عمل به قرآن، راه‌حل رفع مشکلات جوامع بشری است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: عمل به قرآن و اجرای احکام الهی، راه‌حل مرتفع کردن نابسامانی‌ها و مشکلات جوامع بشری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام دادگر در آیین افتتاحیه بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عمل به قرآن و اجرای احکام الهی را راه حل مرتفع کردن نابسامانی‌ها و مشکلات جوامع بشری دانست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در بخشی از آیین افتتاحیه بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، ماه مبارک رمضان را فرصتی برای خدایی شدن برشمرد و گفت: اگر ماه رمضان نبود، انسان نمی‌توانست جایگاه واقعی و حقیقی خود را به‌درستی بشناسد؛ ماه مبارک رمضان فرصتی است برای اینکه انسان رنگ خدایی شدن خود را ببیند و این ماه ماه بازگشت به فطرت خویش است.

وی ضمن بیان اینکه باید از درس‌های ماه رمضان بهره بگیریم، توبه را از جمله درس‌های مهم این ماه خواند و گفت: توبه، بازگشت به‌سوی خداست و آیات فراوان و متعددی در قرآن کریم، ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای توبه و استغفار و بازگشت به سوی خدای متعال ذکر کرده‌اند و قرآن کریم در زمینه آداب، شرایط، چگونگی، چیستی و آثار توبه نکات بسیاری بیان می‌‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، همچنین ماه مبارک رمضان را فرصتی برای خودسازی خواند و عنوان کرد: ماه رمضان فرصتی است که انسان خود را تربیت کند و به تهذیب نفس بپردازد.

وی از دعا و نیایش به‌عنوان درس و ظرفیت دیگر این ماه یاد کرد و گفت: بر اساس آموزه‌های قرآن، ارزش واقعی انسان در بارگاه الهی و معیار معنوی افراد بر اساس بندگی، خضوع و خشوع در مقابل خدا است.

حجت الاسلام دادگر، تلاوت قرآن و انس با آن و بهره بردن از ظرفیت ماه مبارک رمضان در این زمینه را از دیگر فرصت‌های این ماه برشمرد و اظهار کرد: نمایشگاه قرآن فرصتی ایجاد می‌کند تا با تلاوت و قرائت قرآن، آموزش قرآن، توجه به جاذبه های قرآن، تدبیر و تدبر در معانی آیات نورانی قرآن، عمل به دستورات قرآن و توسل به قرآن، با کلام خداوند بیشتر انس بگیریم و از این طریق خود را نورانی کنیم؛ چرا که قرآن و ماه رمضان نور است و انسان می‌تواند از این فرصت‌ها و ظرفیت‌های نورانی بهره بسیار خوبی در دل و فکر و سبک زندگی خود بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قرآن کریم را کتاب فوق افکار بشر و برنامه‌ای جهانی و کتاب هدایت دانست که درس‌های مختلفی به انسان می‌دهد و ادامه داد: قرآن به انسان درس زندگی می‌دهد و در ابعاد مختلفی که انسان نیاز به یک برنامه جامع دارد، این کتاب نورانی یک قانون کامل و جامع و روحانی برای زندگی انسان است و ظرفیت‌های این اقیانوس بیکران هر کسی با هر نگاهی را بهره‌مند می‌کند.

دادگر با اشاره به تعدد گزاره‌ها و اعجازهای علمی قرآن همانند زوجیت گیاهان، حرکت زمین، حرکت منظم ماه و خورشید، نقش کوه‌ها در اعتدال زمین و ضرورت شناخت و بهره گیری دانشمندان و عالمان علوم مختلف از این اعجازها گفت: ظرفیت‌های عظیمی که در قرآن آمده باید مورد توجه همگان قرار گیرد و نباید کلام خداوند مهجور واقع شود.

وی با اشاره به نگرانی امیرالمومنین علی(علیه السلام) از فاصله گرفتن مسلمانان از قرآن و معارف وحیانی آن و مهجور واقع شدن قرآن اظهار داشت: ایشان در زمان حیات مبارکشان و در ادامه نگرانی پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) در مورد مهجوریت قرآن کریم، نه تنها نگران غربت قرآن در عصر خود بلکه گاهی از بی توجهی نسل‌های بعد از خود و عصرهای آینده به قرآن و حقایق آن ابراز نگرانی می‌کردند. حضرت هشدار دادند که آینده‌ای خواهد آمد که ظواهر قرآنی فراوان خواهد شد ولی در خصوص عمل به قرآن جای نگرانی است؛ نکند در فضای جامعه اسلامی ما هم حرف از قرآن بزنیم، کارهای ظاهری مختلفی برای خدمت به قرآن انجام دهیم که البته همه این موارد خوب و برای فضاسازی و زمینه سازی شاید لازم است، اما غفلت کنیم از درس ها و آموزه‌های تربیتی و عمل به قرآن؛ چرا که قرآن کتاب تربیت و کتاب انقلاب است.

وی با اشاره به بهره‌های قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اگر بر سر سفره قرآن بنشینیم بهره‌های فراوانی می‌توان از این کتاب نورانی گرفت، همانند بیانیه گام دوم که فقرات و مباحث این بیانیه پر از مبانی قرآنی است و این از برکات رمضان و سحر است و ماه مبارک رمضان بهار قرآن و فرصتی برای همه ما است که با آن انس گرفته و خلوت کنیم و در آخرت هم بتوانیم قرآن را شفیع خودمان قرار دهیم.

حجت الاسلام دادگر شب‌های قدر را فرصت مغتنم دیگری در ماه رمضان خواند و بهره گرفتن از این شب‌های عظیم را نیازمند درک صحیح آن دانست.

وی گفت: امیدواریم خدای متعال توفیقی به همه ما دهد که بتوانیم از ماه رمضان که دانشگاه تربیتی خدا و اردوگاه آموزش‌های قرآنی است استفاده کرده و این آموزش‌ها را در جامعه جدی بگیریم.

حجت الاسلام دادگر عمل به قرآن کریم و اجرای احکام الهی را راه حل مرتفع شدن بسیاری از نابسامانی‌ها و ضعف‌ها خواند و عنوان کرد: اگر به قرآن کریم عمل کنیم، بسیاری از نابسامانی‌ها، انحرافات و پلشتی‌های جوامع بشری و حتی جوامع اسلامی مرتفع می‌شود، اما هر چه با قرآن فاصله بگیریم این گرفتاری‌ها و آلودگی‌ها بیشتر و فراگیرتر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005559

وب گردی

وب گردی