تشخیص زود هنگام سرطان ریه به کمک هوش مصنوعی

گوگل می خواهد به کمک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی، تشخیص سرطان ریه را دقیق تر و در دسترس تر کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سرطان ریه نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل‌نشده سلول در بافت‌های ریه است. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می‌تواند در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد. اکثر سرطان‌هایی که از ریه شروع می‌شوند، به نام سرطان‌های ابتدایی ریه، کارسینوماهایی هستند که از بافت پوششی نشات می‌گیرند. انواع اصلی سرطان ریه سرطان‌های ریه سلول کوچک (SCLC) که سرطان سلولی جو شکل نیز نامیده می‌شود و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) هستند. شایع‌ترین علائم عبارتند از سرفه (همراه با خلط خونی)، کاهش وزن و تنگی نفس.

از میان تمام انواع سرطان در دنیا، سرطان ریه کشنده ترین نوع این بیماری محسوب شده و سالیانه جان بیش از 1.7 میلیون نفر را می گیرد. برای مقایسه بد نیست بدانید این رقم از مجموع تعداد قربانیان سرطان های پستان، پروستات و روده بزرگ بیشتر است.

مشکل اصلی اینجاست که اکثر سرطان ها قبل از وخیم شدن تشخیص داده نمی شوند و بعد از آن هم بیشتر روش های درمانی کم اثر می شوند.

بنابراین تشخیص زودهنگام این نوع از سرطان می تواند کمک شایانی در درمان و بهبود آن به بیماران بکند.

اکنون گوگل سعی دارد به کمک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدش این رویه را تغییر داده و تشخیص سرطان ریه را دقیق تر و در دسترس تر کند.

معمولا برای تشخیص سرطان ریه رادیولوژیست ها به بررسی صدها تصویر از یک دستگاه سی تی اسکن می پردازند. اما به کمک این الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل خواهد توانست یک سیستم جامع پیش بینی سرطان توسعه دهد تا غده ها و تومورهای کوچک که مشاهده شان برای انسان دشوار است را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد. این سیستم همچنین می تواند با مقایسه تصاویر اخیر و نتایج قبلی سرعت تغییر اندازه بافت های مشکوک را تعیین کند.

به منظور بررسی عملکرد این سیستم گوگل از هوش مصنوعی اش خواست تا 45.856 اسکن از سینه افراد را بررسی کند، سپس نتایج با تشخیص شش نفر از متخصصان رادیولوژی مقایسه شد. در تحقیقات اولیه، هوش مصنوعی گوگل قادر به تشخیص پنج درصد مورد سرطانی بیشتر شد. علاوه بر این دقت تشخیص این سیستم نیز بهتر بود و نتایج غلط 11 درصد کاهش داشتند.

برای استفاده از این سیستم در دنیای واقعی به آزمایشات و تحقیقات بیشتری نیاز است اما به گفته این غول جستجوی اینترنتی، نتایجی که تا به حال به دست آمده بسیار امیدوار کننده اند. گوگل اعلام کرده تنها دو تا چهار درصد از افراد مشکوک به سرطان ریه در آمریکا تحت بررسی قرار می گیرند. کمپانی ساکن مانتین ویو امیدوار است این سیستم مانند دیگر الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی شناخت بیماری این شرکت تشخیص زود هنگام سرطان ریه را ساده تر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006163

وب گردی

وب گردی