لزوم ایجاد تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستار ایجاد تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک کشور که در بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، خواستار ایجاد تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها شد.

غلامرضا غفاری در این نشست اظهار کرد: یکی از بخش‌های قابل توجه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که در دانشگاه‌ها داریم، فعالیت‌های قرآنی است و همه بر این باور هستیم که فضای فرهنگی و اجتماعی، به یُمن گسترش و توسعه این قبیل از فعالیت‌ها می‌تواند فضای مطلوب‌تری را تجربه کند. اما این نکته نیز اهمیت دارد که باید تمهیدات لازم را نسبت به اینکه چگونه بتوانیم از گستره بیشتر فعالیت‌ها برخوردار باشیم بیندیشیم و پیرامون این مسئله بحث و تبادل نظر صورت گیرد، چنان که یکی از اهداف و فلسفه‌های تشکیل این جلسه نیز مربوط به همین مسئله است.

وی در ادامه تصریح کرد: لازم است که تنوع بیشتری را در حوزه فعالیت‌های قرآنی به وجود آوریم و به نظر می‌رسد نسبت به این فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها اقبال وجود دارد و اگر این فعالیت‌ها افزایش پیدا کند مشارکت بیشتر دانشجویان در این عرصه را نیز خواهیم داشت. در دوره‌ای که در آن قرار داریم مکانیزم‌های مختلفی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی وجود دارد و همچنین با جامعه‌ای مواجه هستیم که از یک ذائقه، استعداد و ظرفیت متنوعی بهره‌مند هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: تاکنون سعی شده که فعالیت‌های قرآنی در اشکال مختلف انجام شود و از هنر و حتی فضای مجازی که این روزها زمان زیادی را از دانشجویان می‌گیرد استفاده‌هایی صورت گیرد. همچنین سعی کرده‌ایم که به حوزه‌هایی فراتر از تلاوت ورود کنیم و وارد فضای تدبر و فهم آیات قرآن شویم.

غفاری تصریح کرد: مجموعه فعالیت‌های ما از بیست نوع فعالیت تشکیل می‌شود و می‌توانیم از خود مجموعه‌های قرآنی به ویژه تشکل‌هایی مانند کانون‌های قرآنی و سلایقی که دارند نیز در راستای بهبود فعالیت‌های قرآنی بهره گیریم. یقیناً این فعالیت‌ها می‌توانند مثمر ثمر باشند و در فضای دانشگاه و جامعه می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.

وی افزود: انتظار است در این نمایشگاه، مجموعه‌های دانشگاهی بیشتر را داشته باشیم و مجموعه نمایشگاه نیز استقبال خواهد کرد و این توجه نسبت به فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. بنابراین آنچه به عنوان نکته اصلی قابل طرح است اینکه باید ببینیم چه سازوکارهایی وجود دارد که بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را در دانشگاه‌ها بیشتر کنیم.

غفاری درخصوص جشنواره قرآنی بیان کرد: در گذشته بر اساس مناطقی که داشتیم بعد از مرحله دانشگاه، جشنواره را در سطح منطقه برگزار می‌کردیم و سپس، افرادی که امتیاز می‌گرفتند، وارد بخش سراسری می‌شدند، اما با صلاحدیدی که صورت گرفت، بخش منطقه‌ای را حذف کردیم و منتخبان از مرحله دانشگاهی به مرحله نهایی اعزام می‌شوند.

رونمایی از پوستر سی‌وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور

همچنین در این آیین با حضور دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پوستر سی‌وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، در بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد.

این جشنواره در شهریورماه سال جاری، در بخش‌های آوایی، معارفی، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری و به میزبانی دانشگاه قم برگزار خواهد شد و دبیرخانه مرکزی آن در اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005959

وب گردی

وب گردی