توقف مهاجرت روستاییان به شهر با توسعه خانه‎های بوم‎گردی

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر ظرفیت خوب خانه‎های روستایی استان به منظور تبدیل شدن به خانه‎های بوم‎گردی گفت: ایجاد و توسعه این خانه‎ها علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توقف جریان مهاجرت از روستا به شهر هم می‎شود.

به گزارش ایسکانیوز، پیمان نبهانی گفت: تورم بالا در شرایط فعلی و نیز عدم ثبات قیمت باعث شده تا سرمایههای نقدی به دنبال سود آنی باشند و به همین دلیل ‎ مدتی به سمت سکه و طلا و زمانی به سوی بازار خودرو روانه میشوند و در برههای دیگر هم بازار مسکن را ملتهب میکنند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط سرمایهگذاری در بخش گردشگری به عنوان ظرفیتی مناسب از بازار کمتر مورد توجه قرار گرفته و مغفول مانده و سرمایه لازم برای راهاندازی کسب و کار گردشگری کم است افزود: در یک پروژه صنعتی یا معدنی باید 300 تا 500 میلیون تومان هزینه کرد تا یک فرصت شغلی ایجاد شود در حالیکه این رقم در بخش گردشگری 35 الی 40 میلیون تومان است.

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: باتوجه به اینکه به ازای هر فرصت شغلی مستقیم 5/2 فرصت شغلی غیر مستقیم و حدود 9 فرصت شغلی تأمینکننده و پشتیبان ایجاد میشود، میتوان دریافت که رونق گردشگری در یک منطقه تا چه حد در ایجاد ثروت در منطقه کمک میکند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت جلب نظر مساعد جامعه بومی میزبان در موفقیت یک فعالیت اقتصادی آن‎هم از نوع گردشگری و نیز به هدف رسیدن سرمایهگذاریهای صورتگرفته، برگزاری نشست با جامعه میزبان و آشناسازی آنان با اثرات مثبت ورود گردشگر و راهکارهای لازم برای به حداقل رسانیدن اثرات منفی گردشگری بر جامعه بومی را برنامهریزی کردیم و با همکاری فعالان بومی و سمنهای فعال، در شهرستانهایی همچون دزفول، شوش، حمیدیه و دشتآزادگان اجراء کردیم که با بازخوردهای خوب و مثبتی همراه شد.

نبهانی این بازخورد مثبت را نشان از علاقه و رغبت مردم روستاها به توسعه گردشگری در محل زندگی آن‎ها دانست و گفت: دلیل این علاقه این است که با ورود گردشگر به یک روستا، فرصت شغلی برای بانوان و نوجوانان یک خانواده در قالب تولید و فروش صنایع دستی، تهیه و عرضه سوغات محلی، فروش محصولات کاملاً ارگانیک کشاورزی و محصولات لبنی فراهم می‎آید که موجبات افزایش درآمد و پسانداز خانوار را فراهم می‎آورد.

وی در توضیح نحوه برنامهریزی و حمایت دولت از سرمایههای خرد گفت: باتوجه به اینکه خانههای روستایی استان امکان توسعه به منظور راهاندازی خانههای بومگردی را دارند و به دلیل تنوع در سبد غذایی خانوارهای ساکن در مناطق مختلف جذابیت خوبی دارند، صدور مجوز راهاندازی، آموزش بهرهبرداران و پرداخت تسهیلات حمایتی متناسب ممکن است علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توقف جریان مهاجرت از روستا به شهر هم شود.

سرپرست معاونت برنامهریزی و سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان در پایان گردشگری را فعالیتی چندوجهی، فرابخشی و بیندستگاهی دانست و افزود: این صنعت، همدلی، هماهنگی و همکاری کلیه دستگاهها و نهادهای دستاندرکار را میطلبد تا در نهایت ظرفیتهای راکد به یک فرصت جهت تولید ثروت و ایجاد اشتغال تبدیل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005994

وب گردی

وب گردی