ارائه خدمات نوین با کسب‌وکارهای نوپا/ حمایت از استارت‌آپ‌ها تحریم‌ها را خنثی می‌کند؟

کارشناسان معتقدند که استارت‌آپ‌ها یکی از اجزای پاردایم کسب و کار است و در صورت حمایت ازآنها و ایجاد زیرساخت‌ها می‌توانند در این شرایط سخت تحریم به مدیریت اقتصاد کشور کمک کنند‌.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه ایده‌های جدید و استارت آپ‌ها بخش اصلی دنیای تکنولوژی شده‌ و کسب‌وکارهای پردرآمدی را ایجاد کرده‌اند.

می‌توان گفت تقریباً همه ما با کسب‌وکارهای نوپا و تاثیر آنها در زندگی روزمره خود مواجه هستیم. این کسب‌وکارها یا خدمتی را که پیش‌ از این دریافت نمی‌کردیم به ما ارائه می‌کنند، یا خدمت پیشین را با کیفیت بهتر، هزینه کمتر، بهره‌وری بالاتر و رعایت کرامت انسانی به ما عرضه می‌کنند.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند تا بتوانند مسیر پشرفت خود را طی کنند. وظیفه مهم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب‌وکار است. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری آن شرکت باشد، مهم است که بنیان‌گذاران از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

از طرفی رویکرد شرکت‌های نوپا و استارت‌آپی رویکردی است که در کشور می‌تواند به حل مشکلات اقتصادی کمک کند. خمیرمایه اصلی استارت آپ ها رفع یک مشکل وخلق ارزش جدید همراه با نگاه اقتصادی است. این کسب‌وکارها تلاش می‌کنند با رویکردهای نوین، خود را گسترش دهند و راه حل پیشنهادی خود را به سایر بخش‌های کشور گسترش دهند.

امیر عابدپور مدیر اجرای شتابدهنده تخصصی انرژی آی تک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، با بیان این‌که استارت‌آپ‌ها یکی از اجزای پاردایم کسب و کار است، گفت: با توجه به پاردایم کسب و کار در دنیا و نیز ایران، فضای کسب وکار به شدت متحول شده است تا جایی‌که اکنون جوان و فارغ‌التحصیلان بیشتر در این حرفه مشغول به فعالیت شدند.

وی با تاکید براهمیت این موضوع در چرخه صنعت کشور، افزود: برای این‌که شرکت‌های استارت‌آپی رونق بگیرند، باید مسئولان کشور ضمن حمایت از آنها زیرساخت‌ها را فراهم کنند تا شاهد افزایش اشتغال‌زایی در کشور باشیم.

عابدپور تصریح کرد: علاوه براین موضوع فناوری‌های نو و تکنولوژی جدید و بومی وارد چرخه صنعت کشور می‌شود که این امر به نوبه خود در این شرایط سخت تحریمی فضای اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

وی با بیان این‌که تحریم یک فرصت، برای توسعه فعالیت‌های استارت‌آپ ها اگر در فضای عمومی است، گفت: قطعا تحریم تبعات سنگینی به مردم و اقتصاد کشور وارد کرده است. اگر کشور ما در این فضای تحریمی نبود؛ استارت آپ‌های بزرگی در کشور شکل نمی گرفت. تحریم از این منظر فرصتی را برای توانمند کردن استارت‌آپ‌ها فراهم آورده است.

عابدپور افزود: هم‌اکنون استارت‌آپ ها با فرصت‌های زیادی مواجه هستند، بخشی از این فرصت ها به شکلی توسط استارت‌آپ‌های بین‌المللی و شرکت های خارجی پوشش داده می‌شد و استارت‌آپ‌های داخلی فرصت کمتری برای خودنمایی خود داشتند. لذا استفاده از این‌ها منوط به تغییر نگرش و برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت‌هایی است که باید از آنها استفاده کرد.

بنابراین با توجه به‌شدت گرفتن تحریم‌ها، استارت‌ آ‌پ‌های جدید ایران راه بسیار خوبی برای تولید ملی و کاهش بیکاری به شمار می‌آیند. شاید بعضی‌ها فشار تحمیل‌شده از سمت دولت‌مردان خارجی و سقوط ارزش ریال را مانع پیشرفت خود بدانند؛ اما با توجه به سرمایه کم موردنیاز برای شروع یک استارت آپ، گمان می‌رود شرایط اقتصادی تأثیر چندانی براین شیوه کار ندارد چه‌بسا که بیشتر استارت آپ‌های جدید ایران در همین ده سال گذشته که کشورمان شرایط بد اقتصادی را تجربه کرده شکل‌گرفته‌اند.

در این شرایط سخت است که یک شرکت می‌تواند راه خود را برای ورود به مرزهای بین‌المللی پیداکرده و درآمدهای واقعی را برای خود و اقتصاد کشور به ارمغان آورد. ورود نتایج موفقیت‌های استارت‌ آپ‌ها به کشور بدون شک در اقتصاد ایران تأثیر مستقیم گذاشته و می‌تواند در بهبود شرایط کسب‌وکار هم اهمیت پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006292

وب گردی

وب گردی