تولیدِ موفق نیازمند تحقیقات علمی و دانشگاهی است/تولید، پاشنه آشیل اقتصاد کشور است

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به «رونق تولید» مزین شده با تاکید براینکه «مهار تورم» و «اشتغال‌زایی» در گرو رونق تولید است گفت: تولید، پاشنه آشیل اقتصاد کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبداله اسماعیلی آبدر، تاکید مقام معظم رهبری به موضوعات اقتصادی در سال‌های اخیر را بیانگر اهمیت رونق اقتصادی در توسعه کشور دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب، پاشنه آشیل کشور را به خوبی به مردم و مسئولان معرفی کردند.

عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با اعلام اینکه اتحاد جماهیرشوروی علیرغم داشتن فناوری فضایی و موشکی به دلیل مشکلات اقتصادی با بحران مواجه شد گفت: تمامی مردم و مسئولان کشور باید برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری تلاش کنند.

اسماعیلی‌ آبدر با بیان اینکه کشور ایران در زمینه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و دفاعی از موقعیت بسیار خوبی در جهان برخوردار است خاطر نشان کرد: تنها راه برون رفت جامعه از مشکلات اقتصادی، تکیه بر تولید است.

وی با بیان اینکه تولید دو بخش دارد گفت: اولا تولید محرک بوده و موجب اشتغال بیشتر و رکود کمتر خواهد شد و ثانیا رونق تولید موجب عرضه فراوان‌تر کالا و مهار و کنترل تورم می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر تصریح کرد: تولید نقش مهمی در سیاست‌های تثبیت کلان اقتصادی ایفا می‌کند.

اسماعیلی، نقد منصفانه را موجب پویایی جامعه دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما برخی مسئولان نقد پذیر نیستند.

وی با ابراز نگرانی از اینکه برخی مسئولان، ضعف‌های عملکردی خود را در پشت تحریم‌ها پنهان می‌کنند افزود: برخی مسئولان به بهانه تحریم‌ها، اشتباهات مدیریتی خود را توجیه کرده و سلب مسئولیت می‌کنند که این راه درست برخورد با مشکلات کشور نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با انتقاد از اینکه کشور ما در حوزه اقتصاد یک جامعه بسته است و تنها کالای صادراتی ایران به نفت اختصاص یافته خاطر نشان کرد: کشور ما با توان بالقوه‌ای که دارد می‌تواند سهم 8 درصدی در اقتصاد جهان داشته باشد ولی متاسفانه به کمتر از 5 صدم درصد اکتفا کردیم.

اسماعیلی، مهم‌ترین دلیل افزایش تورم را مسائل روانی و اشکال در بخش توزیع کالا دانست و گفت: کارشناسان در سال 1398 باید در مساله توزیع کالا تلاش کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصادهای دولتی در جهان با بحران روبرو هستند اظهار کرد: اقتصاد ما دولتی و یا خصوصی-دولتی و به اصطلاح عموم شبه دولتی است که باید تلاش کنیم اقتصاد خصوصی را رونق بخشیده و حربه‌های دشمن را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم بانک‌های خصوصی امکان پذیر نیست گفت: تحریم‌های آمریکا بیشتر شامل بانک‌های دولتی است و اگر چند بانک بزرگ خصوصی در کشور وجود داشت، مبادلات تجاری بین‌المللی کشور با مشکل مواجه نمی‌شد.

عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با تاکید براینکه حمایت از بخش خصوصی مستقل، توانا و کارآفرین می‌تواند از بسیاری مشکلات جلوگیری کند گفت: متاسفانه عده‌ای در کشور به عنوان دلال و واسطه که اغلب ‌آنان به برخی سیاست‌مداران متصل هستند، با استفاده از رانت‌ها و حاشیه‌های امن، بسیاری از سیاست‌گذاری‌های دولت را با مشکل روبرو کردند.

این استاد کارآفرینی به پتانسل‌های کشور اشاره کرد و افزود: ایران در زمینه نیروی انسانی توانمند و صنایع معدنی یکی از بی نظیرترین کشورهای جهان است.

اسماعیلی به پتانسل‌های خوب کشور در حوزه ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: ورزش فوتبال ایران همانند کشورهای برزیل و آرژانتین منبع درآمد مناسبی می‌تواند باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه جذب توریست یکی از بهترین منابع پایدار درآمدی برای کشور است تصریح کرد: به اذعان بسیاری از کارشناسان، ایران جزو هفت کشور برتر در زمینه توریسم است.

این استاد کارآفرینی به «مدیکال توریسم» هم اشاره کرد و افزود: به دلیل پیشرفت علم پزشکی کشور و مراجعه بسیاری از بیماران کشورهای دیگر به ایران، توریسم پزشکی گزینه مناسبی برای درآمدزایی و رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

وی با انتقاد از اینکه برخی مسئولان صرفا به صورت شعارگونه از جوانان یاد کرده اند گفت: متاسفانه برخی مسئولان عرصه را برای جوانان باز نکردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه برای ایجاد تحول اساسی در کشور باید مدیران کهنه کار بازنشسته شوند افزود: باید میدان را برای جوانان باز کنیم و از پتانسیل‌ها و ابتکارات آنها استفاده کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه چرا برخی از بخش‌های خصوصی با رکود مواجه شدند گفت: متاسفانه بسیاری از بخش‌های خصوصی کشور خود ساخته نیستند و به برخی مسئولان وابسته‌اند.

این استاد اقتصاد با اعلام اینکه بخش‌های خصوصی متصل به برخی سیاسیون با مشکل مواجه می شوند افزود: به عنوان نمونه، افرادی با زد و بندهای سیاسی، شرکت کشت و صنعت نیشکر را خریداری کردند که حتی یک روز نیشکر ندیده بودند.

وی به نمونه‌های خوب بخش خصوصی خود ساخته نیز اشاره کرد و افزود: از نمونه‌های موفق بخش خصوصی می‌توان به احمد خیامی و محمود خیامی دو برادری که از کارواش شروع کرده و پس از تلاش و همت، موفق به افتتاح ایران ناسیونال و یا همان ایران خودرو شدند نام برد.

این استاد کارآفرینی از رحیم ایروانی که از کفاشی به راه‌اندازی کارخانه کفش ملی رسید به عنوان الگوی موفق بخش خصوصی یاد کرد و گفت: صنایع بهروز و کاله، نمونه‌های موفق بخش خصوصی‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دولت در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری باید در زمینه «حمایت از تولید» و «سیاست گذاری» تلاش کند خاطر نشان کرد: تسریع در صدور مجوز تولیدی‌ها و کاهش بروکراسی اداری می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ایفا کند.

وی مهم‌ترین کار فرهنگی در جامعه را انگ‌زدایی از سرمایه‌داران دانست و افزود: متاسفانه برخی افراد مغرض، از سرمایه‌داران و کارآفرینان به عنوان زالو صفت یاد می‌کنند که این نگاه اشتباه باید عوض شود.

اسماعیلی با تاکید براینکه بخش صنعت باید مستقل باشد نه دنباله رو مسئولان، به نقش دانشگاه‌ها در رونق تولید اشاره کرد و گفت: بدون انجام تحقیقات علمی دانشگاهی نمی‌توان تولید موفقی داشت.

این استاد اقتصاد، شیوه‌های سنتی اداره صنایع و کارخانه‌ها را محکوم به شکست دانست و تصریح کرد: دانشگاه، چراغ راه اقتصادی پویاست و بدون تحقیقات علمی و دانشگاهی نباید دست به فعالیت‌های تولیدی زد.

وی، نقش دانشگاه را پشتوانه فکری، خلاقیت، ابتکارات و تحقیق دانست و گفت: موشکی که توسط دانشگاه امیر کبیر ساخته شد موفق شد تا نزدیکی مدار زمین صعود کند و این بیانگر توانمندی دانشگاه‌های کشور است.

کد خبر: 1005599

وب گردی

وب گردی