اتوماسیون؛ تهدیدی برای شغل‌های انسانی

پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کارها را برای انسان ساده‌تر کرده است که در کنار همه این آسودگی‌ها ضررهایی چون از دست دادن بسیاری از شغل‌ها نیز وجود دارد. نمودار زیر شغل‌هایی را نشان می‌دهد که در معرض خطر از بین رفتن هستند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، بر اساس گزارش دفتر ملی آمار انگلیس، 1.5 میلیون شغل در انگلستان در معرض خطر اتوماسیون قرار دارند.

این دفتر، اتوماسیون را به عنوان جایگزینی وظایف انجام شده توسط کارگران با تکنولوژی تعریف می‌کند. گزارش ها نشان می دهد که شغل هایی چون پیشخدمتی در معرض خطر بیشتری از اتوماسیون شده است و به دنبال آن قفسه چین‌ها و مشاغل یَدی قرار دارند.

پزشکان و به دنبال آن استادان آموزش عالی و متخصصان ارشد موسسات آموزشی دارای پایین ترین سطح خطر جایگزینی با اتوماسیون هستند. دفتر ملی آمار انگلیس همچنین اعلام کرد که 70 درصد از نقش‌هایی که در خطر اتوماسیون قرار دارند در حال حاضر توسط زنان اداره می شود و بعد از آن ها افراد مشغول به کارهای نیمه وقت و جوانان بیشتر در معرض خطر هستند.

ریشه کلمه اتوماسیون Automation ترکیبی از دو کلمه automatic و operation به معنی اجرای فرآیند بدون دخالت مستقیم عامل انسانی است.

اتوماسیون در زبان یونان باستان به معنی خود فرمان است. اتوماسیون (Automation) ترکیبی است از دو کلمه «automatic» و «operation» و به معنی عمل کردن بدون عامل خارجی (انسان) یا با کمترین تاثیر، عامل خارجی است. به عبارتی اتوماسیون یعنی خودکارشدن عملیات. دو نوع از پرکاربرد ترین اتوماسیون ها اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون اداری هستند.

کد خبر: 1005930

وب گردی

وب گردی