چرا برنامه نقد دانشگاه بوعلی سینا دائما به تعویق می‌افتد؟

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، چند ماه است که پیگیر دریافت مجوز و برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان نقد دانشگاه، است که این برنامه در چهار نوبت و به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسات نقد دانشگاه، یکی از برنامه‌های پر‌شور و هیجانی است که سالانه در بسیاری از دانشگاه های کشور برگزار می شود. مسئولین دانشگاه با حضور در این جلسات به صورت مستقیم با دانشجویان ارتباط برقرار می‌کنند، انتقادات آن‌ها را پاسخ می‌دهند، مشکلات دانشجویان را جویا می‌شوند و پیشنهاداتشان را می‌شنوند.

در این بین اما برخی مسئولان دانشگاه‌ها در برگزاری جلسات سنگ‌اندازی‌هایی انجام می‌دهند و مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود می‌آورند.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، چند ماه است که پیگیر دریافت مجوز و برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان نقد دانشگاه، با محوریت نقد مدیریت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا است که این برنامه در چهار نوبت و به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

در آخرین مورد، دانشگاه بوعلی سینا به دلیل نبود فرصت کافی مدیران دانشگاه، به منظور حضور در این جلسه، اجازه برگزاری برنامه را نداد. پس از این اتفاق، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا درخواست داد که برنامه، بدون حضور مسئولین و تنها با مشارکت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه برگزار شود که اجازه این برنامه نیز صادر نشد.

در همین خصوص مرتضی جهانی مقدم، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با توجه به اتفاقات متعددی که در دانشگاه بوعلی سینا افتاده است و در حال وقوع هم هست، از جمله اتفاقات فرهنگی، صنفی، مدیریتی و مالی، این نیاز وجود داشت که فضایی فراهم شود تا دانشجویان بتوانند به مسئولین نقد داشته باشند و پاسخ سؤالات خود را از مسئولین دانشگاه دریافت کنند. لذا درخواست برگزاری جلسه نقد دانشگاه را داشتیم.

وی افزود: این جلسه بارها و به دلالیل مختلفی به تعویق افتاد. مسئولان یک بار گفتند که حوزه نقد را باید محدود کنید؛ یعنی صرفاً در چند حوزه مشخص به نقد دانشگاه بپردازیم. یک‌بار گفتند که مسئولین باید حضور داشته باشند و مسئولین هم اعلام کردند که وقت نداریم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: بعضی اوقات هم دانشجویانی که باید نقد داشته باشند، می‌ترسند که تیغ نقد به سمت آن‌ها و تشکلشان نیز برگردد؛ این یک امر بسیار ناپسند برای دانشجو است. این جلسه دائما به تعویق افتاد، به شکلی که امروزه نقد به دانشگاه نه از طرف دانشجویان و نه از طرف مسئولین وجود ندارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: برای نقد دانشگاه مسئولین حاضر نیستند که در جلسه حضور پیدا کنند. البته مجددا پیگیر می‌شویم که آقایان چه زمانی وقت می‌کنند که در جلسه حضور پیدا کنند و پاسخ دانشجویان را بدهند.

جهانی مقدم بیان کرد: باید برای وضعیت فعلی دانشگاه تدبیری اندیشیده شود. وقتی می‌گوییم که دانشجو مؤذن جامعه است، پس نباید آن را از جوانب مختلف محدود کنیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه نباید محافظه کاری مسئولین روی دانشجویان تأثیر بگذارد خاطرنشان کرد: دانشگاه باید در ابعاد مختلف فعال، پویا و به دنبال تأثیرگذاری باشد و بی‌پرواتر از همه نهادها و ارگان‌های رسمی باشد. اگر اینگونه نبود، دیگر رسالت دانشجویی معنی نداشت. اگر بنا بود که ما دنباله رو رسانه ها باشیم یا حرف‌های مسئولین را تکرار کنیم، پس رسالت جنبش دانشجویی چه می‌شود؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان باید در عرصه مدیریت دانشگاه و استان حضور جدی داشته باشند. نقد، نظردهی و رصد آن‌ها باید به صورت جدی انجام شود. مسئولین دانشگاه و استان هم باید با اشتیاق با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی رو به رو شوند.

علی‌رغم اینکه برگزاری این برنامه در چهار نوبت به تعویق افتاده است، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان، عدم هماهنگی را تنها دلیل تعویق مداوم زمان برگزاری این برنامه می‌داند.

در همین رابطه اکبر عروتی موفق، معاون و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: عدم هماهنگی بین مسئولین، تنها دلیل تعویق زمان برگزاری این جلسه بوده است؛ چراکه هنوز نتوانسته‌اند وقت مشترکی را پیدا کنند تا مسئولین بتوانند حضور داشته باشند.

وی افزود: تا به امروز در چند نوبت پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شده است که میزبان آن هم همان تشکل جامعه اسلامی دانشجویان بوده است. به عنوان مثال ما در آذر ماه، نشست پرسش و پاسخ را با حضور هیأت رئیسه دانشگاه داشتیم که در سالن شهید چمران دانشگاه برگزار شد.

او ادامه داد: در نوبت دیگری هم بخشی از هیأت رئیسه در جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردند. یعنی در طول سال تحصیلی فعلی دوبار این اتفاق افتاده است؛ در صورتی که در اغلب دانشگاه‌ها، مسئولین سالی یک بار در میان دانشجویان حضور پیدا می‌کنند.

عروتی تصریح کرد: فارغ از این‌ها، در هفته سراهای دانشجویی، بخشی از مسئولین دانشگاه در اکثر خوابگاه‌ها حضور پیدا کردند و پرسش و پاسخ در خوابگاه‌ها برگزار شد؛ لذا در طول سال، در چندین مورد مختلف این جلسه برگزار شده است.

وی بیان کرد: در رابطه با مورد اخیر باید گفت که با توجه به اینکه برخی از دوستان در رابطه با انتخابات و شورای صنفی مشغله‌هایی داشتند، فرصت اینکه هماهنگی لازم انجام شود، فراهم نشد. البته برنامه مجوز دارد و با آن مخالفتی صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به این سوال که چرا مجوز برگزاری برنامه، بدون حضور مسئولین صادر نشده است، گفت: آن مسأله موضوعش متفاوت است. یک زمان درخواست برگزاری تریبون آزاد داده می شود؛ که ما با برگزاری تریبون آزاد در فضای آزاد دانشگاه با هر موضوعی، هیچگونه مخالفتی نداریم. در طول سال هم در چندین مورد این برنامه برگزار شده است.

وی افزود:برای اینکه برنامه سالنی برگزار شود، باید هماهنگی لازم صورت بگیرد تا افرادی که می خواهند مورد نقد قرار بگیرند این امکان را داشته باشند که بتوانند حضور داشته باشند و پاسخگو باشند.

او تأکید کرد: علت تعویق زمان برگزاری این برنامه صرفا عدم هماهنگی بوده؛ چون برنامه های مشابه این برنامه، در چندین مورد برگزار شده است و ما معتقد هستیم که مسئولین باید پاسخگو باشند.

عروتی در پاسخ به این سؤال که آیا حواشی اخیر دانشگاه بوعلی سینا در رابطه با پخش موسیقی نامتعارف در یکی از برنامه، بر تعویق زمان برگزاری جلسه نقد دانشگاه مؤثر بوده است، گفت: چنین مسأله ای درست نیست و دلیل برگزار نشدن این برنامه صرفا عدم هماهنگی بوده است. چون اگر چنین مسأله ای درست بود، هیأت نظارت از اساس مجوز برگزاری برنامه را صادر نمی‌کرد و از ابتدا با آن مخالفت می‌کرد. در صورتی که مجوز برگزاری این برنامه صادر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006076

وب گردی

وب گردی