دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی بازوی پرتوان سلامت کشور است/ شکست انحصار و محدودیت پذیرش در رشته‌های پزشکی

تاسیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در شرایطی که پذیرش دانشگاه‌های دولتی در این رشته محدودیت‌هایی داشت و برخی از علاقه‌‌‌مندان به این رشته مجبور به خروج از کشور برای تحصیل در رشته پزشکی می‌‌شدند، ظرفیت عظیمی را جهت تربیت پزشک به کشور تزریق کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علم پزشکی یکی از علوم مهم و حیاتی در تامین حفظ جان‌ انسان‌‌‌هاست که از قرن‌ها قبل در جهت کمک به تداوم عمر بشر ایجاد شده است. سابقه ورود علم پزشکی به ایران به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و یکی از روش‌های درمانی رایج میان مردم؛ درمان سنتی و گیاهی بوده که در سال‌های بعد با گسترش علم پزشکی نوین روش‌‌های درمانی جدید جایگزین این علم شد.

ایران پیش از انقلاب در زمینه تربیت پزشک، نیازمند خارج از کشور بود

علم پزشکی نوین در زمان قاجار و در مدرسه دارالفنون فرصت بروز یافت و اولین فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در ایران مربوط به این زمان می‌شوند. با تاسیس دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها در دوره‌های بعد این علم به مرور گسترش چشمگیری یافت. درگذشته به دلیل کمبود امکانات پزشکی و بهداشتی بسیاری از افراد، خصوصا در نقاط دورافتاده کشور در اثر بیماری‌های مختلف جان خود را از دست می‌دادند و به دلیل کمبود پزشک بسیاری از پزشکان کشورهای همسایه در ایران مشغول به طبابت می‌شدند از طرف دیگر، بسیاری از علاقه‌مندان به رشته پزشکی هم برای کسب مدرک پزشکی به خارج از کشور می‌‌رفتند؛ در واقع ایران پیش از انقلاب در زمینه تربیت پزشک، نیازمند خارج از کشور بود.

بعد از انقلاب اسلامی و تحولاتی که در دانشگاه‌ها رخ داد، سرعت پیشرفت علم پزشکی و تربیت پزشک در ایران به نحو چشمگیری افزایش یافت. نگاه تیزبینانه مسئولان سیاسی و علمی جدید نظام مبنی بر خودکفایی قرار گرفت و ایران در مسیر توسعه علوم مختلف از جمله پزشکی حرکت کرد.

بسیاری از متخصصان و پزشکان متبحر کشور، فارغ‌التصیلان دانشگاه آزاد هستند

درکنار گسترش این رشته در دانشگاه‌‌‌های دولتی شهرهای مختلف ایران؛ در سال 64 دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران به عنوان بخشی از بدنه پرتوان آموزش عالی که برای افزایش ظرفیت تربیت پزشک به دلیل محدودیت در دانشگاه های دولتی و بی‌نیازی کشور در تربیت پزشک ایجاد شده بود فعالیت خود را آغاز کرد و به دنبال آن واحد‌هایی مختص به دندان‌پزشکی و علوم دارویی در دانشگاه آزاد ایجاد شد و امروز بسیاری از متخصصان و پزشکان متبحر کشور از فارغ‌التصیلان این دانشگاه هستند.

اگر آموزش عالی تنها درقالب دانشگاه‌های دولتی همچنان با ظرفیت محدود اقدام به پذیرش دانشجوی پزشکی می‌کرد؛ امروز کشورمان به جهت تامین پزشک و افتخارات جهانی در گسترش علم پزشکی قطعا جایگاه متفاوتی داشت. حضور دانشگاه آزاد ظرفیت عظیمی را برای تربیت نیروی متخصص در علم پزشکی کشور ایجاد کرد. بسیاری از افرادی که امکان ورود به دانشگاه‌های دولتی در رشته پزشکی را نداشتند دیگر برای ادامه تحصیل به خارج از کشور نرفته و وارد رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد شدند؛ در واقع ایجاد این دانشگاه مردم نهاد علاوه بر خودکفایی ایران در تامین نیروی متخصص علم پزشکی مانع از خروج ارز از کشور و حفظ نخبگان در ایران شد. برای بررسی حضور دانشگاه آزاد در تربیت پزشک و اثرات این دانشگاه در توسعه علم پزشکی کشور به سراغ مسئولان علوم پزشکی دانشگاه آزاد رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است:

ایجاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد، سرآغازی برای خودکفایی جهت حل مسائل بهداشت و درمان کشور

به گفته ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران؛ ایجاد واحد علوم پزشکی در دانشگاه آزاد و به دنبال آن گسترش واحدهای علوم پزشکی در سراسر کشور، برای تربیت پزشک در دورانی که ایران با کمبود طبیب مواجه بود و حتی در بعضی مواقع مجبور به استفاده از حضور پزشکان خارجی از کشورهای همسایه بودیم یک جرقه امیدی در تربیت متخصص بومی و سرآغازی برای خودکفایی جهت حل مسائل بهداشت و درمان در کشور بود.

صنعت دارویی کشور بعد از انقلاب؛ پیشرفت چشمگیری داشته است

به گفته زهرا جعفری‌آذر رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی تهران، بعد از انقلاب در مجموع، 4 دانشکده داروسازی در کل کشور داشتیم که بعد از تاسیس دانشگاه آزاد و به دنبال آن ایجاد اولین واحد علوم دارویی پنجمین دانشکده داروسازی متعلق به این دانشگاه بزرگ کشور شد.

وی معتقد است، صنعت دارویی کشور بعد از انقلاب؛ پیشرفت چشمگیری داشته و در تهیه بسیاری از داروها به استقلال کامل رسیدیم و دیگر نیازی به وارد کردن بسیاری از داروها نداریم. دانشگاه آزاد فارغ التحصیلان حاذقی در علم داروسازی تربیت کرده که در پیشرفت چشمگیر این علم نقش بسزایی داشتند.

تاسیس دانشکده دندان‌پزشکی آزاد، مانع از خروج علاقه‌مندان این رشته برای ادامه تحصیل به خارج از کشور شده است

به گفته افشین حراجی رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایجاد رشته دندان‌‌پزشکی در دانشگاه آزاد منجر به توسعه بهداشت دهان و دندان، افزایش فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور شده، اگر دانشگاه آزاد این رشته را افتتاح نمی‌‌‌‌‌کرد شاید بسیاری از دانشجویان با رتبه‌‌‌های بالا برای ادامه تحصیل در رشته‌‌های دندان پزشکی به خارج از کشور می‌رفتند؛ اما تاسیس دانشکده دندان‌‌پزشکی در دانشگاه آزاد انحصار این رشته، توسط دانشگاه‌‌های دولتی را خارج کرد و به این ترتیب تعداد فارغ التحصیلان این رشته در کل کشور افزایش چشمگیری یافت.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد، انحصار و محدودیت پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه‌های دولتی را شکست

آنچه مسلم است، دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر توسعه عدالت آموزشی در کل کشور و فراهم کردن شرایط کسب تحصیلات عالیه برای علاقه‌مندان به تحصیل؛ نقش غیرقابل انکاری در توسعه علوم پزشکی و جلوگیری از خروج مشتاقان رشته پزشکی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور داشته است. این دانشگاه انحصار و محدودیت پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه‌های دولتی را شکست و پزشکانی تربیت کرده که در دورترین نقاط ایران به مردم خدمات‌رسانی داشته و منجر به گسترش سطح بهداشت و درمان عمومی در کشور شده است.

امروز دانشگاه آزاد در بسیاری از بخش‌های علوم پزشکی از جمله دندان‌پزشکی به جایگاهی رسیده که درسطح جهانی شناخته شده است تا جایی که در رتبه‌‌بندی شانگ‌های رتبه دوم دانشگاه‌های دندان‌‌‌پزشکی کشور بعد از دانشگاه تهران متعلق به دانشکده دندان‌پزشکی آزاد تهران است.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد بیمارستان فرهیختگان در شمال غربی پایتخت است که سال گذشته با ۲۰۰ تخت و راه‌اندازی بخش‌‌های مختلف آغاز به کار کرد و تا پایان سال با ظرفیت کامل ۳۳۰ تخت به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

درحال حاضر، این بیمارستان ۷ اتاق عمل فعال دارد که در منطقه شمال غرب تهران خدمات‌‌رسانی مناسبی را به مردم ارائه می‌کند. بهره‌‌برداری از این بیمارستان که با حمایت مسئولان جدید دانشگاه آزاد به وقوع پیوست نمونه بارزی از حضور موثر این دانشگاه در خدمات رسانی به مردم و حل مسائل جامعه است.

بدون شک، گسترش واحدهای مرتبط با علوم پزشکی دانشگاه آزاد در کنار دانشگاه‌های دولتی طی سال‌های آینده و تربیت جمعیت بیشتری از پزشکان کشور؛ نوید دهنده ایرانی مستقل در کلیه خدمات درمانی و بهداشت است که نقش دانشگاه آزاد در این خودکفایی، بی‌‌بدیل و غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005958

وب گردی

وب گردی