جای خالی نهضت سواد رسانه ای در فضای مجازی/ مسئولان بجای بحران‌سازی راهکار ارائه دهند

اگر چرخش نسلی و نگاه تخصصی را جدی نگیریم، گفتمان اخلاقی و نهضت سواد رسانه ای به ضد خودش بدل می شود پس لازمه نهضت سواد رسانه ای در گام دوم انقلاب تغییر نسل مدیریتی و جدی گرفتن به نگاه کارشناسی در این عرصه است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه فضای مجازی به یکی از موضوعات کلیدی در زندگی مردم مبدل شده است به طوری که اکثر مردم شبانه روز با آن سروکار دارند هرکسی به نوعی از این فضا برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برد. اما نکته کلیدی که در این میان در بین مردم مورد غفلت واقع شده؛ بحث اخلاق در فضای مجازی است. متاسفانه این روزها شاهد بی‌بندوباری در این عرصه هستیم به نوعی که مردم عقده‌های خود را به این فضا منتقل کرده به جای اینکه گفتمان اخلاقی را رعایت کنند، بیشتر به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کرده‌اند.

فناوری اطلاعات از جمله فناوری‌های رو به گسترش است که امروزه تمام عرصه های اجتماعی فرهنگی علمی اقتصادی و سیاسی جامعه را تحت تاثیر خود قرارداده است اینترنت به عنوان تاثیرگذار ترین بخش فناوری اطلاعات درحال ایجاد عمیق ترین آثار درجامعه جهانی است باتوسعه ارتباطات اجتماعی و توسعه ارتباطات بین جوامع تبادل بین فرهنگ ها نیز توسعه می‌یابد که پیامدهای موثر و جدی به دنبال دارد باورها ارزش معیارهای اخلاقی اعتقادات و ایدئولوژی های جوامع گوناگون در ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر قرارمی گیرند و تاثیروتاثرجدی بریکدیگر می گذارند.

براساس این گزارش از آنجا که فناوری اطلاعات، تحولات سیاسی- اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشکلات اخلاقی جدید و منحصر به فردی در این حوزه ایجاد شده که نیازمند رسیدگی است. فناوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره تاثیر گذاشته؛ بلکه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است.

بحث و گفت وگوی علنی درباره مسائل و موضوعات گوناگون با هدف دستیابی بـه اجماع ، سنگ بنای دموکراسی است . چرا که هیچ فردی به تنهایی نمی تواند آگاه بر همه حقایق باشد یا پیامد یک اقدام و سیاست را بداند. لذا وجود حوزه ای برای استفاده از نظرات گوناگون و بحث و گفتگو ضروری است.

از آنجایی که افکار عمومی معمولاً در یک فضای مبتنی بر آزادی بحث و نظر شکل می گیرد، در نتیجه کیفیت، دسترس پذیری و انتقال اطلاعات تأثیر عمیقی بر کارآمدی این افکار خواهد گذاشت . از این رو اطلاعات کامل و موثق به مباحثات ناسالم و اطلاعات ناقص به تصمیمات ناسالم منجر خواهد شد. بدین جهت اینترنت به عنوان یک رسانه می تواند نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری سالم یا ناقص ایفا نماید.

سید بشیر حسینی رییس باشگاه سواد رسانه ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه باید سواد رسانه ای را مانند نهضت بینیم و در زندگی مردم جاری و ساری شود، گفت: من فکر می کنم هر روز برای نهضت سواد رسانه ای دیرتر می شود و تا وقتی که همه بحران آن را حس نکنیم مسئله قابل حل نیست.

وی افزود: اگر چرخش نسلی و نگاه تخصصی را جدی نگیریم، گفتمان اخلاقی و نهضت سواد رسانه ای به ضد خودش بدل می شود. لازمه نهضت سواد رسانه ای در گام دوم انقلاب تغییر نسل مدیریتی است و جدی گرفتن به نگاه کارشناسی در این عرصه است.

رییس باشگاه سواد رسانه ای، در پاسخ به این سوال که چرا ما همیشه بعد از یک فاجعه دنبال راهکار می‌گردیم، اظهار کرد: برای رهایی از این مشکلات راهکار ساده وجود دارد، اما اجرای آن هزینه براست. ما باید نظام آموزشی را به روز می‌کردیم باید نهضت سواد رسانه‌ای را در زندگی مردم جاری و ساری می‌کردیم اما متاسفانه نکردیم.

وی تاکید کرد: اکثر مسئولان برای برون رفت از این مشکلات به صورت نمایشی راهکارهایی را ارائه داده‌اند تا جایی‌که جلساتی را نیز برگزار کردند و گهگاهی هم کارهای اجرایی آن‌ها به نصب یک بلیبورد ختم شده است در صورتی که بحرانی خیلی عمیق تر از این حرف‌ها است.

حسینی افزود: ما از مسئولان تقاضا داریم که با عزم ملی موانع را از سرراه بردارند مسئولان مدام بحران سازی در فضای مجازی می کنند؛ اگر بحران‌ها را نسازند، مردم مسیر درست خودشان را طی می کنند.

بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که فضای مجازی تابعی از آن فضای حقیقی است و آن خشم، بی اخلاقی و رفتار نادرست است که در همه جای جامعه ممکن است دیده شود سرریز شده و در فضای مجازی خود را نشان می دهد، برخود ما با این مسئله به گونه ای است که این موضوع تا به حال در فضای واقعی وجود نداشته است. اگر ما بخواهیم فضای مجازی را اصلاح کنیم باید بپذیریم که فضای بیرون باید اصلاح شود. همه جای دنیا فقر، بیکاری، آسیب های اجتماعی و اعتیاد وجود دارد ولی به جای اینکه فریاد بزنند، برای آن راه حل پیدا می کنند.

می‌توان گفت؛ باید دامنه مشترکی بین جهان حقیقی و مجازی پیدا کنیم، اخلاقی شدن در دنیای واقعی امری است انتخابی و آگاهانه و با زور انجام نمی شود. اخلاقی که در زیر سایه ترس و وحشت به وجود می آید آن اخلاقی شدن درست نیست و واکنش نشان می‌دهد. در همین عرصه مسئولان باید فضایی را ایجاد کنند که مردم با اعتماد و اطمینان کامل وارد فاز گفتمان اخلاقی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005542

وب گردی

وب گردی