تشکل های دانشجویی آماده کمک به حل مسائل کشور هستند

عضو اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی گفت:همان گونه که در مواجهه با سیل عظیم و ویرانگر، ایران بسیج گردید، در مقابل سیل خانمان برانداز بیکاری و تورم هم، شاهد همکاری و همدلی همه اقشار ملت و دولت خواهیم بود، تشکل های دانشجویی نیز در هر بخشی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام می نمایند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله و در ایام ماه مبارک رمضان جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کنند و در این دیدارها، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از جامعه دانشجویی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مسائل مختلف کشور در محضر رهبر فرزانه انقلاب می‌پردازند.

امسال نیز مراسم ضیافت افطار و سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چهارشنبه اول خردادماه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

مرضیه افشارنیا عضو اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از اتحادیه های دانشگاه آزاداسلامی در این دیدار سخنانی را مطرح کرد.

گفتمان سازی بیانیه گام دوم

عضو اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سخنان خود با توجه به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب، ابراز کرد: به لطف الهی، انقلاب کبیر ایران اسلامی، در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سرگذاشت و قدم به دهه پنجم حیات مبارک خود نهاد که در دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی قرار گرفته است. این بیانیه راهبردی و کارگشا که بایستی به یک گفتمان مسلط و جریان ساز تبدیل شود، هنوز که هنوز است مورد توجه مسئولین نظام آموزش عالی کشور قرار نگرفته است. در حوزه عملی هم علیرغم تاکیدات مکرر جنابعالی بر جوان گرایی و استفاده از نیروهای جوان، مومن و انقلابی در دستور کار دستگاه های اجرایی، قضایی و حتی حاکمیتی نیست و اگر هم جایی هم بوده، عموما ژنهای خوب و آقازادههای فرهنگی است.

ارتقای کیفی تولیدات ملی وظیفه مسولان در سال رونق تولید

وی با بیان این سوال که چرا مسئولان به جوانان اعتماد نمی کنند؟ خاطرنشان کرد: مگر نه اینکه جنگ را با بیست سالهها بردیم و اقتصاد را با شصت ساله ها باختیم. در سال رونق تولید ملی، یکی از وظایف مسئولان، ارتقای کیفی تولیدات ملی و خصوصا خودروهای داخلی است. آیا کشوری که جوانان آن به دانش انرژی هسته ای، موشک های پیشرفته، فناوری نانو و سلول های بنیادی دست پیدا کردهاند، قادر به تولید خودرو با کیفیت نیستند؟ آیا باز هم لبخند انکار و تمسخر تکنوکرات های غرب زده غربگرا در میان است؟

ریشه کن کردن فساد توسط قوه قضائیه

افشار نیا با مطرح کردن پرسش آیا شما حاضر به خرید خودروی پراید، با این قیمت بالا و با این کیفیت پایین، برای آقازاده های خود هستید؟ ابراز کرد: سوال بعدی این است که چه دستهای پیدا و پنهانی در کار است که وقتی به عقیده کارشناسان، حل بسیاری از مسائل اقتصادی و بی عدالتیها در گرو اصلاح نظام مالیاتی و بانکی و تصویب طرحهایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، برای خارج کردن سودا گران از بخش مسکن است، این طرحها چندین سال در مجلس به اصطلاح شورای اسلامی، معطل میماند.

آن هم در شرایطی که درصد مستاجران در سه دهه اخیر به بیشترین حد خود رسیده و افزایش 2 برابری قیمت مسکن در کشور و 3 برابری آن در تهران، زمینه ایجاد تبعات امنیتی را فراهم کرده است.

رویکرد قوه قضائیه باید ریشه کن کردن فساد باشد، همان طور که در سیره امیرالمومنین(ع) هنگام مواجهه ایشان با فاسدان و اشرافیگری شاهد برخورد قاطعانه آن حضرت بودیم. از این رو از دستگاه قضا مطالبه برخورد محکم با مفسدان اقتصادی را داریم.

تشکل های دانشجویی آماده کمک به حل مسائل کشور

عضو اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر حل مشکلات کشور، عنوان کرد: امید قطعی داریم که معظم له، اطلاع دقیقی از تحمل فشار سنگین اقتصادی و معیشتی بر مردم قدر شناس ایران اسلامی دارید. این فشار که با بی تفاوتی برخی مسئولین نسبت به افسار گسیختگی قیمت ها رو به افزایش است، تدبیری حکیمانه و جهادی هم از سوی مسئولین و هم از طرف مردم می طلبد.

همان گونه که در مواجهه با سیل عظیم و ویرانگر، ایران بسیج گردید، در مقابل سیل خانمان برانداز بیکاری و تورم هم، شاهد همکاری و همدلی همه اقشار ملت و دولت باشیم و تشکلهای دانشجویی نیز در هر بخشی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام می نمایند.

تقابل نظیریه مقاومت در برابر نظریه تسلیم و مذاکره

افشار نیا در خصوص سیاست خارجه تصریح کرد: نظر به اینکه ابلاغ سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی، بر عهده رهبری است، اما تصور و برداشت نامتوازن از روند تصمیمات بین المللی از سوی دولت محترم، به گونهای دیگر است. این مساله خود به نوعی چراغ سبز نشان دادن به دشمن برای اعمال فشار بیشتر است. یکی از مفاهیم مهم که از بیانات حضرت عالی می باشد، کلید واژه" نظریه مقاومت" است که در مقابل "نظریه تسلیم و مذاکره" قرار گرفته است. نظریه مقاومت باید چارچوبی برای اندیشه ورزی، تدبیر گرایی و چاره جویی مسئولین و جوانان در مسیر پیشرفت اسلامی-ایرانی باشد. و باید این نظریه در دانشگاه ها تبیین شود.

تربیت نیروی تراز اول؛ وظیفه دانشگاه

نماینده اتحادیه های دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جایگاه دانشگاه در کشور گفت: تربیت نیرو در طراز انقلاب اسلامی یکی از مهمترین مسائل انقلاب و وظیفه دانشگاه است. انسانی با معرفتی دینی، بصیرتی انقلابی و معنویتی وتوحیدی نیاز، ایران انقلابی است. سوال این است: دانشگاه در کجای نقشه انقلاب قرار دارد؟ آیا وضعیت اعتقادی اساتید ما راضی کننده است؟

آیا استاد، نیاز به آموزش و به روزرسانی علمی، فکری، عقیدتی و بصیرتی خود و ارتقای جهان بینی اسلامی خود ندارد؟

آیا نباید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به فکر اصلاح و ترمیم استادان و به ویژه دروس معارف باشد؟

آیا وضعیت موجود استادان معارف ما راضی کننده است؟

بله، علم و علم آموزی یکی از مسائل اصلی دانشگاه است. اما همان علم هم باید نافع ، کاربردی و البته در مسیر توحیدی باشد.

متاسفانه دانشگاه، با تمام خدمات خوبی که، به خصوص برای رشد و پیشرفت علمی به کشور و انقلاب انجام داده، اما هنوز از دردهای مزمنی رنج می برد. بنظر بحران هویت اسلامی و انقلاب زدایی هنوز دو مساله اصلی دانشگاه است که مسئولان باید عالمانه و مجاهدانه سعی در رفع آن داشته باشند.

دانشگاه باید انقلابی باشد

افشار نیا خظاب به وزیر محترم علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: انقلاب زدایی از دانشگاه را جدی بگیرید. در این مبارزه، هیات اندیشه ورز شما چه کسانی هستند؟ نقشه شما برای این نبرد چیست؟ معاونین شما، چند درصد از سند دانشگاه اسلامی را عملیاتی کرده اند؟ دانشگاه به عنوان مرکز تربیت بخش مهمی از نیروی انسانی کشور باید خود را مسئول بداند. دانشگاه، باید دانشگاه انقلاب باشد. دانشگاه، باید نیروی متناسب با شاخص های دولت اسلامی را تحویل جامعه دهد.

آیا چنین است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از خواب زمستانی بیدار شود. مرحله تحقق " دولت اسلامی " کی می خواهد در دستور کار شورا و دانشگاه های ما قرار گیرد؟ راستی، طرح تحول در علوم انسانی به کجا رسیده، خبری دارید؟

جلسات تمام نشده یا هنوز آقایان جلسه هستند؟

در ضمن مستحضرید که بیش از چهار ماه است جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور، تعطیل است.

دانشگاه آزاد اسلامی باید هویت اسلامی داشته باشد

وی درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: به نظر می رسد یکی دیگر از مسائل اصلی دانشگاه های ما و به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی، مساله هویت اسلامی دانشگاه ها است.

این مساله، موضوع مهم و بزرگی است. سخن در این باره بسیار است. اما مسئولان بدانند که مسیر هویت اسلامی از ایمان، عقیده و فرهنگ ناب اسلامی و انقلابی می گذرد.

دانشگاه آزاد اسلامی با ورود انقلابی شما (مقام معظم رهبری)، وارد مرحله ای تازه از عمر خود شده است. ما ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه آزاد به دقت مسیر اصلاح، رشد و پیشرفت آن را در مسیر تحقق دانشگاه اسلامی، رصد می کنیم.

لازم است یادآور شویم که تحولات در بدنه مدیریتی به ویژه در واحدهای دانشگاهی کمتر قابل مشاهده است.

هم چنین دانشگاه آزاد اسلامی باید به فکر مسائلی از قبیل پرداخت شهریه سنگین، شفافیت و ایجاد سیستم پیگیری و نظارت همه جانبه، گسترش حضور روحانیت اصیل و مدیران مومن و انقلابی در دانشگاه و توانمندسازی استادان، مدیران و کارکنان به خصوص در حوزه معرفتی و بصیرتی باشد.

مشکلات جامعه از عدم بها به خانواده است

وی جایگاه زن و خانواده را در جامعه بسیار مهم خطاب کرد و گفت: اسلام به زن و خانواده آبرو بخشیده اما هنوز برخی نمی دانند که مسیر پیشرفت و تعالی جامعه، از درون خانواده می گذرد. نگاه درجه دو به مقوله زنان، عدم آموزش مناسب در مدارس و دانشگاه ها با نقش واقعی زن در خانواده و اجتماع، نگاه غیر اسلامی و در برخی از موارد ضد اسلامی به این مساله، جامعه را دچار مشکلاتی در قبل، حین و بعد از تشکیل خانواده کرده است. افزایش سن ازدواج جوانان، آمار طلاق و در مقابل کاهش نرخ رشد جمعیت از تبعات این مساله است.

پیشنهاد می کنیم دانشگاه ها در کنار ورود علمی به مقوله سبک زندگی اسلامی ایرانی، با کمک خیرین،کمک به ازدواج های دانشجویی و گسترش خوابگاه های متاهلی و بکارگیری دانشجویان متاهل را، جدی بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006126

وب گردی

وب گردی