خبر خوش برای معلمان مدارس سما/ اعطای وام کم‌بهره برای پرداخت شهریه دانش آموزان/ سیستم آموزشی مدارس سما تغییر خواهد کرد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در حالی آغاز می شود که به گفته مسئولان این دانشگاه، پس از گذشته 3 دهه در حال نزدیک شدن به دانشگاه حل مسئله است؛ امروز جامعه ما با مشکلات زیادی از جمله مسائل اقتصادی، معیشتی، اشتغال و... دست و پنجه نرم می کند که تمامی آن ها ناشی از سوء مدیریت و عدم شناخت و درک صحیح از چالش ها و مشکلات است.

دانشگاه به عنوان مهم‌ترین بخش یک جامعه که وظیفه آن رشد و توسعه مبانی علمی کشور است، امروز می تواند با شناسایی مشکلات جامعه و تربیت نیروی متخصص، در حل و فصل چالش های پیش رو نقش موثری را ایفا کند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به ظرفیت های عظیمی که در اختیار دارد می تواند در کنار پیش برد مسائل آموزشی با تمرکز بر پژوهش و هدفمند کردن آن، نیروی متخصصی را به جامعه تحویل دهد که بتواند با درک صحیح از شرایط کشور، در حل مسائل و مشکلات آن گام بردارد و راهکار ارائه دهد.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده اند که این دانشگاه بایستی به دانشگاهی حل مسئله و پژوهش محور تبدیل شود؛ اجرای طرح پایش و هدفمند کردن پایان نامه های دانشجویی در دانشگاه آزاد مهر تاییدی بر عزم جدی مسئولان برای عملیاتی کردن این رویکرد است.

در همین راستا از «علیرضا منظری توکلی» معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی دعوت به عمل آوردیم تا با حضور در تحریریه ایسکانیوز، چالش ها و ظرفیت های مدارس و واحدهای سما به عنوان یکی از زیر مجموعه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد را مورد بحث و ارزیابی قرار دهیم.

در ادامه مشروح گفت و گوی ایسکانیوز با منظر توکلی از نظر می گذرد:

تقویت مسائل فرهنگی و تربیتی اولویت مدارس سما

ایسکانیوز: مهم ترین دستاوردها و فعالیت های مدارس سما که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی هستند چه بوده است؟ آیا بهتر نیست با توجه به افق 1404 در دانشگاه آزاد،مدارس سما تربیت نیروی متخصص برای این دانشگاه را بر عهده بگیرند؟

منظری توکلی: طبق آخرین آمار تا مهرماه سال 1396، تعداد واحدهای سما در سراسر کشور 557 مدرسه بود که با توجه به تاکیدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست هیات امنای دانشگاه دارند، قرار تا سال 1400، تعداد واحدهای سما به عدد هزار برسد.

بر همین اساس در سال گذشته تحصیلی، تعداد مدارس سما به 704 رسید؛ همچنین طبق آخرین آمار 198 واحد پیش دبستانی ضمیمه در حال فعالیت در سراسر کشور هستند. خوشبختانه طی 1 سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در واحدهای سما صورت گرفته است که 150 مدرسه به تعداد مدارس ما اضافه شد.

از طرفی دیگر تعداد دانش آموزان سما که 76 هزار نفر بود، امروز به 85510 نفر رسیده است؛ تاکید دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی بر تقویت مسائل کیفی واحدهای سما است. ما کیفیت را بنا بر نظر دکتر ولایتی، پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس می دانیم. مدارس سما لحاظ آموزشی، پژوهشی و عملی بایستی در کشور سرآمد باشد اما اولویت در وهله اول، تقویت مسائل فرهنگی و تربیتی و توجه به ساحت های شش گانه تربیتی مدون در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

بر همین اساس، از لحاظ فرهنگی می توانیم ادعا کنیم که دانش آموزان سما از لحاظ فرهنگی و تربیتی دارای مرتبه و درجه بالایی هستند؛ به عنوان مثال در جشنواره دانش آموزی سینا که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، 5500 نفر دانش آموز در قالب 1300 گروه علمی از مدارس مطرح کشور شرکت داشتند. تعداد گروه های شرکت کننده از واحدهای سما 150 بود؛ اما توانستند 43 درصد رتبه های این جشنواره از آن خود کنند. در مدارس سما علاوه بر مسائل فرهنگی و تربیتی بر دیگر ساحت های وجودی دانش آموزان توجه خاص می شود که کسب رتبه های برتر در جشنواره سینا مهر تاییدی بر این موضوع است.

کسب 96 رتبه ورزشی در مسابقات بین‌المللی

ایسکانیوز: در حوزه ورزش چه افتخاراتی داشته‌اید؟

منظری توکلی: سال گذشته دانش آموزان سما توانستند 96 رتبه ورزشی آسیایی و بین المللی را در رشته های مختلف به‌دست آورند؛ لذا در مدارس سما به تمامی ابعاد دانش آموزان از جمله تربیتی، فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی و... بر اساس سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی توجه می شود.

هر دانش آموز؛ یک مهارت

ایسکانیوز: آیا مدارس سما به بعد مهارتی دانش آموزان نیز توجه دارند؟

منظری توکلی: بله؛ مدارس سما در بعد مهارتی پیشتاز هستند چرا که امکانات بسیار گسترده ای را در اختیار دارد. در 400 واحد دانشگاهی سما امکانات بی نظیر آزمایشگاهی، کارگاهی و ورزشی وجود دارد که استادان و دانشجویان به نحو احسن از آن ها استفاده می کنند.

وجود امکانات فیزیکی و توان مدیریتی و انتخاب دبیران برجسه باعث شده است که مدارس سما از جایگاه خوبی در کشور برخوردار باشند؛ مدیران مدارس سما به طور پیوسته پایش می شوند و با استفاده از کارگاه های مختلف به علوم روز مجهز می شوند.

در مدارس سما هر دانش آموز یک مهارت را کسب می کند.

ایسکانیوز: یکی از طرح های مهم در دانشگاه آزاد اسلامی، طرح پایش بوده است. آیا در مدارس سما به این رویکرد توجه شده است که از ظرفیت های بومی برای پژوهش استفاده شود؟

منظری توکلی: در شورای دانشگاه آزاد اسلامی که در استان اصفهان برگزار شد، یکی از خواسته های ما این بود که بخشی از مسائل تربیتی، آموزشی، علمی و پژوهشی سما جزو عنوان هایی باشد که پژوهشگران روی آن ها کار کنند. ما می توانیم زمینه مناسب را برای پژوهش های هدفمند در زمینه های مختلف برای دانش آموزان فراهم کنیم.

طرح پایش نیز از جمله طرح های خوبی است که به همت دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجرایی شدن است.

ارائه وام برای پرداخت شهریه دانش آموزان

ایسکانیوز: یکی از دغدغه های دانش آموزان و والدین پرداخت شهریه مدارس است. آیا برنامه‌ای برای کاهش دغدغه بودجه‌ای خانواده‌ها دارید؟

منظری توکلی: مدارس سما در مقایسه مدارس غیرانتفاعی دیگر، شهریه کمتری را از دانش آموزان دریافت می کند. دکتر طهرانچی برای حل مشکل شهریه در مدارس سما دستور داده اند که بخشی از نقدینگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سما، در بانک های داوطلب ارائه تسهیلات با کارمزد 2 درصدی یا 4درصدی سرمایه گذاری شود و اولیای دانش آموزان از این بانک ها وام دریافت کنند و به مرور شهریه را پرداخت کنند.

همچنین مدارس سما دارای بورسیه دانش آموزی هستند؛ علاوه بر افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، دانش آموزان برتر در زمینه های مختلف از بورس دانش آموزی استفاده می کنند.

حضور چشمگیر واحدهای سما در باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی

ایسکانیوز: درباره حمایت از ایده های دانش آموزی و نخبگان جوان توضیح دهید که چه مقدار از آن ها حمایت می کنید؟

منظری توکلی: با مراجعه به سایت باشگاه پژوهشگران جوان متوجه خواهیم شد که تعداد اعضای فعال این باشگاه،82691 است؛ در این باشگاه 302 واحد فعالیت دارند که از این تعداد 101 واحد آن متعلق به سازمان سما است. همچنین اعضای فعال در واحدها 1988 نفر هستند؛ اما در سازمان سما 10514 عضو فعال وجود دارد. این آمار و ارقام نشان دهنده آن است که در مدارس سما به بحث پژوهش و فناوری توجه ویژه می شود؛ در آخرین فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی از طرح های مهم متعلق به دانش آموزان مدارس سما بود.

دانش آموزان سما در حوزه های مختلف به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده اند؛ به عنوان مثال دانش آموزان واحد سما یاسوج اقدام به تولید عطر نانو کردند که قابلیت ماندگاری آن حدود یک هفته است. به دلیل این که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بایستی به ساحت های مختلفِ وجودی دانش آموزان توجه داشته باشیم، حمایت هایمان را از پژوهشگران جوان و صاحبان ایده های برتر ادامه خواهیم داد.

ایسکانیوز: برخی معتقدند مدارس سما در موضوعات آموزشی عملکرد قابل توجهی نداشته است و عدم وجود رتبه های برتر کنکور از این مدارس را گواهی بر این مدعا می دانند. نظر شما در این خصوص چیست؟

منظری توکلی: تمرکز مدارس سما بیشتر بر روی مسائل فرهنگی و تربیتی است؛ اما این موضوع به بدین معنی نیست که به مسائل آموزشی توجهی نداریم. خیلی از دانش آموزان مدارس سما، رتبه های برتر کنکور را در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی کسب کرده اند.

برخی از دانش آموزان سما در مسابقات علمی بین المللی صاحب عنوان هستند؛ از جمله مسابقات جهانی نوآوری های 2019 مالزی که دانش آموزان سما در آن شرکت داشته اند.

اما بیشتر تمرکز ما برای رشد اخلاق و تربیت معنوی دانش آموزان و کنکور ملاک نیست؛ اگر به جنبه های تربیتی دانش آموزان توجه نشود و در کنکور نیز حائز رتبه برتر شوند، وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد و روز به روز بر تعداد فرار مغزها افزوده خواهد شد.

ایسکانیوز: نظر شما در خصوص جوان‌گرایی در کادر آموزشی مدارس سما چیست؟ این موضوع چقدر در فرآیند آموزش دانش آموزان موثر خواهد بود؟

منظری توکلی: قطع به یقین با توجه به توانایی هایی که یک جوان دارد، اگر بتوانیم توانمندی لازم را در یک جوان ایجاد کنیم بازدهی کار آن چندین برابر یک فرد معمولی خواهد بود.

اگر نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شد نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که مخاطب اصلی این بیانیه جوانان هستند؛ زیرا جوان با داشتن خلاقیت و ذهن پویای خود می تواند در بسیاری از مسائل نقش آفرین باشد.

در 8 سال دفاع مقدس نقش جوانان بسیار پررنگ بود و به وسیله آن ها توانستیم به موفقیت های زیادی دست پیدا کنیم. اگر در زمینه حمایت از جوانان در حال فعالیت هستیم، در واقع سیره رسول اکرم(ص) را در پیش گرفته ایم. با توجه به سیره پیامبر اسلام و تاکیدات مقام معظم رهبری حمایت خود را از جوانان ادامه خواهیم داد و تلاش می کنیم که بسیاری از امور به دست آن ها بسپاریم.

تاکید مدارس مهارتی بر بعد عملی و حرفه ای

ایسکانیوز: درباره رشته های جدید در مدارس مهارتی و ساز و کار انتخاب رشته ها در مدارس مهارتی توضیح دهید که بر اساس چه فرآیندی این مدارس ایجاد می شود؟

منظری توکلی: اشخاصی که اقدام به تاسیس مدارس مهارتی می کنند، در حوزه تخصصی خود بسیار ماهر هستند؛ به عنوان مثال در مدرسه مهارتی صنایع خلاق و پویانمایی افرادی وجود دارند که در این حوزه بسیار مسلط هستند.

انتخاب این رشته ها نیز فرآیندی کارشناسی شده است به طوری که افراد در ابتدا طرح خود را می نویسند و در آن مجموعه مسائل مهم اقتصادی، فنی، حرفه ای و اجتماعی را جای می دهند. بخشی از این طرح در معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد بررسی می شود و بخش دیگر آن توسط مشاوران رئیس دانشگاه بررسی خواهد شد و بر اساس آن مجوز راه اندازی مدرسه مهارتی داده می شود.

در مدارس مهارتی بیشتر از آن که بر بعد نظری و مدرک گرایی تاکید شود، بر توان عملی و حرفه ای تاکید می شود و هر رشته ای که بیشتر مورد نیاز جامعه باشد در این مدارس ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال امروز ساخت انیمیشن بومی یکی از نیازهای اصلی جامعه محسوب می شود؛ متاسفانه امروز بخشی از شبکه پویا برخی انیمیشن های خارجی را نمایش می دهد که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما مطابقت ندارد. لذا سعی بر این داریم با تربیت نیروهای متخصص در حوزه انیمیشن سازی، بازار را از دست محصولات خارجی خارج کنیم.

برای اشخاصی که برای اولین بار به دنبال تاسیس مدارس مهارتی هستند، یک تیم مشاوره ای بررسی می کنند که طرح آن ها توجیه اقتصادی دارد یا خیر. اگر این طرح توجیه اقتصادی داشته باشد و جزئی از نیازهای جامعه باشد، بر اساس نظر آن ها یک موافقت اصولی صادر خواهد شد.

ایسکانیوز: برخی از معلمان مدارس سما از میزان حقوق های خود ناراضی هستند. آیا برنامه ای برای افزایش حقوق و حمایت از معلمان سما دارید؟

منظری توکلی: وضعیت حقوق معلمان در مدارس سما در مقایسه با بسیاری از مدارس غیرانتفاعی بهتر است؛ اما به هیچ وجه مطلوب و رضایت بخش نیست و به معلمان حق می دهیم از این وضعیت ناراضی باشند.

معلمان علاوه بر حقوق به مسئله بیمه خود معترض هستن زیرا که در 3 ماه تابستان به آن ها بیمه پرداخت نمی شود؛ در این خصوص دکتر ولایتی دستور داده اند که باید بررسی شود دانشگاه آزاد تا چه اندازه می تواند یارانه پرداخت کند که بتوانیم بیمه آن ها را به طور کامل بپردازیم. مدارس سما بایستی بر اساس درآمد خود هزینه کنند.

ایسکانیوز: فرآیند جذب معلم در مدارس سما به چه شکل است؟

منظری توکلی: این فرآیند بر اساس گزینش آموزش و پرورش است؛ ما معلمان را به آموزش و پروش معرفی می کنیم و در آن جا گزینش می شوند.

ایسکانیوز: میزان رشد شهریه مدارس سما در سال آینده چه میزان خواهد بود؟

منظری توکلی: میزان رشد شهریه از سوی وزارت آموزش و پرورش بر اساس ملاک هایی که وجود دارد تعیین می شود.

ایسکانیوز: آیا در مدارس سما می شود شهریه را کمتر از میزانی که آموزش و پرورش تعیین می کند اعلام کرد؟

منظری توکلی: بله این موضوع امکان پذیر است.

تغییر در وضعیت معیشتی معلمان

ایسکانیوز: برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان مدارس سما اقدامی انجام دادید؟

منظری توکلی: بنا به دستور دکتر ولایتی در حال برنامه ریزی هستیم که تغییراتی در وضعیت معیشت معلمان مدارس سما صورت بگیرد؛ همچنین در سال آینده 150 مدرسه به مدارس اضافه خواهد شد و علاوه بر آن با تشکیل کمیته ای در معاونت آموزش های عمومی و مهارتی، کلیه فضاهای مدارس به شکل جدیدی بازسازی می شود.

سال آینده سیستم آموزشی متفاوتی را در مدارس سما شاهد خواهیم بود.

همچنین بر اساس دستور دکتر طهرانچی قرار است بخش عمده ای از شهریه دانش آموزان، از طریق وام و تسهیلات با بهره اندک پرداخت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005972

وب گردی

وب گردی