نخستین آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه نانو در دانشگاه تفرش راه‌اندازی شد

اولین آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه نانو در راستای کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت در حوزه نانو در دانشگاه تفرش راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه تفرش، نفیسه آقابابائی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش در خصوص تاسیس این آزمایشگاه تحقیقاتی اظهار کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی نانوسیال با هدف بررسی رفتار نانوسیالات حین جوشش بستر مناسبی جهت تحقیقات به‌روز در زمینه نانو است که با حمایت مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش، همت رئیس آزمایشگاه مرکزی و پیگیری عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک تجهیز و راه‌اندازی شد.
وی ایجاد این آزمایشگاه را ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تجاری‌سازی و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت دانست و افزود: دانشگاه تفرش با استفاده از امکانات این آزمایشگاه در بخش نانوسیال که شامل دستگاه‌های بررسی رفتار جوششی نانو سیال فشار بالا، رفتار جوششی نانوسیال فشار پایین، انتقال حرارت جوششی سیالات خالص و چندین نوع نانوسیال اکسید فلزی و غیرفلزی متنوع می‌باشد، در کشورمان می‌تواند به‌عنوان یک شاخص در زمینه‌های پژوهشی موردتوجه پژوهشگران قرار گیرد.
دکتر زهرا بنی عامریان عضو هیئت علمی دانشگاه تفرش گفت: امروزه نانوسیالات نسل جدید مبردهای صنعتی هستند که در خنک کاری‌های دوفازی و جوششی استفاده گسترده‌ای دارند.
وی با اشاره به اینکه برخلاف خواص ترموفیزیکی اطلاعات چندانی در مورد رفتار جوششی نانوسیالات مانند آنتالپی نهان تبخیر موجود نیست، اظهار کرد: ستاپ‌های آزمایشگاهی موجود در جهان باهدف اندازه‌گیری آنتالپی نهان تبخیر، صرفاً در فشار اتمسفر قادر به اندازه‌گیری رفتار جوششی نانوسیالات هستند.
بنی عامریان گفت: در آزمایشگاه نانوسیال دانشگاه تفرش با داشتن ستاپ نوآورانه که توسط اینجانب طراحی‌شده است، قابلیت اندازه‌گیری و بررسی رفتار جوششی نانوسیالات تا فشار ۸.۵ بار فراهم‌شده است که می‌تواند این آزمایشگاه را در سطح کشور به‌عنوان شاخص مطرح کند.
وی تصریح کرد: این محدوده فشاری به دلیل نزدیک بودن به فشار کارکرد سیستم‌های خنک کاری جوششی از ارزش بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006268

وب گردی

وب گردی