افتتاح نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی در برج میلاد تهران

مدیر عامل گروه مپنا گفت: امروزه حمل و نقل" بخشی جدایی نشدنی از زندگی بشر بوده و از منظر انرژی حدود ۲۰ درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده کربن دی اکسید، حدود ۳۰ درصد از میزان انتشار این آلاینده را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گرو مپنا در مراسم رونمایی از نخستین جایگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی در ایران توسط گروه مپنا در برج میلاد تهران، گفت: این جایگاه در زمینی به مساحت بیش از ۷۰۰ متر مربع است و همچنین دارای دو خط تأمین توان برای خودرو و موتورسیکلت است.
وی افزود : در خط یک، شارژ سریع و شارژ کند نصب شده و در خط دو نیز شارژ موتور سیکلت قرار دارد. همچنین شارژرها بر اساس استانداردهای بین المللی بومی سازی و ساخت داخل شده و کنترل و مانیتورینگ برای ارتباطات بالادستی بر اساس پروتکل OCPP صورت می گیرد.
علی‌ابادی اظهارداشت : در این ایستگاه، شارژر سریع خودرو برقی شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳ کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHAdeMO قابل استفاده برای خودروهای شرق آسیا شامل خودروهای میتسوبیشی، کیا، نیسان و ... است.
مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: این ایستگاه دارای شارژر کند خودرو برقی با توان ۷ / ۴ کیلووات است و می تواند همه خودروهای برقی استاندارد را تأمین توان نماید. از سویی دیگر، جایگاه شارژ خودروهای برقی احداثی گروه مپنا مجهز به دو شارژر ۵/۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به سهولت توان شارژ موتور سیکلت های برقی را دارد.


وی در ادامه با اشاره به مزایا و چالش اصلی خودروهای برقی، گفت: امروزه حمل و نقل" بخشی جدایی نشدنی از زندگی بشر بوده و از منظر انرژی حدود ۲۰ درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده کربن دی اکسید، حدود ۳۰ درصد از میزان انتشار این آلاینده را به خود اختصاص داده است؛ از این رو مناسب است برای ایجاد یک زیست بوم پایدار در موضوع حمل و نقل در دنیا نگاه ویژه ای صورت گیرد.
علی آبادی ادامه داد: با توجه به نقش عمده خودروها در این بخش، فناوری های بسیار متنوعی برای بهبود عملکرد آنها از منظر انرژی، اقتصاد و محیط زیست ارائه شده است. مهمترین فناوری ارائه شده در این زمینه انواع خودروهای الکتریکی (xEV) است در دیدگاه کلان انرژی، استفاده از خودرو تمام الکتریکی و هیبریدی می تواند بسته به نحوه تأمین برق و سوخت اولیه در اروپا، در حدود ۲ تا ۳ برابر در مصرف انرژی از "چاه تا چرخ" صرفه جویی نماید. به بیان دیگر، در خودرو احتراق داخلی، لازم است ۲ تا ۳ برابر، سوخت فسیلی بیشتری از چاه استخراج شود تا بتوانیم انرژی مکانیکی برابر در چرخ خودرو ایجاد نماییم در خودروهای الکتریکی به دلیل جایگزینی موتورهای احتراق داخلی با موتورهای الکتریکی، می توان از مزایایی چون کاهش حجم و وزن موتور، افزایش شتاب، بهبود راندمان تبدیل انرژی، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری، عدم مصرف انرژی در زمان آماده به کار، کاهش آلودگی صوتی و ... بهره گرفت.
وی اضافه کرد: در زمان ترمزگیری، با بهره گیری از موتورهای الکتریکی به عنوان مولد انرژی، می توان در سیکل های رانندگی شهری بهبود چشمگیری در کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده ها داشت. در خودروهای برقی از انرژی الکتریکی که در باتری ذخیره شده است، به عنوان یک سوخت پاک بهره گرفته می شود. منبع تولید انرژی الکتریکی می تواند از منابع تجدیدپذیر (و یا با استفاده از نیروگاه های متداول با بهره گیری از سوخت به نسبت پاک گاز) تامین شود. لذا نه تنها میزان انتشار آلاینده ها کاهش می یابد، بلکه محل انتشار آن ها نیز از درون شهرها به بیرون منتقل شده و سبب کاهش آثار شدید زیست محیطی و رفع چالش اساسی کلان شهرها در بحث آلودگی هوا می شود.
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: برای بهره گیری از خودروهای الکتریکی، توسعه فناوری در زمینه های مختلف از جمله تجهیزات الکترونیک قدرت، موتور الکتریکی، سیستم کنترل، باتری و ... به همراه توسعه زیرساخت های لازم برای شارژ مجدد این خودروها است. برای تحقق این مهم، شرکت گروه مپنا اقدام به توسعه این فناوری ها و زیرساخت ها از جمله ارائه کیت تبدیل خودرو احتراق داخلی به "خودرو دو توان و ارائه انواع "ایستگاه شارژ نموده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1006131

وب گردی

وب گردی