاده از اطلاعات مبهم و ارزشمند جریان سازی انجام دهد و گفتمان مورد نظر خود را براساس این اطلاعات پیش برد. در حالت کلی نقش دیتاژورنالیسم این است که اطلاعات متصلب،زشت و نامفهوم را به اطلاعات زیبا و قابل فهم تبدیل کند.

دیتاژورنالیسم در جهان

در تاریخچه دیتا ژورنالیسم دو کشور نقش مهمی را ایفا می کنند؛ انگلستان و آمریکا. و قدیمی ترین نمونه آن به سال 1821 بر می گیردد و از سال 2009 دیتاژورنالیسم به صورت جدی به حوزه روزنامه نگاری ورود کرد و پیشتاز آن گاردین بود. مهم ترین نمونه از دیتا ژورنالیسم را می توان به اسناد پاناما ارتباط داد. زمانی که حدود 12 میلیون سند تحت عنوان اسناد پاناما در قالب فرارهای مالیاتی و پولشویی افشا شد و به دست رسانه ها رسید، نیاز بود تا تیم های رسانه ای در نقاط مختلف دنیا شکل بگیرد تا بتوانند تجزیه و تحلیل این اطلاعات را انجام دهند.

عمده رسانه های جهان به ویژه نوع آنلاین سعی کرده اند با درک نقش و اهمیت دیتاژورنالیسم بخشی را با عنوان دیتاژورنالیسم در واحد سازمانی خود ایجاد کرده و تیمی را به این مهم اختصاص دهند. به عنوان نمونه، آثار تیم 18 نفره دیتاژورنالیسم در بی بی ­سی با هدف انتشار آنلاین تولید می شود. در گاردین آثار دیتاژورنالیسم توسط تیمی سه نفره، در نیویورک تایمز توسط چهار تیم،در شیکاگو تریبون توسط تیم اپلیکیشن های خبری و در یو اس ای تودی توسط تیمی شش نفره برای انتشار در رسانه های آنلاین چاپی تهیه می شوند.

نقش و آینده دیتاژورنالیسم در رسانه‌های آنلاین

آینده روزنامه نگاری در دست کسانی است که نقش مهمی را در تحلیل داده ها داشته باشند و اخبار پنهان و نهان را در مجموعه داده های منتشر شده توسط دولت، مقامات محلی، آژانس ها و از این قبیل را حتی ورای مرزهای ملی پیدا کنند. امروزه اخبار از منابع مختلف، شاهدان عینی، شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها منتشر می شوند. این اخبار نیاز به فیلترگذاری، گزینش و تصویرسازی رویدادها دارند. بر این اساس دیتاژورنالیسم مهارتی است که می تواند جوابگو و پشتیبان کننده از این اطلاعات باشد. از طرفی یکی از کارکردهای مهم این حوزه از روزنامه نگاری تایید اخبار است، تا به عبارتی بتوانند ثابت کنند که خبری صحت دارد یا نه و تکیه آنها بر منابع رسمی برای دستیابی به اطلاعات را کاهش دهد.

این گزارش با الهام از مقاله «جایگاه دیتا ژورنالیسم در روزنامه نگاری امروز جهان بررسی آرا و دیدگاه های روزنامه نگاران و متخصصان جهانی» با نویسندگی مریم سلیمی، محمد سلطلنی فر و افسانه مظفری، نوشته شده است. در گزارش بعد سعی می شود با مصاحبه ای با کارشناس حوزه ارتباطات و روزنامه نگاری به ابعاد مختلف آن پرداخته و میزان نفوذ آن را در کشورمان بررسی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005532

وب گردی

وب گردی