علم سرطان شناسی کودکان در ایران مدیون پروفسور وثوق است

زنده‌یاد پرفسور پروانه وثوق بنیان‌گذار علم خون و آنکولوژی کودکان در ایران و رئیس فقید هیأت امنای محک در سال 1342 از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شد و دوره‌های تخصص و فوق تخصص‌اش در علم خون و سرطان‌شناسی را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست، ایلینوی و واشنگتون پشت سر گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز، در این مدت نه تنها از دغدغه او نسبت به ارائه خدمات درمانی به کودکان مبتلا به سرطان سرزمینش کاسته نشد بلکه در سال 1350 کار در بهترین مراکز درمانی جهان را رها کرد و با بازگشت به وطن اولین بخش هماتولوژی و آنکولوژی کودکان در ایران را در بیمارستان حضرت علی اصغر تأسیس کرد. یکی از دغدغه‌های بزرگ این پزشک فرزانه درمان کودکان مبتلا به سرطان بود که با بزرگ‌ترین دغدغه دیروز و امروز محک گره خورد و موجب آغاز فعالیت داوطلبانه وی از سال 1386 در بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک تا واپسین روزهای حیاتش شد.

دکتر عظیم مهرور، رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک با اشاره به هدایت‌های علمی استاد فرزانه خود و دغدغه‌اش نسبت به درمان کودکان مبتلا به سرطان گفت: «صداقت و انسانیت از جمله خصایصی است که دغدغه درمان کودکان مبتلا به سرطان را در این بانوی دانشمند ایجاد کرد و باعث شد تا آخرین روزهای حیات خود به صورت داوطلبانه لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را وقف نجات جان کودکان مبتلا به سرطان کند.

مهرور افزود: پروفسور وثوق در زمان حیات خود با بردباری و رعایت اخلاق پزشکی توانست کودکان مبتلا به سرطان زیادی را تحت درمان قرار دهد. او همواره می‌کوشید تا در هر شرایطی با به روزرسانی علم خود و استفاده از پروتکل‌های جدید و استاندارد درمانی، سلامتی و آرامش را به بیماران و خانواده‌هایشان بازگرداند. این راه پروفسور وثوق بود که از سال 1393 با برگزاری کنگره دوسالانه خون و آنکولوژی کودکان و دعوت از متخصصان بین‌المللی برای ارتقای دانش پزشکی، ارائه تجربیات درمانی در این حوزه، بهره‌مندی از نتایج علمی آخرین تحقیقات انجام شده به صورت عملی و کارکردی و ارائه جدیدترین و کارآمدترین روش‌ها و دستاوردهای علم پزشکی، در محک ادامه دارد.

پزشکی که برای درمان کودکان مبتلا به سرطان کشورش، کار در بهترین مراکز درمانی جهان را رها کرد

تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان؛ دغدغه‌ دیروز و امروز

رئیس بیمارستان محک در خصوص ادامه دادن راه پروفسور پروانه وثوق توسط خانواده بزرگ محک افزود: این روزها تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محک است. آموخته‌های ما از استاد فقید دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران می‌گوید با همه این‌ چالش‌ها می‌بایست برای همراهی با کودکان مبتلا به سرطان در روزهای سخت درمانشان تلاش کنیم. این مسیری بود که پروفسور وثوق تا آخرین لحظات عمر ارزشمند خود پیمود. راهی که ادامه آن توسط محک جز با مشارکت نیکوکارانه مردم این سرزمین و تداوم همراهیشان با کودکان مبتلا به سرطان ممکن نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005571

وب گردی

وب گردی