کلم بروکلی به کمک بیماران اسکیزوفرنی آمد

امروزه پزشکان برای درمان بیماری اسکیزوفرنی به داروهای ضد روان‌پریشی با عوارض جانبی ناخواسته‌، تکیه می‌کنند. با این حال، تحقیقات جدید نشان داد که یک ماده شیمیایی به نام «sulforaphane» باعث کاهش و حتی جلوگیری از نشانه‌های این بیماری شود.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی احساسات و توهماتی را تجربه می‌کنند که می‌تواند زندگی روزمره آن‌ها را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به این بیماری به دنبال درمان قطعی و بهتری هستند.

در واقع، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اسکیزوفرنی بیش از 21 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما بیش از نیمی از این افراد مراقبت‌های مناسب را دریافت نمی کنند.

داروها یک روش معمول برای درمان هستند؛ اما برای همه افراد با این شرایط جوابگو نیستند. این داروها همچنین دارای لیست بلند بالایی از عوارض جانبی از جمله مسائل قلبی عروقی هستند.

محققان مرکز اسکیزوفرنی «‌جان هاپکینز‌» در «‌بالتیمور‌»، معتقدند که عدم تعادل شیمیایی در مغز ممکن است باعث اسکیزوفرنی باشد و از یک مکمل استخراج شده از بروکلی برای تغییر آن استفاده کردند. آنها اخیرا تعدادی مطالعه روی این عدم تعادل انجام دادند.

تفاوت در مغز

مرحله اول تجزیه و تحلیل آنها در مجله «JAMA Psychiatry»، شامل مطالعه اختلالات مغزی بین افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و افراد سالم است. محققان در مجموع، 81 نفر مبتلا به اسکیزوفرنی و همچنین 91 نفر فرد سالم را بررسی کردند.

در این راستا از مغناطیس برای اندازه گیری پنج ناحیه مغز استفاده و داده‌های طیف سنجی رزونانس مغناطیسی (MRS) را استخراج کردند. این روش‌ها سطوح مختلف مواد شیمیایی در مغز را نشان داد.

به طور متوسط، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی 4٪ گلوتامات شیمیایی کمتری در منطقه قشر «anterio cingulate» مغز داشتند. گلوتامات مسئول انتقال سیگنال بین سلول‌های عصبی است.

تئوری که از دهه 1980 مطرح شد این است که گلوتامات نقش اساسی در شروع اسکیزوفرنی دارد. از آن زمان، محققان شواهد علمی را نیز در مورد آن تایید کرده‌اند.

گلوتامات در گلوتاتیون شیمیایی نیز وجود دارد. دانشمندان طی تحقیقات اخیر، دریافتند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی سطح پایین گلوتاتیون را در ناحیه anterior cingulate و تالاموس مغز داشته اند.

به طور خاص، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دارای 3٪ گلوتاتیون کمتر در قشر anterior cingulate و 8٪ گلوتاتیون کمتر در تالاموس بودند.

کنترل مواد شیمیایی

نتایج مطالعه دوم در مجله PNAS برمدیریت گلوتامات و این که آیا مغز از گلوتاتیون برای ذخیره این ماده شیمیایی استفاده می کند، متمرکز شد. محققان همچنین توانایی استفاده از دارو برای آزاد شدن و ذخیره گلوتامات را نیز بررسی و برای این امر از یک دارو به نام L-Buthionine sulfoximine در سلول های مغزی موش استفاده کردند. اضافه کردن این دارو مانع کار آنزیم تبدیل کننده گلوتامات به گلوتاتیون و مصرف گلوتامات بیشتری در مغز شد.

با انجام این کار، سلول‌های عصبی سیگنال‌های بیشتری را به سلول‌های دیگر ارسال می کنند. تغییر این روش برای ذخیره گلوتامات، به جای استفاده از آن، نیاز به کمی تفاوت بود. جوانه‌های بروکلی شامل یک ماده شیمیایی به نام سولفورفان است که می تواند روی ژن مرتبط با تولید آنزیم های بیشتر تبدیل کننده گلوتامات به گلوتاتیون تاثیر‌گذار باشد.

هنگامی که گلوتاتیون با سلول‌های مغز موش مواجه شد، سیگنال‌های ارسال شده توسط سلول‌ها کاهش یافت. این رفتار مخالف آن چیزی است که در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی رخ می دهد.

مطالعه نهایی، اثر گلوتاتیون موجود در سولفورفان را روی مغز انسان سالم است بررسی کرد. برای اینکار چهار زن و پنج مرد دو بار در روز به مقدار 100 میلی گرم سولفورفان و به مدت یک هفته مصرف کردند. این کپسول‌ها به شکل عصاره جوانه بروکلی بودند.

داده‌های قبل و بعد MRS در سه ناحیه مغز نشان داد که پس از یک هفته 30 درصد افزایش سطح گلوتاتیون وجود دارد.

یک روش پیشگیری بالقوه

دانشمندان اعلام کردند که نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد دوزها و زمان‌بندی لازم برای بررسی این که آیا سولفورفان یک روش ایمن و موثر برای کاهش علائم اسکیزوفرنی است یا نه، است.

با این حال، مطالعات مقیاس کوچک آن‌ها نشان داد که تنها عوارض جانبی منفی در این مورد ناراحتی‌های معده است و این عارضه نیز تنها درصورت مصرف کپسول با معده خالی نمایان شد.

در حال حاضر مکمل‌های سولفورفان در بازار وجود دارند؛ اما باید با مشاوره پزشک مصرف شوند و محققان امیدوارند این دارو جایگزین مناسبی برای دیگر داروها باشد.

«Akira Sawa» مدیرکل مرکز اسکیزوفرنی جان هاپکینز اظهار داشت که ممکن است این مکمل از کنترل این بیماری نیز فراتر رود.

مطالعات آینده می‌تواند اهمیت مکمل سولفورفان جهت پیشگیری خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را نشان دهد.

روان‌گسیختگی،اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی ( Schizophrenia) که اکثر روانپزشکان و روانشناسان به آن سرطان خاموش نیز می‌گویند یک اختلال روانی شایع است که از ویژگی‌های بارز آن فقدان توانایی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است.