تریاکی ها در معرض ابتلا به سرطان های مری و معده قرار دارند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که تریاک، شیره و سوخته مصرف می کنند در خطر ابتلا به سرطان های مری، معده و پانکراس قرار دارند.

به گزاش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از انجمن تخصصی گوارش و کبد ایران، «دکتر اکرم پورشمس» در سمینار هفته سلامت گوارش با رویکرد تشخیص زودهنگام و درمان سرطان گوارش اظهار کرد: تاثیر مصرف این مواد مخدر در بروز سرطان روده نیز در حال بررسی است و می‌توان گفت که در کشور ما خطر سرطان زایی این سه ماده مخدر بیش از سیگار است.
وی با اشاره به اینکه در گام نخست آگاهی مردم و پس از آن تشخیص زودهنگام در مقابله با سرطان بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: استفاده نکردن از سبزیجات و میوه و استفاده از مواد غذایی چرب، شور، سرخ شده و پخته در مدت زمان طولانی با دمای بالا می‌تواند در بروز بیماری سرطان دخیل باشد.
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ارتباط زیادی با سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی داشته و ابتلا به چاقی و بی تحرکی نیز در بروز سرطان در افراد نقش دارد.
پورشمس با اشاره به مهم‌ترین شاخص هایی که سرنوشت بیمار را بعد از تشخیص سرطان تعیین می‌کند، گفت: پیشگیری مقرون به صرفه‌ترین راه برای مقابله با بیماری سرطان است.
وی اظهار داشت: بقای بیماران بعد از ابتلاء در تمام سرطان‌ها به مرحله بیماری بستگی دارد و هرچه مرحله بیماری پیشرفته تر و گستردگی تومور نیز زیاد باشد زمان بقای بیمار کمتر خواهد شد.
وی افزود: هر چه تومور کوچک‌تر و محدود به ارگان خاص باشد بهتر می‌توان با آن مقابله کرد ولی اگر تومور از دیواره ارگان خارج و سایز آن نیز بیشتر شود، مرحله بیماری نیز گسترده‌تر خواهد شد و بقای بیمار کم می‌شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با جراحی درمانی می توان برای مقابله با آن اقدام کرد ولی اگر تومور به سمت عروق و غدد لنفاوی پیشروی کند یا متاستاز باشد (گسترش و مهاجرت سلول های سرطانی از یک بافت به بافت های دیگر) احتمال جراحی به سختی خواهد بود و یا غیر ممکن است بنابراین موفقیت درمان در تشخیص به موقع حائز اهمیت است.
عضو هیئت مدیره انجمن بیماری های گوارش گفت: مردم و سیاست گذاران باید بر مسئله پیشگیری توجه زیادی داشته باشند چون پیشگیری مقرون به صرفه‌‌ترین راه برای مبارزه و مقابله با بیماری‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006156

وب گردی

وب گردی