کتاب «دستورکار آزمایشگاه اپتیک» به زودی راهی بازار نشر می شود

کتاب «دستورکار آزمایشگاه اپتیک» (هندسی و موجی) تالیف سیامک گلشاهی و عباس باقری خطیبانی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به زودی راهی بازار نشر می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد رشت، هدف آموزش علم، شناسایی پدیده های طبیعی و کشف قوانین و نظام طبیعت و به کارگرفتن این قوانین به منظور رفاه انسان ها، در زندگی فردی و اجتماعی است و شناخت جز با مشاهده و آزمایش دقیق پدیده ها، یافتن روابط بین پدیده ها و عواملی که در بوجود آوردن آنها مؤثرند؛ حاصل نمی شود. برای این امر نمی توان منتظر تصادف شد. پژوهشگر ناچار است که پدیده های طبیعی را بازسازی و آنچه را که مورد نظر است مشاهده کند. اینجاست که نقش آزمایش در علوم هویدا می شود. امروزه در آموزش علوم در کلیه سطوح و مقاطع تحصیلی، آزمایشگاه و آزمایش نقش اساسی را ایفا می کنند و تمامی برنامه های تحصیلی با توجه به این امر تدوین و اجرا می شوند.

کتاب «دستور کار آزمایشگاه اپتیک» (هندسی و موجی) هماهنگ با سر فصلهای آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رشته های فنی و مهندسی نظیر اپتیک – لیزر و نیز رشته های علوم پایه نظیر فیزیک با اقتباس از منابع چندگانه برای تدریس در طول یک یا دو نیمسال تحصیلی تدوین شده است. مطالب طوری ترتیب بندی شده اند که تا آزمایش چهارم تمرکز بر روی مفاهیم اپتیک هندسی است و از آزمایش چهارم به بعد تمرکز بر روی اپتیک موجی است. بدیهی است که علم اپتیک بسیار فراتر از آزمایشهای مذکور است و این مجموعه تنها شمه ای از این علم بسیار مهم و درحد تجهیزات موجود در آزماشگاه گردآوری شده است.

این کتاب شامل مطالبی چون نحوه تهیه گزارش کار، فصل آینه ها، شکست نور، منشور، عدسی ها، حلقه های نیوتن در نور تک رنگ عبوری و انعکاسی، حلقه های نیوتن در نور سفید عبوری و انعکاسی ، برپایی یک تداخل سنج مایکلسون با استفاده از لیزر را شامل می شود.
در بخشی از کتاب آمده است:

به محیط شفافی مانند شیشه که دو سطح جدا کننده آن با یکدیگر زاویه α می سازند، منشورگفته می شود. شعاع تابیده به یک سطح پس از شکست در داخل منشور انحرافی نسبت به امتداد اولیه پیدا می کند وبه علت وجود زاویه α ،انحراف ایجاد شده در اولین رخ و دومین رخ از بین نرفته بلکه افزایش می یابد. منشور شیشه ای یا پلی اتیلنی که قاعده آن به شکل مثلث متساوی الاضلاع است. وقتی در مسیر پرتو تک رنگ گذارده شود، این دسته پرتو به طرف قسمت ضخیم منشور منحرف می شود و بر خلاف تیغه متوازی السطوح که در آن پرتوی خروجی موازی با راستای پرتوی تابش قدری جابه جا می شود...

کتاب «دستورکار آزمایشگاه اپتیک» (هندسی و موجی) تالیف سیامک گلشاهی و عباس باقری خطیبانی در 93 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 18 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به زودی راهی بازار نشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005690

وب گردی

وب گردی