روان درمانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

روان‌شناسی علمی در ربع آخر قرن نوزدهم به وجود آمد. اما کاوش‌های روان‌شناختی همزمان با طلوع فلسفه آغاز گردید. تفکر روان‌شناختی بیش از ۲۴ قرن، یعنی از دوران فلسفه یونان باستان تا اواخر قرن نوزدهم، بخشی از فلسفه به شمار می‌رفت و در بطن آن رشد یافت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، میترا صفا مسئول واحد روانپزشکی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری به مناسبت روز روانشناسی و مشاور گفت: در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، بیماران متعددی روزانه درخواست مشاور روانپزشکی دارند. جای بسی خوشبختی که امروزه شاهد توجه بیش از حد همکاران و متخصص خود هستیم که همزمان به جسم و روان بیماران توجه جدی دارند و از این رو به خود می بالیم که بتوانیم همزمان با همکاران دیگر در درمان بیماران بستری این بیمارستان سهم داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در این راستا حدود نیمی از بیمارانی که مورد مشاوره روانپزشکی قرار می گیرند نیاز به دریافت روان درمانی دارند که توسط روانشناسان توانمند این مرکز انجام می شود.

صفا همچنین در خصوص بیمارانی که به این مرکز مراجعه می کنند اغلب بیماران مزمن ریوی یا قلبی قرار گرفتن تحت عمل جراحی یا پیوند عضو یا بستری طولانی مدت، دارای وضعیت جسمی نامناسب هستند که همگی می تواند باعث تشدید و یا ایجاد مشکلات روانشناختی و کاهش تعاملات اجتماعی و پذیرش درمانی آنان گردد.

وی تصریح کرد: لذا باتوجه به شرایط موجود انواعی از روان درمانی از جمله با رویکرد های شناختی رفتاری، حمایتی، بینش گرایی و روش های آرام سازی برای درمان انواع اختلالات خلقی، اضطرابی، اختلالات روانپزشکی ناشی از بیماران جسمی و یا مصرف مواد و سایر اختلالات روانشناخت، متناسب با نوع بیماری و شرایط بیماران بستری، تحت نظر روانپزشک مرکز مورد استفاده قرار میگیرد.

صفا در خصوص روان درمانی عنوان کرد: روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری نوعی روان درمانی کوتاه مدت است که شامل کار بر احساسات ناکارآمد، رفتارها، فرایند ها و مضامین شناختی شناختی ناسازگارانه از طریق روش های سیستماتیک ، صریح و هدف مدار است. روان درمانی شناختی رفتاری با تمرکز بر حل مسئله عهده دار حل مشکلات مشخص و تعریف شده با همکاری خود مراجع می شود.

مسئول روانپزشکی اذعان داشت:روان درمانی حمایتی به منظور کمک به بیماران در جریان بحران های ناشی از بیماری جسمی و مسائل اجتماعی یا رفع ناراحتی ناشی از بیماری روانپزشکی و جسمی طولانی یا نقص های فیزیکی بکار برده می شود. رواندرمانی بینش گرا باعث می شود که فرد نسبت به رفتار و عادات خود و عوامل شکل گیری آنها آگاهی پیدا کند و از طریق نسبت به تغییر آنها با کمک روانشناس اقدام کند.

صفا در خاتمه عنوان کرد: روش آرام سازی شامل آموزش روش های تنفسی، انقباضات عضلانی و رها سازی آنها و افزایش تمرکز است که با انجام آنها به مرور زمان اضطراب فرد می تواند کمتر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006365

وب گردی

وب گردی