چیرانی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، مدرسه عالی مهارتی کشاورزی تاسیس می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان گفت: درصددیم یک مدرسه عالی مهارتی کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تاسیس کنیم تا دانشجویان این رشته به طور تخصصی‌تر بسیاری از فنون کشت و زرع را در قالب محصولات گوناگون، آموزش ببینند.

ابراهیم چیرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اثرات هم‌جواری دانشگاه با صنعت و برنامه‌های این واحد دانشگاهی در جهت توسعه ارتباط با صنعت گفت: اگر دانشگاه و رشته‌های دانشگاهی به تناسب ظرفیت موجود صنایع مختلف در یک شهر و استان ایجاد شود، بدون شک یک ارتباط متقابلی بین این دو برقرار شده و صنعت برای تامین نیاز خود به سراغ دانشگاه می‌آید.

وی درباره دستاوردهای نزدیکی صنعت و دانشگاه افزود: نزدیکی صنعت و دانشگاه دستاوردهای کلان ملی را به دنبال دارد و دیگر نیازی به حضور متخصصان خارجی در کارخانجات و صنایع مختلف نبوده و دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی تامین کننده نیاز صنایع گوناگون خواهند بود. این امر منجر به خودکفایی و تقویت اقتصاد مقاومتی خواهد شد که رسیدن به تمامی این مراحل نیازمند اعتماد متقابل میان دانشگاه و صنعت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان درباره ارتباط دانشگاه با صنعت در واحدهای دانشگاهی این استان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی گیلان زمینی را از جهاد کشاورزی تحویل گرفته تا در آن اقدام به اصلاح ژنتیکی بذر بادام زمینی کند. در واقع کشاورزی، صنعتی مهم در هر کشوری محسوب می‌شود که تامین‌کننده نیازهای اولیه مردم هر سرزمین است. در دانشگاه آزاد گیلان هم با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های موجود در استان به طور ویژه به برقراری ارتباط با این صنعت پرداختیم که گامی مهم در جهت خودکفایی کشور برای تامین محصولات کشاورزی خواهد بود.

چیرانی یادآور شد: امسال، واحد لاهیجان هم در ارتباط با بحث آبزیان و در زمینه تولید خاویار فعالیت گسترده‌ای خواهد داشت. بسیاری از واحدهای استان گیلان به تناسب ظرفیت‌های موجود در موضوعات مختلفی چون شیلات و کشاورزی، توریسم و بوم گردی وارد شدند.

وی درباره فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد گیلان در توسعه صنعت گردشگری و بوم‌گردی تاکید کرد: محور توسعه در استان گیلان از سوی استانداری، توریسم و کشاورزی اعلام شده است؛ بنابراین هر جایی که جاذبه‌‌های توریستی استان وجود داشته باشد بوم‌گردی هم خواهیم داشت. برای توسعه گردشگری و بوم‌گردی در سطح استان با توجه به اینکه یک زمین 50 هکتاری داریم درصددیم تا از خانه‌هایی که شکل بومی دارد استفاده کنیم نه هتل ده طبقه، این بوم‌گردی علاوه بر اینکه فرهنگ بومی ما را حفظ می‌کند شرایط وام راحت‌تر را هم برای ما فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تاکید کرد: درحقیقت، بوم‌گردی در این استان ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در دانشگاه آزاد گیلان هم این بوم‌گردی سنتی را با کشاورزی ادغام کردیم که در این فضا دانشکده کشاورزی واحد گیلان و بوم‌‌گردی ما مستقر خواهد شد که درحال حاضر، فعالیت این مجموعه آغاز شده و تنها بوم‌گردی باید به آن اضافه شود. این امر نمونه بارزی از همجواری دانشگاه با صنعت است که مهم‌ترین ثمره آن خودکفایی و تقویت اقتصاد مقاوتی است.

چیرانی در پایان متذکر شد: با توجه به ظرفیت‌‌های بسیار استان در زمینه صنعت کشاورزی، درصددیم تا یک مدرسه عالی مهارتی کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان تاسیس کنیم تا دانشجویان این رشته که از قدیمی‌ترین رشته‌های واحد رشت است به طور تخصصی‌تر و با حضور در مزارع مختلف بسیاری از فنون کشت و زرع را در قالب محصولات گوناگون، آموزش ببینند. این امر منجر به تربیت فارغ‌التحصیلانی می‌شود که بعد از فراغت از تحصیل تجربه لازم در زمینه صنعت کشاورزی داشته و تنها دارنده یک مدرک مرتبط با کشاورزی نخواهند بود. بدون شک، تربیت فارغ‌‌التحصیلان متخصص و متبحر در این زمینه، منجر به پیشرفت و توسعه همه جانبه در زمینه صنعت کشاورزی کشور می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006221

وب گردی

وب گردی