پژوهش‌هایی که بر اساس نیاز جامعه صورت می‌گیرد، آفت زده نمی‌شوند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: اگر پژوهش برای پاسخگویی به نیاز نهاد جامعه صورت گیرد بروز آفت در آن بی‌معنا خواهد بود.

مسعود برومند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اهمیت نیاز در حوزه پژوهش اظهار کرد: در سیستم پژوهش وجود نیاز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به پژوهش طوری نگاه شود که برای اخذ مدرک تحصیلی باشد، می‌تواند آفت‌هایی همچون تقلب علمی داشته باشد و دانشجویان نوشتن پایان‌نامه و مقاله را به فرد یا شرکت دیگری واگذار کنند.

وی ادامه داد: اگر پژوهش برای پاسخگویی به نیاز دستگاه یا جامعه صورت گیرد، بروز آفت در آن بی‌معنا خواهد بود. در همین راستا هر قدر بتوان مفهوم نیاز را از دل جامعه و صنعت استخراج کرد و آن را به سمت دانشگاه‌ها کشاند، آفت‌هایی که در حوزه پژوهش وجود دارد از بین می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت پژوهش گروهی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم هر چه پژوهش‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند، دشوارتر می‌شوند و نیازبه کار تیمی دارند؛ از طرفی پژوهش‌های فردی در برخی موارد موثر واقع نخواهد شد. به همین منظور باید به سمت پژوهش‌های تیمی حرکت کنیم که نیاز جامعه را رفع می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005747

وب گردی

وب گردی