مدارس سما انتخابی هوشمندانه برای دانش آموزان/ حمایت از نخبگان جوان با کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی

انتخاب مدرسه‌ای مناسب همواره یکی از دغدغه‌های والدین و دانش آموزان بوده است؛ چرا که دوران تحصیل از جهات گوناگونی اهمیت بالایی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب مدرسه ای مناسب برای تحصیل، همواره یکی از دغدغه های اصلی والدین و دانش آموزان بوده است؛ امر تحصیل و علم آموزی امروزه به یکی از اصلی ترین ارکان جامعه مبدل شده و به همین دلیل، مدرسه به عنوان نهادی که افراد از ابتدای دوران کودکی بیشتر عمر خود را در آن می گذارنند، نقش بی بدیلی را در تربیت اشخاصی نخبه که آینده سازان جامعه محسوب می شوند ایفا می کند.

والدین به دنبال مدرسه ای هستند که رشد علمی، اخلاقی و معنوی فرزندانشان در آن تضمین شده باشد و دوران تحصیلشان را به بهترین شکل ممکن سپری کنند؛ امنیت روانی و دوری از رذایل اخلاقی نیز همواره دغدغه والدین بوده است و به دنبال فضای آموزشی مناسبی برای فرزندان خود هستند.

مدرسه را شاید بتوان نهادی مهم‌تر از دانشگاه دانست؛ چرا که به گفته کارشناسان علم روانشناسی بیش از 80 درصد شخصیت و اختلالات رفتاری تا سن 8 سالگی شکل می گیرد و لذا تربیت و پرورش صحیح افراد در دوران مدرسه بسیار حائز اهمیت است. کوچک ترین اختلال در امر تربیت و پرورش در دوران مدرسه، اثرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت که در دوران جوانی و بزرگسالی نمود پیدا خواهد کرد.

لذا انتخاب مدرسه ای مناسب می تواند در آینده افرادی را تحویل جامعه دهد که به عنوان موتوری محرک، رشد و توسعه علمی و فرهنگی جامعه را شکوفا کنند.

مدارس سازمان «سما» که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کنند، در تمامی مقاطع تحصیلی در سراسر کشور فعالیت دارند؛ این سازمان با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در سال 1370 تاسیس شد.

در حال حاضر 76037 دانش آموز، 12220 کارمند و 625 مدرسه سازمان سما در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

حال سوال مطرح می شود آیا حضور در مدارس سما با توجه به غیر دولتی بودن آن می تواند یکی از اولویت های دانش آموزان برای تحصیل باشد یا خیر. برای بررسی دقیق این پرسش به سراغ دو تن از استادان کنکور که در مدارس سما نیز در حال تدریس هستند رفتیم و با آن ها به گفت‌و‌گو پرداختیم.

دوری از فعالیت کاریکاتوری و توجه به رشد در تمامی ابعاد

«وهاب اصغری» مدرس عربی کنکور که در پایه دوازدهم واحد سما 2 تهران تدریس می کند معتقد است محوریت مدارس سما پرورش تمامی استعدادها درحوزه های مختلف است که به صورت کاریکاتوریزه شده فعالیت های خود را انجام نمی دهند.

وی می گوید در مدارس سما علاوه بر توجه ویژه به مسائل آموزشی، به مسائلی از قبیل پژوهش، پرورش و تربیت بدنی نیز پرداخته می شود و لذا دانش آموزان می توانند در چندین بعد پیشرفت داشته باشند.

اصغری همچنین تاکید می کند که در این مدارس به پژوهش محوری دانش آموزان نیز به شکل مطلوبی پرداخته می شود؛ برگزاری جشنواره های اختراعات و پژوهش، نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی دانش آموزان، جشنواره دانش آموزی سینا، جشنواره خوارزمی و... از جمله اقداماتی است که در راستای توجه به نخبگان و پژوهشگران جوان، در مدارس سما انجام می شود.

پرداخت شهریه مناسب و به‌صرفه

پرداخت شهریه نیز یکی از موارد بسیار مهمی است که در شرایط اقتصادی فعلی کشور، به معضلی بزرگ برای خانواده ها تبدیل شده است؛ اما این مدرس عربی کنکور معتقد است که در مدارس سما نسبت به مدارس غیر انتفاعی دیگر شهریه چندان زیادی از دانش آموزان دریافت نمی شود؛ او می‌گوید که در برخی مدارس غیرانتفاعی دانش آموزان پایه دوازدهم بایستی مبلغی بالغ بر 40 میلیون تومان را به عنوان شهریه پرداخت کنند؛ اما در مدارس سما شهریه پایه دوازدهم حدود نصف این مبلغ است!

تدریس مناسب نیز می تواند یکی از عوامل مهم در سوق دادن دانش آموزان به سمت فراگیری مباحث درسی باشد؛ اصغری در این راستا تاکید می کند که در مدارس سما تلاش می شود شکل تدریس به گونه ای باشد که برای دانش آموزان خشک و خسته کننده نباشد.

آزمایشگاه‌‌ها و کارگاه‌های مجهز

این دبیر عربی پایه دوازدهم واحد سما 2 تهران معتقد است مدارس سما به دلیل این که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کنند، از امکانات آموزشی مناسبی از قبیل کارگاه ها، سایت رایانه و آزمایشگاه های مجهزی برخوردارند.

وی همچنین اضافه کرد: «با توجه به تجربه ای که از تدریس در مدارس غیرانتفاعی دیگر به‌دست آورده‌ام، می توانم بگویم که هیچ کدام از آن ها نمی توانند به پای فضاهای آموزشی مدارس سما برسند».

اتخاذ رویکرد جوان‌گرایی در انتخاب دبیران

اصغری نکته قابل توجه دیگر در مدارس سما را استفاده از ظرفیت استادان جوان به منظور تدریس برای دانش آموزان است؛ این رویکرد مدارس سما که چندین سال است آن را به کار گرفته، تجربه بسیار موفقی بوده است که نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است. باید اختلاف سنی میان دبیر و دانش آموزان به گونه‌ای باشد که دانش آموز بتواند با دبیر خود همزاد‌پنداری کند و ارتباط خوبی میان آن ها شکل بگیرد.

«محمد زینعلی» مدرس ریاضی کنکور و از دبیران جوان مدرسه سما 2 تهران نیز اعتقاد دارد که شهریه در مدارس غیرانتفاعی بسیار بالا رفته است؛ اما مدارس سما قیمت معقول‌تری نسبت به مدارس دیگر دارد؛ او همچنین تاکید می کند که با توجه به امکانات آموزشی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد، مدارس سما شهریه ای نسبتا پایینی را دریافت می کند.

توجه به فعالیت پژوهشی و حمایت از نخبگان جوان

این مدرس کنکور تاکید می کند که در مدارس سعی شده است که از دبیران جوان، با استعداد، با تجربه استفاده شود؛ لذا رضایت از تدریس دبیران و همچین بازدهی دانش آموزان افزایش داشته است.

زینعلی با انتقاد از عدم توجه برخی مدارس نسبت به مسائل پژوهشی و حمایت از نخبگان جوان تاکید کرد که خوشبختانه در مدارس سما به این موضوع توجه ویژه شده است او گفت که سال گذشته در جشنواره دانش آموزی سینا دانش آموزان واحد سما 2 توانسته اند رتبه های خوبی را در سطح سماهای کشور کسب کنند. این نشان دهنده این است که در این مدارس به مباحث پژوهشی اهمیت زیادی داده می شود.

امکانات آموزشی مدارس سما از جمله آزمایشگاه، سالن ورزشی، کارگاه و... در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند؛ آموزشی که با دیدن و درک کردن همراه باشد بسیار بازدهی بیشتری نسبت به آموزش به صورت تئوری دارد و لذا استفاده از امکانات آموزشی می تواند نقش بسزایی را یادگیری دانش آموزان ایفا کند.

توجه به مسائل پرورشی و رشد معنوی دانش آموزان

وی یکی دیگر از مولفه های مهم در مدارس سما را توجه به مسائل پرورشی و رشد معنوی دانش آموزان دانست و اذعان داشت که در این راستا طرحی تحت عنوان «طرح الماس» برگزار شده است. در این طرح برای دانش آموزانی که از لحاظ اخلاقی و پرورش فکری درجایگاه مناسبی قرار دارند، المپیاد فرهنگی، ورزشی و کلاس های آموزشی پیرامون مسائل مختلف برگزار خواهد شد.

برگزاری کلاس های مانند سواد رسانه ای، کارآفرینی و بهداشت برای پایه های دهم تا دوازدهم، نیز در حوزه مباحث پرورشی است که به رشد دانش آموزان در این حوزه کمک خواهد کرد؛ امروز دانش آموزان با فضای مجازی درگیر هستند و لذا آموزش استفاده صحیح از این فضا امری ضروری محسوب می شود. در این کلاس ها سعی شده است که به این دست از مباحث توجه کافی شود.

با توجه به بررسی های انجام شده توسط مدرسان کنکور، واحدهای سما می توانند انتخاب خوب و مطلوبی برای دانش آموزان باشند که دوران تحصیل خود را در آن سپری کنند؛ انتخاب مدرسه ای خوب می تواند زیر بنایی مناسب برای رشد علمی و معنوی دانش آموزان باشند چرا که آن ها آینده سازان کشور خواهند بود. لذا انتخابی هوشمندانه می تواند آینده ای شکوفا همراه با توسعه علمی و پژوهشی برای جامعه به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005635

وب گردی

وب گردی