شبکه محصول سالم؛ گامی برای ارتقای سلامت و ایمنی غذایی

دبیر شبکۀ محصول سالم معتقد است که این طرح در سطح کلان به دنبال ارتقاء سلامت و حفظ ایمنی غذایی، افزایش اعتماد مردم به سلامت محصولات و ترویج سبک زندگی سالم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید محمدرضا شایسته دبیر شبکه محصول سالم ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشتی نوشت:

شبکه محصول سالم با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری و با مشارکت شرکت ها و گروه های کنشگر و تاثیرگذار بر زنجیره تامین محصولات سالم به طور داوطلبانه در حال اجرا است. هدف این شبکه توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه بندی محصولات سالم کشاورزی، بازارسازی، بازاریابی و فروش این محصولات است.
این طرح در سطح کلان به دنبال ارتقاء سلامت و حفظ ایمنی غذایی، افزایش اعتماد مردم به سلامت محصولات و ترویج سبک زندگی سالم است.
در حال حاضر، میزان تولید محصولات غذایی کشور از 14 میلیون تن به 10 میلیون تن کاهش یافته است؛ در حالی که عموما برای تولید محصولات غذایی، میزان سالم بودن آن نادیده گرفته می شود. این موضوع دغدغه اصلی تاسیس شبکه محصول سالم است. این طرح در فاز مطالعاتی در 10 قطب کشوری، میزان آفت کش و باقیمانده سموم 5 هزار و 760 نمونه از 4 محصول خیار، گوجه فرنگی، سیب درختی و برنج و همچنین باقیمانده کودهای شیمیایی شامل نیترات و فلزات سنگین در یک هزار و 800 نمونه از سه محصول سیب زمینی، پیاز و کاهو را مورد بررسی قرار داده است.
نتایج این تحقیقات نشان میدهد که باقیمانده سموم کشاورزی در 10 درصد از نمونه های آزمایش شده بالاتر از حد مجاز است؛ همچنین برنج با 2 درصد انطباق و سیب درختی با 10 درصد انطباق، به ترتیب کمترین و بیشترین انطباق با استانداردهای لازم را دارا هستند. بی شک ادامه این روند موجب افزایش هزینه های سلامت در کشور می شود. طبق آخرین آمار، سالانه مبلغ بالایی صرف هزینه درمان و خرید کودهای شیمیایی می شود که این اعداد نشان می دهد 5.4 درصد از منابع مالی کشور که بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان می شود، در زنجیره ضد ارزش مصرف می شود.
شبکه محصولات سالم با ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارهای شبکه غذایی کشور می تواند با جلب اعتماد مصرف کنندگان، سلامت جامعه را نیز تضمین کند. این موضوع البته باید با فعالیت مشترک و منسجم برای تحقیقات بازار، بازارسازی، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی و غذایی سالم همراه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006279

وب گردی

وب گردی