برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی در راستای توانمندسازی دانشجویان/تخصص‌گرایی توصیه رهبری به دانشجویان

دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود با دانشجویان بر لزوم تخصص گرایی اشاره کرده و به آنها ماموریت دادند که در یک یا چند حوزه متخصص شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مریم شمسایی نیا- مقام معظم رهبری هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان فعال در تشکل‌های انقلابی هستند. دیداری صریح و صمیمی که دانشجویان به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حضور رهبر انقلاب می‌پردازند و در ادامه نیز ماموریت‌های خود برای یک سال را از ایشان دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) میزگردی با موضوع «بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی» را با حضور پیام مرادی دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، محسن صبوری دبیر کل اتحادیه جنبش عدالتخواه، حسن بکتاشی دبیر کل اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و مسئول بسیج دانشگاه آزاداسلامی واحد شرق و مژگان صلاحی دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار کرد.

در بخشی از این میزگرد با مژگان صلاحی درخصوص اهمیت دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان، دستاورد مهم دانشجویان از دیدار و.... به گفتگو پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید:

مردم سالاری مطالبه دانشجویان از مسئولان

ایسکانیوز: دانشجویان هرساله در دیدار با مقام معظم رهبری در ماه رمضان به بیان مطالبات و نکات خود می پردازند، از نظر شما دغدغه و مطالبه فعلی جریان دانشجویی چیست؟

صلاحی: تشکل‌های دانشجویی و نمایندگان آنان که در محضر رهبر انقلاب قصد صحبت دارند باید توجه داشته باشند که این فرصت سالی یکبار در اختیارشان قرار می‌گیرد پس باید با کارشناسی دقیق مطالب قابل عرض خود را محوریابی و بیان کنند. تخصص‌گرایی جریان دانشجویی در حوزه‌های خاص مطالبه دفتر تحکیم وحدت از جنبش دانشجویی است. مشارکت اجتماعی و مردم‌سالاری از نکات دیگری است که ما از مسئولان مطالبه داریم.

تخصص گرایی توصیه رهبری به دانشجویان

ایسکانیوز: در صحبت‌های خود از کلیدواژه تخصص‌گرایی استفاده کردید، ارتباط جریان دانشجویی و تخصص‌گرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صلاحی: حضرت آقا در یکی از دیدارهای خود با دانشجویان به تخصص گرایی دانشجویان اشاره کردند و به آنان ماموریت دادند که در یک یا چند حوزه متخصص شوند. در پی مطالبه ایشان از دانشجویان، تصمیم بر آن شد که تشکل‌های دانشجویی به ابعاد مختلف در یک یا چند موضوع دست پیدا کنند و صاحب‌نظر شوند.

گفتمان‌سازی تخصصی کارویژه دفتر تحکیم وحدت

ایسکانیوز: دفتر تحکیم وحدت در مبحث گفتمان سازی نسبت به تشکل های دیگر پیشتاز است، در خصوص کارویژه گفتمان سازی این اتحادیه توضیح دهید؟

صلاحی: از سه سال قبل دفتر تحکیم وحدت تمرکز و توان خود را بر گفتمان‌سازی در فضای جامعه و ادبیات دانشگاه گذاشته است، دوستان عبارت مردم سالاری دینی را مبنای گفتمان قرار دادند و پیرامون آن به بررسی جزییات پرداختند. تلاش ما طی این چند سال این است که در این حوزه صاحب تخصص شویم و بتوانیم علاوه بر گفتمان‌‌سازی در نشست‌های مختلف سخنرانی تخصصی کنیم.

برگزاری نظریه پردازی در راستای توانمدسازی دانشجویان

ایسکانیوز: وجود نظریه پردازی رو برای تشکل های دانشجویی چقدر حائز اهمیت و تاثیرگذار می دانید؟

صلاحی: دفتر تحکیم وحدت در نشست‌های سالانه خود در سال 95 شعار "جمهوری ناتمام تکمیل خط امام(ره) و در سال 96 با شعار "مسئولین مردمی و نظارت همگانی" و سال 97 با شعار "نوسازی مشارکت و کارآمدی جمهوریت" برگزار کرد. برای اینکه دانشجویان در این حوزه‌ها بتوانند توانمند و متخصص شوند اقدام به برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی با عنوان برهان کردیم.

سند اسلامی شدن دانشگاه ها ضمانت اجرایی ندارد

ایسکانیوز: رهبری دانشجویان را به انجام کار عمیق توصیه کردند، دفتر تحکیم وحدت در این خصوص به بررسی اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل سند اسلامی شدن دانشگاه پرداخته است، نتایج این تحقیقات در چه مرحله ای است؟

صلاحی: ما از سال 97 شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان یکی از کارگروه ها و کارویژه ها قرار دادیم، در گام اول نقش و جایگاه شورا و پیشبرد مصوبات آن در دانشگاه ها را بررسی کردیم. در گام دوم از بین اسناد مختلفی که تدوین شده است، سند اسلامی شدن دانشگاه ها را انتخاب کردیم. ابعاد مختلف نظیر راهبردها و راهکارهای این سند با فضای واقعی دانشگاه را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدم که مهمترین علت اجرایی نشدن این سند نبود ضامن اجرایی و مشخص نبود مسئول نظارت بر پیاده سازی این سند در دانشگاه ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005539

وب گردی

وب گردی