موسی‌‌خانی: مدارس غیرانتفاعی  چندین برابر دانشگاه آزاد شهریه می‌گیرند/بهره‌مندی صحیح از پژوهش باعث ثروت می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: پژوهش اگر بخواهد در مسیر توسعه کشور باشد باید مورد حمایت دولت قرار گرفته و تجاری‌سازی محصولات حاصل از امور پژوهشی نیازمند سرمایه‌‌گذاری دولتی است که بتواند خلق ثروت در عرصه ملی کند تا دانش بومی کشور در خدمت توسعه وآبادانی ایران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور بررسی کردیم که مشروح آن در زیر آمده است:

مرتضی موسی‌‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌های دانشجویی مبنی بر اهمیت به بخش پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: با توجه به وجود نسل جوان و مشغول به تحصیل، بیش از 4 میلیون نفر دانشجو داریم که این عدد یک مزیت نسبی است. اگر بخواهیم تبدیل به یک کشور رقابت‌پذیر شویم باید از این سرمایه‌های فکری و انسانی موجود به درستی استفاده کنیم تا در امور مختلف برای رشد و توسعه کشور، جهت دهی و رشد داده شوند.

وی افزود: انقلاب صنعتی چهارم حول محور هوش مصنوعی و علوم رایانه‌ای است که توسعه و پیشرفت در این حوزه‌ها و علوم دیگر نیازمند ایجاد شرایط مناسب برای پژوهش، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیر ساخت‌‌‌‌‌‌های لازم برای توسعه این امر است. اگر پژوهش جایگاه واقعی خودش را در جامعه پیدا کند و دروس دانشگاهی از حالت آموزش محوری درآید و سیستم پژوهش محوری جایگزین آن شود، زمینه‌های لازم برای پیشرفت و آبادانی کشور فراهم می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت فاصله بگیریم باید با گسترش امر پژوهش، شرایط کسب ثروت و رسیدن به تولید متکی بر یافته‌های متخصصان بومی را گسترش دهیم در واقع با بهره‌مندی صحیح از پژوهش می‌توان به ثروت رسید.

موسی‌‌خانی درباره فعالیت دانشگاه آزاد در توسعه امر پژوهش یاد‌آور شد: دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جدید توجه بیشتری به امر پژوهش داشته و توجه به جایگزینی سیستم پژوهش محوری به آموزش محوری یکی از اقدامات این دانشگاه است. در عین حال، مراکز تحقیقاتی مختلفی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ایجاد شده که نشان‌دهنده اهمیت پژوهش در این دانشگاه است.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد با توسعه مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی با توجه به ظرفیت‌‌های موجود در هر استان گام‌های موثری در گسترش توجه به پژوهش برداشته، از سوی دیگر ایجاد پژوهش‌های کاربردی با راه‌اندازی طرح پایش و به کارگیری پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر حل مسائل کشور و به دنبال آن رونق تولید و ثروت‌آفرینی از طریق کاربردی کردن امور پژوهشی از دستاوردهای مهم این دانشگاه در عرصه پژوهش محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین خاطر نشان کرد: پژوهش اگر بخواهد در مسیر توسعه کشور باشد باید مورد حمایت دولت قرار گیرد و تجاری‌سازی محصولات حاصل از امور پژوهشی نیازمند سرمایه‌‌گذاری دولتی است که بتواند خلق ثروت در عرصه ملی کند تا دانش بومی کشور در خدمت توسعه‌ و آبادانی ایران قرار گیرد.

موسی‌‌خانی درباره یکی دیگر از مطالبات تشکل‌های دانشجویی مبنی بر بررسی دلایل شهریه سنگین در دانشگاه آزاد متذکر شد: دانشگاه آزاد شهریه‌هایی که از دانشجویان دریافت می‌کند بسیار کمتر از سرانه‌ای است که دولت به دانشگاه‌های دولتی پرداخت می‌‌کند. این در شرایطی است که کلیه هزینه‌‌‌های دانشگاه در امور مختلف فرهنگی پژوهشی و خدماتی از طریق همین شهریه‌ها تامین می‌شود. از سوی دیگر اگر میزان شهریه پرداختی در مدارس غیر انتفاعی که در سطح پایین‌تر از دانشگاه آزاد قرار دارند را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که شهریه‌ای چند برابر دانشگاه دریافت می‌کنند؛ بنابراین با توجه به اینکه کلیه هزینه‌های این دانشگاه از محل همین شهریه‌های دانشجویی تامین می‌شود بدون شک شهریه پرداختی به هیچ عنوان زیاد نیست.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006366

وب گردی

وب گردی