کتاب «اصول و مبانی تقویت کننده های نوری نیمه هادی» منتشر می شود

کتاب «اصول و مبانی تقویت کننده های نوری نیمه هادی» تألیف و ترجمه فریده حکیمیان و محمدرضا شایسته توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توسعه سیستم های ارتباطی نیاز به انتقال حجم بالایی از اطلاعات را دارند که باعث افزایش سریع ترافیک شبکه های مخابراتی شده و افزایش ظرفیت شبکه های انتقال را گریزناپذیر کرده است که در این میان سیستم های مخابرات نوری به دلیل دارا بودن پتانسیل بالای انتقال اطلاعات مورد توجه قرار گرفته اند و کانال ارتباطی این امر فیبر نوری است.

به طورکلی میتوان مخابرات را انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر تعریف کرد. در مخابرات فیبر نوری، انتقال توسط نور به عنوان حامل اطلاعات انجام می شود. در چند دهه اخیر، رشد نمایی در توسعه و ظرفیت شبکه ها و فناوری های مخابرات نوری به وجود آمده است. این رشد با توسعه فناوریهای نوری جدید فراهم شده است که به منظور بهره برداری از پتانسیل عظیم پهنای باند فیبر نوری است.

امروزه سیستم هایی که با نرخ بیت بیش از 100 Gbps کار می کنند، عملیاتی شده اند. چنین سیستم هایی با ظرفیت بالا، پهنای باند فیبر نوری را در مخابرات فیبر نوری به کار می گیرند. فناوری نوری، حامل اصلی اطلاعات جهانی است. همچنین این فناوری مرکزیتی برای تحقق شبکه های آینده است که امکانات مورد تقاضای جامعه را خواهند داشت. درواقع، این امکانات شامل پهنای باند نامحدود برای حمل هر نوع سرویس مخابراتی و همچنین شفافیت کامل است که امکان بهبود در ظرفیت ترمینال ها و مسیر گزینی قابل انعطاف کانالها را فراهم میکند و امکان بسیاری از پیشرفتها در شبکه های نوری با ظهور تقویت کننده نوری فراهم شده است.

به طورکلی تقویت کننده های نوری را به دو دسته تقویت کننده های فیبر نوری و تقویت کننده های نیمه هادی میتوان تقسیم کرد. کاربرد دسته اول بیشتر در سیستم های معمولی نظیر تقویت کننده های درون خطی به منظور جبران تلفات فیبر میباشد. با وجود این، با پیشرفت در روشهای ساخت نیمه هادی نوری و طراحی افزاره تقویت کننده نوری نیمه هادی نوید بزرگی برای استفاده در توسعه شبکه های مخابرات نوری میباشد. این تقویت کننده میتواند به عنوان واحد بهره کل سیستم مورداستفاده قرار گیرد، اما کاربردهای دیگری نظیر سوئیچ نوری، مدولاتور و مبدل طول موج هم دارد. این کارکردها، در هر جا که نیاز به انتقال سیگنال نوری به حوزه الکتریکی نباشد نظیر شبکه های نوری شفاف مورداستفاده هستند.

هدف این کتاب، معرفی جامع طراحی و کارکردهای تقویت کننده های نوری نیمه هادی SOA به ویژه با توجه به کاربرد آنها در مخابرات نوری است.

این کتاب در 7 فصل تدوین شده است. فصل اول به مقدمه و تاریخچه ای از تقویت کننده های نوری نیمه هادی می پردازد. فصل دوم به اصول اولیه و اساس تقویت کننده نوری نیمه هادی اختصاص دارد و شامل بخش هایی چون عدد نویز، اثرات دینامیک و اثرات غیر خطی است. فصل سوم درباره ساختارهای SOA و بخش هایی چون پوشش های ضد انعکاس، ساختار سطح زاویه دار، ساختارها با توان خروجی اشباع بالا است. فصل چهارم به مواد در تقویت کننده های نیمه هادی، فصل پنجم به مدل سازی و انواع معادلات، الگوریتم عددی، چگالی طیفی و مدل های دینامیکی اختصاص دارد.فصل ششم مربوط به کاربردهای اصلی شبکه و فصل هفتم به کاربردهای ویژه برای تقویت کننده های SOA می پردازد.

کتاب «اصول و مبانی تقویت کننده های نوری نیمه هادی» تألیف و ترجمه فریده حکیمیان و محمدرضا شایسته استادیار الکترونیک، در 208 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 53 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به زودی منتشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006023

وب گردی

وب گردی