کاهش خسارت کشاورزان با هواشناسی نقطه‌ای  و شبکه‌های عصبی

تیم استارت‌آپی سمیتیو با استفاده از روش‌ها و مدل‌های جدید هواشناسی هوشمند به کمک کشاورزان می‌آید.

سیدمهدی آل یعقوب مدیرعامل شرکت استارت آپی سمیتیو در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به استفاده از روش ها و مدل های جدید هواشناسی هوشمند در حوزه کشاورزی گفت: سمیتیو یک تیم 7 نفره با 25 ماه تلاش علمی است که هدفش ارائه دقیق اطلاعات هواشناسی برای استفاده کسب و کارها، مخصوصا کشاورزان است که هر سال بیشترین خسارت را از طریق شرایط بد آب و هوایی متحمل می شوند.

وی تفاوت عمده این طرح با سیستم معمول اعلام آب و هوا توسط رسانه ها را در اعلام جزئیات نقطه ای دانست و افزود: مثلا در شهر تهران ما همزمان در چهار نقطه شهر آب و هوای متفاوت داریم که به وسیله این سیستم قابل پیش بینی و ارائه است.

آل یعقوب اظهار داشت :مزیت اصلی این سیستم مدنظر قرار دادن نوع محصول و شرایط جغرافیایی است. به طور مثال در یک شرایط جغرافیایی برای هر کدام از کشاورزانی که گندم و یا پسته کاشته اند مشورت های متناسب با خودشان را ارائه می کند.

این فعال حوزه استارت‌آپ خاطر نشان کرد: در کشور نمونه هایی هستند که تحت عنوان کشاورزی هوشمند فعالیت می کنند؛ اما آنها فقط مزرعه محل نصب را پایش می کنند ولی سمیتیو با استفاده از مدل های ماهواره‌ای و متدهای آماری و همچنین شبکه های عصبی و هوش مصنوعی کل کشور را پایش می کند. این روش به کشاورزان کمک می کند تا از زمان دقیق شروع بارش های موثر اطلاع پیدا کنند و در نتیجه هزینه های کشاورزی را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.

آل یعقوب در پایان تصریح کرد: تجربه عملیاتی این طرح نیز در پیش بینی وقوع سیل اخیر در استان های خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان با موفقیت همراه بود و قبل از وقوع سیل اطلاعیه های مناسبی را از طریق سازمان های مربوطه از قبیل استانداری و ستاد مدیریت بحران در اختیار مردم این مناطق قرار دادیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005778

وب گردی

وب گردی