یکی از بزرگ‌ترین آثار روزه‌داری مسئله تقواست 

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: یکی از آثار بزرگ روزه‌داری که در قرآن کریم نیز بدان اشاره شده، مسئله «تقوا» است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنرانی خود در خصوص ماه مبارک رمضان که در جمع فعالان فرهنگی و در مهدیه نهاد مرکز برگزار شد، گفت: زندگی بندگان مملو است از فرصت‌هایی که خداوند در اختیار آنها قرار داده است تا برای تقرب به خداوند از آن استفاده کنند. ماه رمضان یکی از بهترین این فرصت‌ها است.

وی افزود: در کنار ذوق و شوقی که برای بهره‌مندی از این ماه در دل مؤمنان وجود دارد، یک نگرانی جدی هم وجود دارد که این نگرانی در نظر اولیای خدا بسیار حائز اهمیت است. نگرانی از اینکه مبادا در استفاده از این ماه کوتاهی کنند و بهره لازم را از آن نبرند.

صالحی در ادامه به دیگر نگرانی‌های مؤمنین در این ماه اشاره کرد و گفت: از دیگر نگرانی‌ها می‌توان به نفس انسان اشاره کرد، چراکه دراین ماه حتی شیاطین نیز به زنجیر کشیده شده‌اند و فقط نفس انسان است که می‌تواند او را به بدی‌ها بخواند. یکی دیگر از این نگرانی‌ها نیز نگرانی از نگه نداشتن حرمت این ماه است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: این ماه شیرانی‌هایی هم دارد از جمله لذت‌هایی که برای رسیدن به این ماه در دل مومنان وجود دارد؛ یا یکی دیگر از این شیرینی‌ها، احساس تقرب به خداوند است. عوامل محیطی، ادعیه و... باعث می‌شود که انسان نیاز به تقرب خداوند را بیشتر حس کند.

صالحی افزود: اگر کسی بخواهد بهره لازم را از ماه مبارک رمضان ببرد، باید ادب و آداب خاص آن را نیز رعایت کند و اجتناب از مبطلات روزه حداقل این آداب برای رسیدن به بهره‌های این ماه است.

وی در ادامه به مسئله روزه در سایر ادیان اشاره کرد و گفت: روزه‌داری مختص اسلام نیست و در ادیان گذشته هم بوده است، چراکه قرآن کریم می‌فرماید «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون».

صالحی در ادامه سخنان خود به آثار روزه در این ماه اشاره کرد گفت: یکی از آثار بزرگ روزه‌داری که در قرآن کریم نیز بدان اشاره شده است مسئله «تقوا» است. از آثار دیگر این ماه نیز می‌توان به حکمت، اخلاص و... اشاره کرد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: احکام دین برای مقایله هوشمندانه و کامل و کارآمد با بعضی از امیال انسان است.

صالحی در پایان گفت: تربیت یعنی ایجاد قدرت تغییر پیدا کردن، لذا در دستگاه محاسبه الهی در روز قیامت همه عوامل محیطی و ژنتیکی که خود در آن دخیل نبودیم را خداوند فاکتور می‌گیرد و می‌گوید خودت چه آورده‌ای؟ ارزش تربیت دینی به آن است که ما خودمان تغییر کنیم. یکی از بهترین راه‌های ایجاد قابلیت انعطاف و تغییر در وجود انسان مقابله با برخی امیال طبیعی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005557

وب گردی

وب گردی