دانشگاه آزاد در استحکام بنیادهای فرهنگی کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد

عضو هیئت علمی اطلاعات و دانش‌شناسی واحد علوم و تحقیقات و استاد نمونه دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد در استحکام بنیادهای فرهنگی کشور نقش تعیین کننده‌ای داشته و علاوه بر گسترش سطح تحصیلات عالیه برای مردم این مناطق، شرایط تحصیل دختران در نقاط محروم را فراهم کرده است.

نجلا حریری عضو هئیت علمی اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات و استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه آزاد در حل مسائل جامعه گفت: دانشگاه آزاد در استحکام بنیادهای فرهنگی کشور نقش تعیین کننده‌ای داشته است و این حضور گسترده دانشگاه در نقاط محروم ایران علاوه بر گسترش سطح تحصیلات عالیه برای مردم این مناطق، شرایط تحصیل دختران در نقاطی که از هرگونه امکان تحصیل محروم بودند را فراهم کرد و به این ترتیب بسیاری از دخترانی که از حضور در دانشگاه محروم بودند امکان ادامه تحصیل و فعالیت در اجتماع را یافتند و بسیاری از آنها به واسطه کسب تحصیلات عالیه وارد بازار کار و اشتغال شدند.

وی افزود: در واقع دانشگاه آزاد اولین دانشگاهی در کشور بود که حضور و ادامه تحصیل دختران همگام با پسران را در تمام نقاط ایران ایجاد کرد و این امر باعث افزایش سطح سواد دختران در مناطق محروم کشور شد، دخترانی که باید نسل فردای ایران را تربیت کنند. به جرئت می‌توان گفت، این گستردگی دانشگاه آزاد باعث توسعه فرهنگ در کل کشور شده است.

عضو هئیت علمی اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات درباره امکانات موجود در کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، کتابخانه‌های دانشگاه آزاد به لحاظ منابع موجود بسیار غنی بوده تا جایی که کتابخانه واحد علوم و تحقیقات بعد از کتابخانه ملی دومین کتابخانه کشور محسوب می‌‌شود.

حریری درباره تفاوت میان استادان رشته کتابداری در دانشگاه آزاد و دولتی یادآور شد: بسیاری از استادان رشته کتابداری یا اطلاعات و دانش‌شناسی که در دانشگاه‌‌‌های دولتی مشغول به تدریس هستند از فارغ‌التحصیلان واحد علوم و تحقیقات بوده و تفاوتی میان استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی بود که در مقطع دکتری رشته اطلاعات و دانش‌شناسی اقدام به پذیرش دانشجو کرد و تا پیش از آن در دانشگاه‌‌های دولتی هم این رشته در مقطع دکتری ارائه نشده بود. واحد علوم و تحقیقات تنها واحد دانشگاهی بود که سال‌‌ها در مقطع دکترای این رشته پذیرش دانشجو داشت.

عضو هئیت علمی اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: بزرگ‌ترین دستاورد دانشگاه آزاد نشر علم و فرهنگ در دورافتاده‌ترین نقاط ایران بوده این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی در کشور محسوب می‌شود که به معنای واقعی در مسیر عدالت آموزشی گام برداشته است.

گفتنی است، وی از استادان برتر دانشگاه آزاد در سال 98 بوده که مقطع کارشناسی را در رشته کتابداری دانشگاه تبریز و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه علوم پزشکی ایران و مقطع دکتری را در رشته کتابداری واحد علوم و تحقیقات گذرانده و 21 سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های آزاد و دولتی را دارد.

حریری، بیش از 180 مقاله داخلی و بین‌المللی به ثبت رسانده و 7 کتاب تالیفی داشته همچنین بسیاری از کتاب‌های تالیفی وی در دانشگاه‌های مطرح دولتی تدریس می‌شود و منبع آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کتابداری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005774

وب گردی

وب گردی