چه تعداد  بنای تاریخی خوزستان در سال 97 مرمت شد؟

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در سال 1397 بیش از 35 میلیارد و800 میلیون ریال هزینه صرف مرمت بناهای تاریخی سطح استان شد.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین ارسطوزاده با بیان اینکه مرمت تعدادی از این آثار همچنان هم ادامه دارد گفت: در شهرستان اهواز، کارون و حمیدیه مرمت هتل قو، ساختمان دانشکده ادبیات، مسجد عامری، ثقافیه اهواز، پل کوت سیدصالح و کوشک حمیدیه متناسب با تخصیص اعتبارات سال 1397 در دستور کار قرار گرفت .

وی با اشاره به این‎که در خرمشهر نیز ساختمانهای کنسولگری و هلال‎احمر این شهرستان در سال 97 مرمت شد افزود: در سطح شهرستان شوشتر نیز مسجد جامع، مسجد عبداللهبانو، خانه افضل، قلعه حسینخان افشار، حمام افضل، خانه شیخ شوشتری، خانه گازر و سابات قدیم شوشتر از جمله بناهای با ارزش معماری بودند که با توجه به ضرورت حفظ و احیاء این بافتهای تاریخی، مرمت اضطراری درخصوص آنها به اجراء درآمد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: در قالب جلب مشارکت مالکان خانههای تاریخی و احیاء آنها نیز نیز خانه رضوان در شوشتر و خانههای تاریخی زرگر، حسینوند، رحیمی، صمیمی، پاکارزاده، زرنگار، خلج قصاب و قائدی در دزفول با تخصیص اعتبار مورد نیاز به زیر تیغ مرمت رفته‎اند؛ ضمن این‎که بنای امام‎زاده رودبند، حمام کرناسیون، پل قدیم و آسیابهای قدیمی هم از دیگر آثار مرمتشده شهرستان دزفول در سال 97 بودند.

در سطح شهرستان شوشتر نیز مسجد جامع، مسجد عبدالله‎بانو، خانه افضل، قلعه حسین‎خان افشار، حمام افضل، خانه شیخ شوشتری، خانه گازر و سابات قدیم شوشتر از جمله بناهای با ارزش معماری بودند که با توجه به ضرورت حفظ و احیاء این بافت‎های تاریخی، مرمت اضطراری درخصوص آن‎ها به اجراء درآمد

وی با اشاره به آثار تاریخی مرمت‎شده شهرستان بهبهان گفت: خانه رکابی، خانه اخوان، بقعه بشیر و نذیر و کلیسای کلگهزار از جمله آثار بهبهان هستند که مرمت آن‎ها از سال 1397 آغاز شده است.

ارسطوزاده همچنین از خانه بهبهانی رامهرمز، قلعه‎لیت اندیکا، اثر قلعه‎تل باغملک و بافت تاریخی روستای بنه‎وار لالی به عنوان دیگر پروژه‎های مرمتی استان نام برد که در سال 1397 اجرا شدند.

وی افزود: این 37 بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد و 800 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ملی و نفت طی سال 97 مرمت شدهاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005631

وب گردی

وب گردی