اجازه ندهید بی‌اعتنایی به قرارگاه فرهنگ، علم و فناوری در حافظه ملّی به نام شما ثبت شود

کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به توقف اجرای وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کانون های بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با انتشار بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به توقف اجرای وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: چندی پیش جمعی از استادان بسیجی باحضور در دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی به نمایندگی از جامعۀ استادی کشور دربارۀ موضوعات، نظام مسائل و معضلات حوزه‌های فرهنگ، علم و فناوری با حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفت‌وگو پرداختند؛ ازجمله محورهای گفت‌وگو، گلایه از حضرت عالی برای کم رنگ کردن جایگاه قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور بوده است؛ مع‌الاسف باتوجه به تداوم وضع گفته شده بر آن شدیم تا در این نامه رسماً و در پیشگاه ملّت و دانشگاهیان ملاحظات خود را تقدیم نمائیم.

کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌ها در ادامه مطرح کرده است: پس از انتشار اخبار تلخ تصمیم شما مبنی بر عدم‌حضور در شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی که ازسوی دفتر حضرت‌عالی نیز تکذیب نشد، اینک بر آن هستیم که از باب «توصیه مؤمنانه و مشفقانه»، نکاتی چند را با شما در میان بگذاریم. این حقیقت، جای انکار ندارد که سیاست‌های فرهنگی دولت شما از آغاز تاکنون، آنطور که باید تدارک‌گر جهت‌گیری فرهنگی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی نبوده و جناب‌عالی ترجیح دادید که برخلاف گفته‌ها و رویّه‌های خود در گذشته‌، «تلقّی نادرست خود» از آزادی، تکثّر، فرهنگ و سیاست فرهنگی و نسبت فرهنگی ما با تجدّد و غرب را رسمیّت بخشید. چنان‌که این منطق نه‌فقط در عرصه فضای مجازی، مشهود و نمایان است، بلکه وضع علوم انسانی، سینما، مطبوعات، شعر، ادبیّات، حجاب و مجامع و محافل مورد حمایت دولت یازدهم و دوازدهم و گزنده‌تر از همه، سند آموزشی دوهزاروسی، به‌روشنی گویای آن است. بدیهی‌ است که با چنین جهت‌گیری و سیاست نادرست و مایل به گریز از شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی به‌مثابه «مانع بازدارنده» مواجهه نموده که نتیجه قهری آن سست یا بی‌اثر شدن این قرارگاه مهم کشور در حوزه فرهنگ، علم و فناوری است.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: حضرت‌عالی با وجود آن‌که «رئیس‌جمهور» هستید و باید بیش از همه، پایبند به «قانون» باشید، اوّلاً، تاآنجاکه ممکن بوده است، «جلسات شورا» را تشکیل ندادید تا گویا از «الزام‌های قانونی مصوّبات آن» دور بوده و صورت مسأله پاک شود؛ ثانیاً، به‌ بهانه‌های مختلف، مصوّبات این شورا را «اجرا» نکرده و قانون را «معطّل» و «معوّق»، به خود وانهادید؛ ثالثاً، اکنون نیز با این توجیه که دو تن از اعضای شورا، «منتقد» و «مخالف» سیاست‌های فرهنگی و بعضاً قانون‌شکنی‌های موجود بوده و زبان به «اعتراض» می‌گشایند، حضور خود در این شورا را ملغی کرده‌اید.

در ادامه این بیانیه نیز عنوان شده است: به‌حقّ، جای بسی تأسّف و حزن است که رئیس محترم دولت، با این‌که بخش عمده اهرم‌های قدرت را در ساختار حاکمیّت، در اختیار خویش دارد و زمان و عنان بسیاری از امور، در دست اوست، از «سعۀ‌صدر» و «آزاد اندیشی» فاصله یافته که به بهانۀ حضور «دو منتقد صریح ‌اللهجه» در جلسه درونی و بسته شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی، اصل جلسات قرارگاه مرکزی فرهنگ، علم و فناوری به تعطیلی کشیده شده و امر فرهنگی را که اصیل، کانونی و حسّاس است، به حال خویش رها شود.

کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌ها می‌افزاید: جامعه بسیج استادان کشور هرگز خرسند نیست که این اقدام شما، که نشانه «تنگ‌نظری» و «عدم‌بردباری سیاسی» است، در تاریخ ثبت شود و از شأن و منزلت شما به عنوان منتخب گرامی ملّت بکاهد. ازاین رو غرض از نگاشتن این سطور نیز آن نیست که شما را به حضور مجدّد در این شورا فرابخوانیم، بلکه مقصود این است که شما کمی هم درباره «تناقض‌ها» و «تضادها»ی فکری و منشی درنگ کنید و به یاد آورید که در تبلیغات پرحجم و رنگانگ انتخاباتی چه گفتید و تا چه اندازه بر طبل «آزادی» و «تکثّر» و «تحمّل مخالف» کوفتید و امروز که «قدرت» در دستان شماست، با «منتقدان فرهنگی» خویش که جز «گفتن» و «استدلال‌کردن» و «نقّادی»، هیچ ابزاری در اختیار ندارند، چه می‌کنید!! فارغ از برخی القائات، لطفاً تأمّل فرمایید که در آینده، این قبیل «خطاهای توجیه‌ناپذیر» چه پاسخی خواهد داشت؟

استادان بسیجی در ادامه این بیانیه بیان کرده‌اند: اگر قرار است شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی، محلّ «تضارب آراء و عقول» شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نباشد و همگان، «تابع» و «تسلیم» و «مطیع» رییس جمهور باشند و یا شما از «موضع آمرانه» با آنها سخن بگویید، جز آن است که خواسته یا ناخواسته «یکه‌سالاری» و «استبداد»، تثبیت و رایج خواهد شد؟

در پایان نیز آمده است: بسیج استادان کشور که به دفعات دست همکاری و مودّت را به سوی کارگزاران دولت در سطوح ملّی و استانی دراز کرده و در یاری و همکاری با دولت محترم از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد، در این موضوع مهم نیز حضرت‌عالی را به «بازاندیشی جدّی، بنیادی و مستقل»، دعوت می‌نماید و از شما تقاضا دارد تا به‌واسطه اصرارهای مکرّر بر «قانون‌شکنی»، اعتبار و حیثیّت منزلت «ریاست‌جمهوری» در نظام جمهوری اسلامی ایران، مخدوش نشود و اجازه ندهید بی اعتنایی به قرارگاه فرهنگ، علم و فناوری در حافظۀ ملّی به نام شما ثبت شود!

انتهای پیام/

کد خبر: 1006109

وب گردی

وب گردی