متولی فرهنگ کشور، قربانی کم‌تحملی رئیس

شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی که متولی اصلی و تصمیم‌گیرنده فرهنگ کشور است با تصمیم شخصی رئیس جمهور مدت‌ها تعطیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قرار بود 27 فروردین‌ماه 98، نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید برگزار شود؛ ولی اعضای شورا با پیامکی متوجه شدند جلسه‌ای در کار نیست و ظاهرا رئیس جمهور هنوز تمایلی به برگزاری جلسات مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد فرهنگی کشور ندارد.

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله کسانی بود که به جلسه دعوت نشد. عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما هم مانند رحیم‌پور ازغدی در لیست سیاه قرار گرفت تا اختلاف دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حسن روحانی علنی شود؛ اختلافی که دامن شورای عالی انقلاب فرهنگی را گرفت و به لغو پیاپی جلسات این شورا انجامید.

واعظی، روحانی سراسر تناقض

منتقدان، دلیل اختلاف رئیس جمهور با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را انتقادات صریح و بی‌پروای رحیم‌پور ازغدی و ضرغامی از عملکرد رئیس و کابینه دولت می‌دانند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور سه روز قبل از لغو اولین جلسه سال 98، در گفت‌وگویی نسبت به بی‌علاقگی روحانی برای برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی واکنش نشان داد و گفت: «رئیس جمهور در پنج سال و نیم گذشته، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را منظم تشکیل داد، لذا نمی‌توان گفت علاقه‌ای به تشکیل آن ندارد. اگر آقای رئیس جمهور علاقه‌ای به تشکیل این جلسات نداشت، در سال‌های گذشته آن را تشکیل نمی‌داد، پس حتما علاقه‌مند به تشکیل جلسات است.»

تعلیق جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی محدود به سال جدید نیست و از برگزاری آخرین جلسه این شورا، چند ماه می‌گذرد. 11 دی‌ماه 97، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی به انتخاب سید سعیدرضا عاملی برای تصدی پست دبیری شورا دادند و رهبر معظم انقلاب نیز با انتصاب او موافقت کردند. محمدرضا مخبر دزفولی بعد از 13 سال، سمت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را به فرد دیگری واگذار کرده؛ اما از زمان انتخاب عاملی به عنوان دبیر جدید، حتی یک جلسه نیز برگزار نشده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور البته فشردگی برنامه‌ها در ماه‌های پایانی سال را دلیل تشکیل نشدن جلسات عنوان کرد؛ ولی روحانی بعد از گذشت دو ماه از سال جدید، هنوز زیر بار برگزاری جلسه شورای عالی انقلاب نرفته است. واعظی در این باره گفته بود: «در یکی دو ماه آخر سال، برنامه‌ها کمی فشرده بود و ان‌شاءالله در همین اوایل سال، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل خواهد شد.» اما از وعده رئیس دفتر رئیس جمهور تاکنون بیش از یک ماه گذشته است.

لجبازی یا مشغله زیاد؟

رحیم‌پور ازغدی صراحتاً اعلام کرد «روحانی دستور جلوگیری از حضور چند تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است»؛ تصمیمی که نشان می‌دهد روحانی تحمل نقدهای کارشناسان را آن هم در نهادی که محلی برای تضارب آراست ندارد. رحیم‌پور ازغدی 15 شهریورماه 97 در دانشگاه صنعتی شریف ضمن انتقاد از حسن روحانی گفت: «رئیس‌ جمهور نظام اسلامی مخصوصا اگر روحانی باشد، نباید در جلسه خارجی و داخلی 180 درجه متناقض حرف بزند و مسئولیت حرف‌هایش را به‌عهده نگیرد.»

دولت بی‌صاحب، شورای معلق!

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما که نقدهایی به دولت وارد کرده، دیگر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که حتی پیامک لغو جلسات هم برایش ارسال نمی‌شود. وی 27 اردیبهشت‌ماه 98 در مراسم افطاری انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا از لجبازی رئیس جمهور گلایه کرد و گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید حداقل یک هفته در میان، تشکیل جلسه دهد چون بزرگ‌ترین نهاد سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است؛ اما متأسفانه در این دولت کلا بی‌صاحب است.»

ضرغامی معتقد است رئیس جمهور، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل نمی‌دهد چون از او و رحیم‌پور ازغدی خوشش نمی‌آید: «جلسات گاهی یک، دو، سه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود. هر چقدر هم به رئیس جلسه تذکر می‌دهیم که این جلسات مهم است، رئیس جمهور می‌گوید به دلیل این‌که از دو نفر (عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی) خوشم نمی‌آید چون در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند، جلسات را تشکیل نمی‌دهم.» اختلاف میان روحانی و ضرغامی تا حدی شدت گرفت که چندی پیش، برخی از فعالان رسانه و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، خبر از درگیری لفظی این دو در جلسه شورای عالی فضای مجازی دادند.»

گلشنی: رئیس جمهور لزومی برای پاسخگویی نمی‌بیند

مهدی گلشنی، یکی از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصمیم رئیس جمهور معترض است و او را موظف به پاسخگویی می‌داند. وی درباره لغو پیاپی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایسکانیوز گفت: «آقای رئیس جمهور باید به این سؤال، جواب دهد. اگر به شورا اعتقاد داشت، این اتفاق رخ نمی‌داد. او لزومی نمی‌بیند به این پرسش، جوابی بدهد. رئیس جمهور باید بداند تعطیلی شورا خلاف عرف و مصلحت کشور است و راه غلطی را در پیش گرفته ولی نمی‌دانم چطور باید او را متوجه کرد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اعتراض عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و دیگر عضو این شورا به بی‌توجهی رئیس جمهور هم گفت: «به نظر من هم روند درستی طی نمی‌شود. بحث اختلاف سلیقه مطرح نیست. رؤسای جمهور پیشین هم با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختلاف سلیقه داشتند؛ اما به عنوان رئیس شورا، نظر شورا را اجرایی می‌کردند.»

گلشنی با انتقاد از رفتار رئیس جمهور ادامه داد: «اختلاف سلیقه همیشه وجود دارد ولی این موضوع، مجوز بی‌حرمتی به شورا نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی، محلی برای تضارب آراست ولی انگار تا زمانی مورد پسند است که انتقادی بیان نشود!»

روحانی و خاموش کردن صدای منتقدان

فعالان دانشجویی نیز جزو منتقدان رفتار رئیس جمهور هستند و جلوگیری از برگزاری جلسات شورای عالی انقلال فرهنگی را مصداق بارز تخلف می‌دانند. رضا اسدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این باره به ایسکانیوز گفت: «روحانی با جلوگیری از برگزاری جلسات توسط علی لاریجانی (نایب‌رئیس شورا) تخلف می‌کند. او برخلاف شعارهای انتخاباتی خود در برابر نقد منتقدان، بسیار کم تحمل بوده و رفتارهای اخیر او نیز حاکی از خاموش کردن صدای آنهاست. شورای عالی انقلاب فرهنگی متعلق به یک فرد یا نهاد خاص نیست که اجازه اخراج و عدم دعوت از اعضای حقیقی و حقوقی بر عهده یک فرد باشد.»

وی البته نقدهای تند و تیز اعضای حقیقی شورا مانند ضرغامی را نیز حاشیه‌سازی و تحریک افکار عمومی دانست و ادامه داد: «بهتر است افراد به دور از حاشیه‌سازی و تحریک افکار عمومی از مجاری قانونی پیگیر مطالبات خود باشند.»

مژگان صلاحی، دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت هم روحانی را فاقد حق قانونی برای اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و به ایسکانیوز گفت: «روحانی صرفا رئیس جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و حق قانونی ندارد اعضای حقیقی و حقوقی شورا را اخراج کرده یا دعوتنامه برای آنها ارسال نکند. نقد جدی وارد شده به شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که چرا فردی بر برگزاری یا علت عدم برگزاری جلسات شورا نظارت نمی‌کند. در واقع قوه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص نیست.»

وی در ادامه تصمیمات رئیس جمهور را سلیقه‌ای توصیف کرد و در پایان گفت: «روحانی با گذشت چند ماه از سال 98 هنوز یک جلسه برگزار نکرده است. متأسفانه رفتار و تصمیمات رئیس جمهور بیشتر جنبه سلیقگی داشته و وجهه قانونی ندارد که این موضوع برازنده شخص اول دولت نیست.»

حسن روحانی چه تصمیماتی کینه‌توزانه بگیرد و به دلیل لجبازی، جلسات را برگزار نکند و چه مشغله زیاد و ترجیح مسائل مهم سیاسی و اقتصادی را بهانه کند، توجیه مناسبی برای لغو پیاپی جلسات متولی فرهنگی کشور نخواهد بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی مشورتی و محلی برای تضارب آراست تا نخبگان عرصه‌های علم، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... دور همدیگر بنشینند و سیاست‌گذاری‌های کلان برای کشور انجام دهند.

از سران سه قوه تا شخصیت‌های برجسته طیف‌های سیاسی و جناحی از جمله دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا عارف و غیره در جلساتی که مدت‌هاست دیگر برگزار نمی‌شود، به تبادل نظر می‌پرداختند؛ ولی ظاهرا رئیس جمهور، تحمل نقد دو تن از اعضا را ندارد و به خاطر اختلاف نظر، ماهیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را زیر سؤال برده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005679

وب گردی

وب گردی