بسیج اساتید ابزار گفتمان‌سازی در دانشگاه‌هاست/ دانشگاه آزاد مورد هجمه معاندان

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر مورد هجوم داخل و خارج از کشور قرار گرفته است؛ چون خط انقلاب در این دانشگاه جاری است و همسوتر از گذشته در خدمت انقلاب اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مریم شمسایی‌نیا- شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال 1381 طی بخشنامه‌ای تأسیس بسیج اساتید کشور را ابلاغ کرد، در تاریخ 26 بهمن 96 با حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بسیج اساتید این دانشگاه تأسیس شد.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) برای پرداختن به زوایای مختلف ماموریت سازمان بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و واکاوی اقدامات، طی نشستی با حضور محمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به موضوعات مختلف از گفتمان‌سازی انقلاب در دانشگاه تا ارتقای بصیرت‌افزایی استادان پرداخت.

این گفت‌و‌گو در دو بخش ارائه خواهد شد که در ادامه بخش اول آن را می‌خوانید:

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در برقراری عدالت آموزشی در کشور چه اقداماتی انجام داده است؟

هاشمی: امروزه وقتی از عدالت آموزشی صحبت می‌کنیم، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در آن «امید» است، هدف از برقراری عدالت آموزشی این است که همگان بتوانند همزمان از آموزش بهره‌مند شوند. مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که دولت از دانشگاه‌ها و مجموعه‌های مراکز آموزش عالی حمایت مالی کامل و مناسب نمی‌کنند، نظیر دانشگاه آزاد اسلامی که تنها دانشگاهی در کشور است که بودجه دولتی ندارد. لذا دانشگاه‌ها متوسل به شهریه می‌شوند، حال افرادی که توانایی پرداخت شهریه ندارند عملاً از آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی باز می‌مانند. پس در بحث عدالت آموزشی نگاه این است که بتوانیم افرادی که قصد دارند وارد مجموعه آموزش عالی شوند براساس ویژگی‌های علمی و امتیازات علمی باشند.

به طور خاص در دانشگاه آزاد اسلامی این نگاه وجود دارد که افرادی که از لحاظ علمی و انقلابی شایسته‌تر هستند جذب شوند. البته چون در دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به شهریه هستیم ممکن است خیلی نتوانیم آن چیزی که مد نظر ما است در عدالت آموزشی تحقق پیدا کند. بسیج اساتید در تلاش است که افراد با نگاه برجسته‌تر و عالی‌تر در حوزه‌های علمی پذیرفته و جذب شوند.

ایسکانیوز: یکی از کارویژه‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 برقراری نشست‌های منطقه‌ای است، تاکنون در این راستا چه اقداماتی انجام دادید؟

هاشمی: تأسیس دبیرخانه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب به واسطه وقوع سیل در کشور و برگزار نشدن جلسات شورای فرهنگی این دبیرخانه، تقریبا با تاخیر در این شورای مطرح شد و در جلسه آخر شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کلیات تأسیس این دبیرخانه تصویب شد که متولی و مسئولیت آن با بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین اجلاس منطقه‌ای در استان اصفهان با محوریت علم و پژوهش برگزار خواهد شد. سایر نشست‌های منطقه‌ای نیز با موضوعات و محورهای دیگر بیانیه گام دوم انقلاب در ماه‌های آینده و در مناطق مختلف کشور برگزار خواهد شد.

برگزاری نشست منطقه‌ای با محوریت گام دوم

در تلاش برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم در سال 98 هستیم، البته این بیانیه با مظلومیتی مواجه شد. دقیقا روز بعد از انتشار بیانیه حادثه سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد و بعد از آن هم کشور گرفتار سیل شد. برخی از افراد هم اعتقاد دارند که یکی از مباحثی که در خصوص گام دوم می‌توانیم به آن اشاره کنیم و مورد تاکید رهبری نیز بودند، استفاده از ظرفیت جوانان است.

به غیر از نشست‌های منطقه‌ای با محوریت بیانیه گام دوم، این دبیرخانه اجلاس سراسری با حضور مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 5 لغایت 8 شهریورماه در مشهد مقدس برگزار خواهد کرد. این بیانیه با بازه زمانی چهل سال است، در سال 98 ما قصد داریم این بیانیه را تبیین کنیم و در سال 99 وارد فاز ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی شویم.

ایسکانیوز: هدف آموزش و ارتقای بصیرت خانواده‌های استادان چیست؟

هاشمی: هدف از حضور خانواده‌های استادان در کارگاه‌های بصیرت افزایی این است که اولا بصیرت سیاسی خانواده‌ها افزایش پیدا کنند؛ چراکه ممکن است گاهی در یک خانواده سه گرایش وجود داشته باشد یا فرزندان با والدین گرایش سیاسی همسویی نداشته باشند، در این خصوص به دنبال این هستیم که خانواده‌ها را نیز توانمند کنیم تا بتوانند گرایش‌های سیاسی همسو داشته باشند. دوما خانواده‌ها را در امر پاسخگویی به سوالات و شبهات در جامعه مجهز به علم و بصیرت سازیم.

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها تا چه میزان تاثیرگذار است؟

هاشمی: هیچ قشری از جامعه به اندازه جریان دانشجویی و نخبگان علمی به خصوص استادان دانشگاه‌ها در گفتمان‌سازی اثرگذار نیستند. نخبگان دانشگاهی و بسیج اساتید که در واقع افراد تحصیل کرده هستند، ابزار و محورهای گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و با علم خود می‌تواند اقدام به گفتمان‌سازی در راستای پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب انجام دهند؛ اما در این زمینه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اقدام جدای از سازمان بسیج اساتید کشور انجام نداده است.

ایسکانیوز: ماموریت‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان بسیج اساتید کشور تا چه میزان همسو است؟

هاشمی: در تهران بزرگ ما 5 دانشگاه آزاداسلامی داریم که ذیل بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تعریف می‌شوند از سوی دیگر ما نیز ذیل سازمان بسیج اساتید کشور قرار داریم. پس طبیعی است که ماموریت‌ها و رسالت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بسیج اساتید کشور همسو باشد و بدون ابلاغ سازمان بسیج اساتید کشور در حوزه‌های خاص تعریف ماموریت نمی‌کند.

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی در واحدهای دانشگاهی اقدام به تاسیس اندیشکده کرده است، درباره اهداف اندیشکده ها توضیح دهید؟

هاشمی: یکی از دستاوردهای مهم بسیج اساتید در یک سال گذشته تاسیس اندیشکده در سطح کانون‌های واحدهای دانشگاه آزاداسلامی است. اندیشکده غذا و دارو که بهمن ماه در مشهد مقدس رونمایی شد، آخرین اندیشکده تاسیس شده توسط بسیج در سال 97 بود که ذیل کانون بسیج اساتید واحد ورامین فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی 10 اندیشکده برای حل معضلات کشور

اندیشکده انرژی و مواد ذیل واحد تهران جنوب، اندیشکده زنان توسط کانون‌های دیگر در سراسر کشور ایجاد شده است و در سال آینده بنا داریم 10 اندیشکده دیگر راه‌اندازی کنیم. تا این اندیشکده‌ها بتوانند به صورت عملیاتی ظهور و بروز داشته باشند. هدف تمام اندیشکده‌ها شناسایی، بررسی و تحلیل معضلات و مشکلات و ارائه راه حل مسائل در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... است.

همچنین 3 طرح در قالب اندیشکده با عناوین «جنگ نرم»، «سواد رسانه‌ای»، «رسانه و سبک زندگی» که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب انتخاب و آماده برای اجرایی شدن در سال 98 شده‌اند. موضوعات اندیشکده‌ها در واقع برای سال آینده متناسب با نیازهای جامعه انتخاب و گسترش خواهند یافت.

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی برای بازگشت نخبگان و سرمایه‌های شناور فکری چه اقداماتی انجام داده است؟

هاشمی: بسیج اساتید تمام تلاشش این است که ظرفیت‌های انقلاب را به مجموعه دانشگاه معرفی کند. بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در فرایند جذب نخبگان علمی نقش و دخالتی ندارد؛ اما در معرفی و شناسایی ثاتیرگذار است. در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی به بسیج اساتید اعتماد خوبی وجود دارد، بارها مورد مشورت ریاست دانشگاه قرار گرفته است. درخصوص نخبگانی که قصد خروج از کشور را دارند و همچنین بازگشت استادان به کشور کارهای عمیق و زیربنایی در بسیج اساتید انجام نمی‌شود؛ اما اگر موردی را معرفی کنند یا ما شناسایی کنیم، تمام تلاش برای جذب و به کارگیری ظرفیت‌های سرگردان انقلاب خواهیم کرد.

ایسکانیوز: رهبر معظم انقلاب به دانشجویان توصیه کردند که نظریه مقاومت در برابر دشمن قوی پنجه در دانشگاه‌ها را تببین کنید، بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی برای تبیین این نظریه چه اقداماتی انجام داده است؟

هاشمی: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر مورد هجوم داخل و خارج از کشور قرار گرفته است؛ چون خط انقلاب در این دانشگاه ساری و جاری است و همسوتر از گذشته در خدمت انقلاب اسلامی است. شبکه‌های معاند و معارض خبری و مجموعه‌های ارتباطی وابسته به صهیونیست، دانشگاه آزاد اسلامی را تعقیب و رصد می‌کنند، از این حرکت می‌توان نتیجه گرفت که در دانشگاه آزاد اتفاقات عمیق در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است.

برای تببین این نظریه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ورود نکرده است و این وظیفه را به پژوهشکده‌ها دانشگاه آزاد سیاسی و اندیشکده امام خمینی(ره) واگذار کرده است.

ایسکانیوز: بسیج اساتید دانشگاه آزاداسلامی برای تقویت و گسترش حوزه علم و پژوهش که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است چه اقداماتی انجام داده است؟

هاشمی: یکی از دستاوردهای مهم بسیج اساتید در راستای بسط حوزه علم و پژوهش در سال 97 راه‌اندازی فصلنامه‌های علمی و پژوهشی است. فصلنامه‌های یاد شده با محوریت حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و محیط زیست است. با برنامه‌ریزی‌های لازم قرار است در سال 98 دو فصلنامه علمی-پژوهشی دیگر به کتابخانه علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006085

وب گردی

وب گردی