علی‌آبادی: آمادگی مپنا برای برقی کردن سیستم حمل‌ونقل/ اختصاص یارانه به برقی کردن خودروها

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه ایران مبتکر ساخت خودروهای برقی نیست، گفت: البته زمانی این کار را آغاز کردیم که سایر کشورها در ابتدای راه بودند. مپنا آمادگی دارد تا با خودروسازها و شرکت تاکسیرانی برای ارتقا سیستم حمل‌ونقل کشور همکاری کند

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا، در جمع خبرنگاران، با اشاره به این‌که ایران مبتکر ساخت خودروهای برقی نیست، اظهار کرد: اما باید گفت زمانی این کار را آغاز کردیم که سایر کشورها در ابتدای راه بودند. مپنا آمادگی دارد تا با خودروسازها و شرکت تاکسیرانی برای ارتقا سیستم حمل‌ونقل کشور همکاری کند.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های برق در کشور حتی بالاتر از استانداردهای جهانی فراهم شده است، افزود: از آنجایی که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است، در مصرف آن اسراف می‌شود. اما باید گفت ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده و حدود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال نصب در هر حال کفایت لازم را برای اینکه برقی‌سازی خودروها صورت بگیرد، فراهم می‌کند.

وی با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور گفت: می‌توانیم گاز طبیعی را در نیروگاه‌ها با سیکل ترکیبی با راندمان بالا به برق تبدیل کنیم و برق در خودرو برای حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق مصرف سوخت ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

علی‌آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که یک خودرو با برق شارژ شود هزینه آن برای صد کیلومتر کمتر از هزار تومان است در حالی که اگر از سوخت بنزین استفاده شود برای هر صد کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین لازم است که هزینه آن ۱۰ هزار تومان می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به امکانات نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی گفت: در این جایگاه انواع شارژر ارائه شده است اما نمی‌توان این شارژ را در منزل انجام داد. شارژرها در جایگاه به شبکه پرقدرت وصل هستند و خودروها به سرعت شارژ می‌شوند.

وی در مورد شارژرهای موجود در این جایگاه توضیح داد: به طور کلی ساعات پیک در کل سال در کشور کمتر از ۲۰۰ ساعت است و مشترکان می‌توانند در ساعات آف پیک از این شارژرها استفاده کنند. به عبارت دیگر متقاضیان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته در شبانه‌روز در کل ایام سال خودروهای خود را شارژ کنند البته ممکن است در تابستان با محدودیت‌هایی مواجه باشند.

مدیرعامل گروه مپنا در مورد اینکه آیا مذاکره‌ای برای اختصاص یارانه به برقی کردن خودروها صورت گرفته است یا خیر، گفت: در مورد این موضوع در سطح کمیسیون مجلس مطالعات خوبی صورت گرفته است و دولت در نهایت برای توسعه این موضوع امتیازات خوبی قائل می‌شود. بدون تردید ۱۰ سال دیگر به خودروهای بنزینی اجازه تردد در شهر داده نمی‌شود و راهی جز برقی کردن خودروها وجود ندارد.

علی‌آبادی تاکید کرد: مپنا تاکنون روی پای خودش ایستاده است و امیدواریم مجلس، دولت و سایر نهادهای مسئول ما را یاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006161

وب گردی

وب گردی