کاهش حیا و خویشتنداری در جامعه به واسطه ورود شبکه های اجتماعی

شمسایی نیا معتقد است که رسانه های اجتماعی بر اساس روابط کاملا باز و بدون محدودیت در جوامع غربی طراحی شده اند و ورود این پلتفورم ارتباطی در جوامع ایرانی- اسلامی باعث شد که عنصر حیا و خویشتنداری بیش از پیش کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خشونت و پرخاشگری رواج پیدا کرده است. خشونت در ابتدا به صورت کلامی بود ولی در حال حاضر این خشونت به سمت رفتاری و فیزیکی حرکت می کند و شاهد اتفاقاتی در جامعه واقعی هستیم که از دل این پرخاشگری مجازی بیرون می آید. در این زمینه رامین شمسایی نیا استاد دانشگاه صدا و سیما در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت: یک عنصر مهم در ارتباطات میان فردی، خویشتنداری است و آن نیز از حیا نشات می گیرد. حیا در ارتباطات انسانی و میان فردی در جامعه شرقی به ویژه جوامع اسلامی و بالاخص در جامعه ایران یک مولفه خیلی مهم در کنترل ارتباطات انسانی و فاصله گرفتن آن از خشونت، اهانت و تهدید است.

شمسایی نیا افزود: بعد از ورود به دنیای مدرنیته و پست مدرنیته به دلیل اقتضاعاتی که زندگی شهری و جوامع صنعتی داشتند، فشارهای روحی و روانی زیادی بر انسان ها وارد شد و به تدریج آستانه تحمل آنها را پایین آورد. این امر منجر به کاهش حیا و افزایش پرخاشگری در روابط اجتماعی می شود.

استاد دانشگاه صدا و سیما معتقد است که با ورود رسانه های اجتماعی به ویژه پیام رسان ها این مسئله شدت پیدا کرده است. زیرا رسانه های اجتماعی بر اساس روابط کاملا باز و بدون محدودیت در جوامع غربی طراحی شده اند و ورود این پلتفورم ارتباطی در جوامع ایرانی- اسلامی باعث شد که عنصر حیا و خویشتنداری بیش از پیش کاهش پیدا کند. لذا در این حوزه اروینگ گافمن نظریه ای دارد درباره معرفی خود و معتقد است که انسان ها آرمان خودشان را در ارائه تصویر فوق العاده از خودشان می بینند. شاید این یک چارچوب نظری باشد برای اینکه آدما در زمان حاضر تمام تلاششان این است که به یک میکروسلبریتی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده و بعد از آن سلبریتی های معروف شوند.

وی گفت : این مسئله تا جایی پیش می رود که انسان ها یک سری ویژگی فوق العاده مبالغه­ آمیز از خودشان نشان می دهند. و چه از بابت مثبت بودن و چه از بابت تهدیدهای جانی و فیزیکی تا جایی پیش می رود که منجر به قتل یک انسان مانند طلبه ای که در همدان به قتل رسید، می شود.

شمسایی نیا با اشاره به راه های کنترل این مسئله بیان کرد: در گام اول باید سواد رسانه ای مخاطبانی که وارد این فضا می شوند را ارتقا داد. و اگر بخواهیم یک تعریف از سواد رسانه ای ارائه بدهیم، سواد رسانه ای خوانش انتقادی متن و تصویر رسانه ای است، یعنی هوشمندی در مواجه با محتویات رسانه. در گام دوم باید به صورت حاکمیتی با این مسئله برخورد شود. همانطور که پلیس پیشگیری و امنیت اگر یک جرم و تهدیدی در جامعه صورت گیرد با آن برخورد می کند، پلیس فتا هم باید همین رفتار را داشته باشد و با تهدید و توهین در فضای مجازی مقابله کند. زیرا علاوه بر اینکه به کار فرهنگی احتیاج داریم باید توامان یک قوه قهریه و مجریه نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005587

وب گردی

وب گردی