وقتی رئیس دانشگاه از تجمع‌های غیرقانونی بی‌اطلاع است!

وقتی رئیس دانشگاه تهران از تجمع‌های دانشجویان بی‌اطلاع است تعجبی ندارد که التهابات و تجمع‌های ساختارشکنانه این دانشگاه افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتقاد، اعتراض و مطالبه‌گری نه تنها حق دانشجو بلکه یکی از وظایف اصلی دانشجوست؛ اما این اعتراض تا نقطه‌ای که به هنجارشکنی تبدیل نشده قابل احترام و پاسخگویی است و در صورت تبدیل به تجمع‌های مخرب دیگر به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

هفته گذشته وقتی خبر تجمع برخی دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به «آیین‌نامه انضباطی پوشش دانشجویان» از طریق رسانه‌ها مخابره شد، بسیاری از اهالی آموزش عالی متعجب شدند که چگونه عده‌ای، به آیین‌نامه‌ای که 22 سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده اعتراض می‌کنند.

پس از این اعتراضات، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس دانشگاه، خواستار پاسخگویی وی نسبت به هنجارشکنی‌ برخی دانشجویان شدند که محمود نیلی احمدآبادی نیز با حضور در جمع دانشجویان بسیجی درخصوص اتفاقات مطالبی عنوان کرد؛ اما این پایان ماجرا نبود و التهابات دانشگاه تهران با اعتراض برخی از دانشجویان در مجموعه خوابگاهی کوی این دانشگاه ادامه پیدا کرد.

صفر تا صد ماجرای تجمع شبانه

ظاهراً در این تجمع که به صورت شبانه نیز اتفاق افتاده است تعدادی از دانشجویان ساکن یکی از خوابگاه‌های دانشگاه تهران نسبت به لغو اسکان یکی از دانشجویان که طبق اعلام معاون دانشجویی دانشگاه تهران کاملاً قانونی بوده است، اعتراض و تجمع کردند.

خبرنگار ایسکانیوز برای پیگیری تجمع شبانه دختران دانشگاه تهران سراغ حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران رفته و از چگونگی این تجمع پرسیده است. به گفته به‌نژاد، طبق مقررات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، هر دانشجوی متقاضی خوابگاه باید در پایان هر نیمسال هزینه خوابگاهی خود را پرداخت کند و در غیر این صورت از ثبت‌نام ترم بعد وی جلوگیری می‌شود که دانشجوی خانم فوق‌الذکر دو ترم ثبت‌نام خوابگاهی نداشته است.

طبق اعلام معاون دانشجویی دانشگاه تهران این دانشجوی ورودی سال 97 دو نیمسال در دانشگاه بوده و هنوز هیچ ثبت‌نام خوابگاهی در طی 8 ماه انجام نداده است و طی این مدت اخطارهایی به وی داده شده است که توجهی به اخطارها نشده است و در نهایت انتظامات کوی از ورود دانشجوی نامبرده به داخل خوابگاه جلوگیری می‌کند.

به‌نژاد همچنین به خبرنگار ایسکانیوز گفته است که این دانشجو مقررات خوابگاه را برای ارائه کارت دانشجویی جهت ورود به خوابگاه رعایت نمی‌کرده و این درحالی‌ست که با توجه به مقررات، دانشجویان برای ورود به خوابگاه ملزم به ارائه کارت هستند.

به نظر می‌رسد باید به بهانه‌هایی که باعث تجمع و اعتراض دانشجویان شده است شک کرد، التهاب‌‌آفرینی در ایام امتحانات در وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور و در میان نارضایتی جامعه نسبت به عملکرد دولت آن‌هم به بهانه لغو قانونی اسکان یک دانشجو یا تصویب قانون 22 ساله کمی عجیب و شک‌برانگیز است.

بی‌اطلاعی رئیس از وضعیت دانشگاه

شرایط دانشگاه تهران همیشه از حساسیت خاصی برخوردار بوده و شرایط و چالش‌های آن با دیگر دانشگاه‌ها کمی متفاوت است از این جهت رئیس و دیگر مسئولان دانشگاه تهران باید تمرکز ویژه‌ای بر کنترل شرایط داشته باشند، البته گویا نیلی احمدآبادی از اوضاع دانشگاه تهران آن هم در اوج این التهابات بی‌‌اطلاع است.

با پیگیری‌های بیشتر خبرنگار ایسکانیوز و پرسش از نیلی احمدآبادی در خصوص تشریح جزئیات و علت تحصن شبانه دانشجویان دختر دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه تهران به کلی تجمع را تکذیب و اعلام کرد که «در هیج کجای خوابگاه هیچگونه تجمع و اعتراضی اتفاق نیفتاده است».

نیلی احمدآبادی به راحتی از کنار مسئله‌ای که به عنوان رئیس دانشگاه از آن هیچ اطلاعی ندارد عنوان می‌کند که «عملاً در دانشگاه هر روز با مسائل مختلفی روبرو می‌شویم؛ ولی خبری مبنی بر اینکه تجمعی در خوابگاه اتفاق افتاده باشد گزارش نشده است».

خبرنگار ایسکانیوز علت تکذیب این خبر از سوی رئیس دانشگاه تهران را از معاون دانشجویی جویا شد که وی نیز معتقد است این مسئله نباید از رئیس دانشگاه تهران پرسیده شود. به‌نژاد در این خصوص اظهار می‌کند که «این سوال را از بد کسی پرسیدید، ایشان از کجا باید از این مسئله اطلاعی داشته باشد؟»

با وجود واکنش‌های رئیس و معاون دانشگاه تهران، می‌توان نتیجه گرفت گزارش‌ اخبار و اتفاقات که شاید تبدیل به چالش امنیتی شود هم به آقای رئیس نرسیده و وی از وضعیت حوزه مدیریتی خود که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه کشور است اطلاعی ندارد.

انتهای پبام/

کد خبر: 1005813

وب گردی

وب گردی