فضای علمی  گرفتار نظام تعریف شده غرب است/گروه‌های مسأله‌محور راه‌حل مشکلات کشور

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور گفت: فضای علمی کشور گرفتار نظام ارتقای اساتید با رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و مقالاتی است که متناسب با نظام ارزشی isi هستند؛ یعنی نظامی که غرب تعریف کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌‎ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با دارا بودن ۷۲۰ کانون مستقر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، جزو بزرگترین تشکل‌های‌ مدنی حاکمیتی کشور به شمار می‌آید.

موضوعات و مسائل مهم کشور که در بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر آنها تأکید شده و از دغدغه‌های اصلی مردم و کشور است نیز در دستور کار سازمان بسیج اساتید کشور قرار دارد. این امر مهم متضمن ارائه راهبردهای برون‌رفت از معضلات با استفاده از ظرفیت‌های شبکه نخبگانی اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور بوده که در قالب تشکیل اندیشکده‌های راهبردی در حال تحقق است.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) برای پرداختن به زوایای مختلف ماموریت سازمان بسیج اساتید و واکاوی اقدامات این سازمان، طی نشست خبری با حضور محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور به موضوعات مختلف از شبکه‌سازی بسیج اساتید کشور تا ماموریت این سازمان پرداخت.

دومین قسمت از گفت‌و‌گو با محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، قائم مقام سازمان بسیج اساتید را در زیر می‌خوانید:

ایسکانیوز: بسیج اساتید توانسته است شبکه‌ای از اساتید انقلابی را در سطح کشور ایجاد کند؛ دستاور این شبکه چه بوده است؟

ابن‌الدین حمیدی: سازمان بسیج اساتید از سال 1380 فعالیت خود را شروع کرده است و هشت یا 9 بند مأموریت هم از جانب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن تدوین شده است. اگر یک نگاه عالمانه و محققانه به گذشه داشته باشیم، می‌توان گفت که ما دهه 80 را با فعالیت‌های فرهنگی سپری کردیم. در دهه 90 و بعد از پایان فعالیت دولت نهم و دهم، این فعالیت‌های فرهنگی کاهش پیدا کرد و فعالیت‌ها به سمت شکل‌گیری و سامان‌دهی شبکه‌ای از اساتید پیش رفت. تا زمان دولت دهم تزریق عوامل و عناصر فعال به بدنه دولت و کارگزاران نظام در دستور کار قرار گرفت و رفتارهای فرهنگی دشمن هراس داشته‌ایم. اما از سال 96 وارد فضای شده‌ایم که از ظرفیت علمی پژوهشی اساتید معتقد به انقلاب اسلامی بهره‌برداری کنیم. در این دوره اغلب فعالیت‌ها فرهنگی بوده و متوجه جنگ نرم و عملیات روانی، برای محدود کردن دشمن و آشناسازی مردم و اساتید با روش‌های مقابله با عملیات روانی دشمن بوده است.

رویکرد جدید ما متوجه تولید علم نافع است. رویکردی که دانشگاه آزاد اسلامی هم در آمایش آموزش‌های کشور در دستور کار قرار است. یعنی می‌خواهد آموزش‌های کشور را متناسب با نیازهای علمی جامعه باز مهندسی کند و فارغ‌التحصیلان هر مجموعه‌ای را در حوزه‌های صنعتی و تخصصی مورد نیاز آموزش دهد. رویکرد علمی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به نظر می‌رسد که این دو بال، می‌توانند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشند.

ایسکانیوز: تفاوت اندیشکده‌های راهبردی سازمان بسیج اساتید با سایر اندیشکده‌های فعال کشور در چیست؟

ابن‌الدین حمیدی: علم مرز و دسته‌بندی ندارد و نمی‌توان با آن گروه‌بازی کرد. لذا هیچ دو اندیشکده‌ای معارض یکدیگر نیستند؛ چون حرف علمی یکسان است. یعنی اگر کسی اندیشکده محیط زیستی تأسیس کند و بر فرسایش خاک ایران مطالعه کند، به همان نتایجی می‌رسد که اندیشکده‌های دیگر می‌رسند؛ چون علم یکسان است.

هر تعداد اندیشکده در کشور تأسیس شود، کمک به کارگزاران نظام است. تا ابتدای سال 96 ، 59 اندیشکده در کشور ثبت شد؛ امروز حدود 47 اندیشکده را سازمان بسیج اساتید به آن تعداد اضافه کرده است و این امر، افزایش سرمایه اجتماعی و فرهنگی به لحاظ استفاده از اساتید انقلابی و بسیجی محسوب می‌شود.

باید بین اندیشکده و پژوهشکده تفاوت قائل شد. پژوهشکده‌ها کار مطالعاتی میدانی انجام می‌دهند؛ اما اندیشکده‌ها کار نخبگانی انجام می‌دهند. به واقع، یافته‌های پژوهشکده‌ها در درون اندیشکده‌ها مورد تحلیل ثانویه قرار می‌گیرد و از آن راهبرد بیرون می‌آید. این راهبردنگاری هم روش‌های مختلفی دارد، ولی امروزه اتاق‌های فکر ما، به دنبال عبور از بحران‌ها و مسائل پیچیده با راه‌حل‌های کوتاه مدت و جهادی و انقلابی است. ما برای حل یک مسأله راه‌های متفاوتی داریم ولی راه کوتاه‌تر، ارزان‌تر و میانبر و کم هزینه، راه‌هایی است که به دست اساتید بسیجی شکل می‌گیرد.

ایسکانیوز: خروجی فعالیت‌های بسیج اساتید چیست؟

ابن‌الدین حمیدی: در حوزه فرهنگی، یکی از مأموریت‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به سازمان بسیج اساتید داده است، بحث اسلامی‌سازی دانشگاه است. اسلامی‌سازی دانشگاه، یک بعد فضاسازی دارد؛ یک موضوع متن و محتوا دارد و یک موضوع آن متوجه اساتید است. اگر این سه محور تغییر کند، فضای فرهنگی دانشگاه دستخوش تغییر خواهد شد.

اگر بخواهیم بین اقشار مختلف بسیج، تقسیم کار انجام دهیم، شاید تولید متن و محتوا سهم بسیج اساتید و فضاسازی سهم دیگران شود. لذا نباید از استاد بسیجی انتظار داشته باشیم که پلاکارد نصب کند یا روابط غلط در دانشگاه را تذکر دهد. اگرچه که این کارها وظیفه هر انسانی است اما اگر تقسیم کار را ملاک تمیز دهنده جامعه سنتی و مدرن از یکدیگر بدانیم، نقش اساتید در تولید متن و محتوا است.

هسته‌های تفکر و گروه‌های بازاندیشی در متن و محتوا در سازمان بسیج اساتید شکل گرفته است. برای تحول ویژه در حوزه علوم انسانی گروه‌هایی شکل گرفته که خروجی آن می‌تواند یک نظریه، نقدی از یک نظریه یا پیدا کردن یک راه نو باشد.

در حوزه تحول علوم انسانی، بر خلاف دو نظریه غالب، راه سومی را پیشنهاد کرده‌ایم. گفتیم اگر ما 41 سال است که پابرجا مانده‌ایم، یعنی روش‌های جدیدی را ایجاد کرده‌ایم و علت بقای ما کارکردهای مثبت روش‌هایی است که به کار گرفتیم. این کارکردها باید مستندسازی و به متن تبدیل شودن. هنوز در کلاس‌های درس حوزه مدیریت، تجربیات کارخانه‌های فولادسازی فیلادلفیا را در سال 1860 به عنوان روش‌های علمی تدریس می‌کنیم. 41 سال از انقلاب اسلامی گذشته است؛ ما باید این‌ها را کنار بگذاریم و بسیج اساتید در این حوزه وارد میدان شده‌اند و یافته‌های خوبی هم داشته است. منتهی اینکه بگوییم کدام نظریه و کدام کتاب، درحال حاضر چیزی روی میز نیست.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تحولات در حوزه علوم انسانی در یک شب اتفاق نمی‌افتد. تحول در علم به صورت دستوری و فرمایشی هم اتفاق نمی‌افتد. علم باید بجوشد و ما اگر بتوانیم که اساتید بسیجی را بر تشویق کنیم که در این حوزه دغدغه‌مند شوند، فکر کنند و بنویسند، موفق خواهیم شد.

ایسکانیوز: در مواردی دیده می‌شود که برخی از افراد برای دستیابی به مقام و مسئولیت به عضویت بسیج اساتید در می‌آیند؛ در حالی که در حقیقت قرابتی با این جریان و تفکر ندارند. برای جلوگیری از سوء استفاده افراد از بسیج اساتید چه کرده‌اید؟

ابن‌الدین حمیدی: این آفت عمومی بسیج است. یعنی برخی از افرادی که به به پایگاه مسجد هم می‌روند، به دنبال گرفتن کسر خدمت هستند؛ برخی از افرادی که در بسیج دانشجویی هم کار می‌کنند همین‌گونه هستند. در کارخانه‌جات هم برخی از افرادی که در بسیج ثبت نام می‌کند، می‌خواهد که اگر یک روز مشکلی در کمیته انضباطی پیش آمد بگویند که این بسیجی است. طبیعتا این آفت در بسیج اساتید هم وجود دارد. در همه جاهای دیگر هم هست و ما هم نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم؛ چراکه نمی‌توانیم نیت‌خوانی انجام دهیم؛ پس باید حمل بر صحت بگذاریم.

ما در میان اساتیدمان مربی، مدرس، استادیار، دانشیار و استاد تمام داریم. ظرفیت‌های اساتید بسیجی را به سمت لایه‌های بالاتر سوق می‌دهیم. با به کارگیری ظرفیت علمی اساتید، فضا را برای استاد تمام‌ها بیشتر باز کرده‌ایم. باید برای استفاده از تمام ظرفیت علمی اساتید وارد صحنه شویم. به کارگیری ظرفیت علمی و امکان مرجعیت اساتید این امکان را فراهم کرده است که اساتید با سوادتر با رتبه‌های بالاتر جذب سازمان شوند.

ایسکانیوز: نقش بسیج اساتید را در گام دوم انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابن‌الدین حمیدی: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، ابتدا به فضای رسانه‌ای کشور اشاره کردند. لذا قبل از هر چیز باید فضای رسانه‌ای مساعد را فراهم آوریم.

فعالیت‌های بسیج اساتید در راستای اجتماعی کردن علم و تولید علم نافع است. فضای علمی کشور گرفتار نظام ارتقای اساتید با رساله‌ها، پایان‌نامه ها و مقالاتی است که متناسب با نظام ارزشی isi هستند؛ یعنی نظامی که غرب تعریف کرده است. این علم نافع نیست. ما با تأسیس گروه‌های علمی مسأله محور و اندیشکده‌ها ، به دنبال تولید علم نافع هستیم؛ علمی که مشکلی از مردم را برطرف سازد.

به عنوان مثال، سالانه حدود 30 هزار نفر در کشور ما، در حوادث رانندگی فوت می‌کنند. چند نفر استاد بسیجی داریم که راه و ساختمان خوانده‌اند؟ چرا آن‌ها برای حل این مشکل به میدان نمی‌آیند؟ بسیج اساتید آمده این کار را انجام دهد. ما در کشورمان مشکل حاشیه‌نشینی شهرها را داریم. که بسیاری از آسیب‌ها از آن نشأت می‌گیرد. چند جامعه‌شناس و چند مدیریت فرهنگی خوانده داریم که در چنین جاهایی می‌توانند کمک دهند؟ به دنبال استفاده از ظرفیت‌های این گونه از اساتید به منظور حل مشکلات روزمره مردم هستیم و این جهت‌گیری دقیقا در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

ایسکانیوز: وضعیت اردوهای علم و فناوری بسیج اساتید چگونه است؟

ابن‌الدین حمیدی: اردوهای علم و فناوری و اردوهای راهیان نور؛ هر دو از برنامه‌هایی هستند که بسیج اساتید اجرایی می‌کند. در خصوص اردو راهیان نور تحولاتی داشته‌ایم. توصیف جبهه‌ها با تحلیل جبهه‌ها متفاوت است. توصیف جبهه‌ها متوجه قسمت نقلی خاطرات جبهه‌هاست که می‌تواند برای مردم عادی باشد. اما تحلیل این حرکات و چرایی شکل‌گیری این حرکات که یک بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است به تحلیل جبهه‌ها مربوط می‌شود. این نقشی است که ما برای بسیج اساتید تعریف کرده‌ایم. یعنی بسیج اساتید به جای نقل مسائل جبهه‌ها، وارد تحلیل‌گری مسائل جبهه‌ها شود. لذا اردوهای راهیان نور ما از سال 98 به این سمت میل می‌کند.

در مورد اردوهای علم و فناوری، ما طی آسیب‌شناسی که داشته‌ایم متوجه شدیم که بسیاری از اساتید خود باوری اینکه «ما می‌توانیم» را ندارند و این باورها را به دانشجویان منتقل می‌کنند. به دنبال ایجاد خود باوری در اساتید هستیم. لذا اردوهای علم و فناوری برای بازدید اساتید از یافته‌های علمی کشور در دستور کار قرار گرفته است. در همین رابطه بیش از 2 هزار اردو در سراسر کشور برگزار کرده‌ایم.

ایسکانیوز: بسیج اساتید در خصوص حمایت از یافته‌های علمی اساتید چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

ابن‌الدین حمیدی: در حوزه حمایت از یافته‌های علمی اساتید، حمایت‌های مادی و معنوی صورت می‌گیرد. به اندیشکده‌هایمان پول را به صورت گرنت می‌دهیم، که استاد آن را در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهد و دانشجویان در آنجا کار کنند. با این کار، ارتباط بین استاد و دانشجو، رابطه تربیتی و علمی برقرار می‌شود.

در حوزه حمایت‌های معنوی، معرفی کردن یک استاد و طرح آن در رسانه‌ها و رساندن یافته‌های علمی آن استاد به چرخه علمی کشور هم بخشی از کار ما است. امروزه نقاط تولید کشور ما دارای بحران هستند. این نقاط بحرانی معمولا وابسته به بیرون کشور هستند؛ یعنی تکنولوژی یا مواد اولیه آن وابسته است. فراخوان دادن و برگزاری آزمون رقابتی برای پیدا کردن راه حل این نقاط بحرانی در دستور کار اساتید بسیجی قرار دارد. اگر استادی این نقاط را حل کند، تشویق می‌شود و کمکشان می‌کنیم تا یافته‌های خود را به خط تولید برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005950

وب گردی

وب گردی