راه اندازی دستگاه طیف سنج تشدید مغناطیسی هسته ( NMR ) در واحد علوم و تحقیقات

دستگاه NMR واحد علوم و تحقیقات که در مجتمع آزمایشگاهی رازی مستقر است در سال ۱۳۷۷ ش نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد علوم و تحقیقات، دستگاه NMR واحد علوم و تحقیقات که در مجتمع آزمایشگاهی رازی مستقر است در سال ۱۳۷۷ ش نصب و راه‌اندازی گردید. در سال ۱۳۹۰ به دلیل عدم تزریق هلیوم مایع از کار افتاد. در ۱۳۹۵ مجدداً راه اندازی شد اما متأسفانه بار دیگر از سرویس دهی خارج شد و تاکنون بدون استفاده باقی مانده بود لیکن در راستای تصمیم جدی این واحد دانشگاهی برای بررسی دستگاههای معیوب و از کار افتاده و تعمیر و بازبهره‌برداری آنها، خوشبختانه این دستگاه پراهمیت با پی گیریهای ویژه و تلاش کارشناسان راه اندازی شده است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته که بطور رایج بنام طیف سنج ( NMR ) [۱] شناخته شده است، یک تکنیک برای تعیین خواص مغناطیسی هسته‌های اتمی است. در واقع با استفاده از این دستگاه می‌توان خواص فیزیکی و شیمیایی اتم‌ها یا مولکو‌ل‌ها را مشخص کرد. این طیف سنجی متکی بر تشدید مغناطیسی هسته است و می‌تواند اطلاعاتی درباره ساختار، دینامیک، حالت واکنش و محیط شیمیایی مولکول‌ها ارائه دهد. استفاده رایج این دستگاه در شناسایی ساختار ترکیبات آلی یا ویژگی‌های مولکول‌های آلی است.

پژوهشگران و دانشجویان رشته های مختلفی چون شیمی، صنایع غذایی، داروسازی، محیط زیست و کشاورزی می توانند در کارهای علمی خود از این دستگاه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1005617

وب گردی

وب گردی