آمادگی قزاقستان  برای گسترش روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های کشور

سفیر قزاقستان با اعلام آمادگی بر گسترش روابط علمی و فرهنگی دوجانبه گفت: به‌عنوان سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران، از تعاملات علمی و فرهنگی حمایت می‌کنم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه شهیدبهشتی، سیدحسن صدوق در دیدار سفیر جدید جمهوری قزاقستان با بیان اینکه مسئولیت کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی با جمهوری قزاقستان از سوی وزارت علوم به دانشگاه شهیدبهشتی سپرده‌شده است اظهار‌کرد: امیدوارم حضور شما در کسوت سفیر قزاقستان با توجه به سوابق و پیشینه علمی و اجرایی، موجب گسترش ارتباطات دانشگاهی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان شود.

وی، با اشاره به سفر هیئت دانشگاه شهیدبهشتی به کشور قزاقستان و بازدید از دانشگاه‌های این کشور افزود: با حضور در قزاقستان آنچه بیش‌ازپیش به چشم می‌آمد، خویشاوندی و اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بود. بی‌تردید شخصیت‌ها و مفاخر علمی و ادبی مشترک در پیشینه تاریخی دو ملت، ریشه‌های اشتراکات بین ایران و قزاقستان را استوار‌تر کرده است.

صدوق تصریح کرد: فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه زبان فارسی در دانشگاه الفارابی برای من دلگرم‌کننده بود. در سفر به قزاقستان با دانشجویان قزاقی مشتاق و علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی دیدار کردم که تجربه شیرینی در این سفر بود.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه تأکید کرد: رابطه جغرافیایی و قرابت سرزمینی بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم به پشتوانه اشتراکات فرهنگی و سابقه تمدنی، بتوانیم گام‌های مؤثری برای گسترش روابط علمی و دانشگاهی برداریم.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به اهمیت و جایگاه کشور قزاقستان در منطقه گفت: طی سال‌های اخیر شهر آستانه میزبان دیدارهای مهم و حساس بین‌المللی بوده، خوشحال هستیم که قزاقستان فعالیت‌های منطقه و بین‌المللی خوبی دارد.

صدوق خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های جامع و تراز اول کشور است که رشته‌های گسترده‌ای از حوزه‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی را در خود جای‌داده است؛ اکثریت دانشجویان دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی شاغل به تحصیل هستند. توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه شهید بهشتی زمینه مساعدی را برای فعالیت‌های دوجانبه علمی فراهم آورده است.

در ادامه اسخت آرازبار، سفیر قزاقستان با تشکر از ایجاد فرصت برای حضور در دانشگاه شهیدبهشتی گفت: دانشگاه شهیدبهشتی، نخستین دانشگاه ایران است که از آن بازدید می‌کنم و این باعث خرسندی است. این دانشگاه، همکاری‌های مشترک خوبی با دانشگاه‌های قزاقستان دارد و تاکنون فعالیت‌های مؤثری در این زمینه صورت گرفته است.

اسخت آرازبار، با اشاره به علاقه شخصی‌اش به زبان فارسی اظهارکرد: من و تعدادی از همکارانم در قزاقستان، به دلیل دل‌بستگی به زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی، سال‌ها پیش کرسی ایران‌شناسی و فارسی شناسی را در دانشگاه الفارابی دایر کردیم.

سفیر قزاقستان، با توجه به نقش و جایگاه تمدن و فرهنگ ایران در تاریخ تصریح کرد: استادان و پژوهشگران قزاقستانی علاقه فراوانی به فرهنگ و تمدن ایرانی دارند، آموزش زبان فارسی، تمدن و فرهنگ ایرانی از حوزه‌هایی است که در قزاقستان مورد استقبال پژوهشگران قرار دارد.

اسخت آرازبار با اعلام آمادگی بر گسترش روابط علمی و فرهنگی دوجانبه گفت: به‌عنوان سفیر قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران، از تعاملات علمی و فرهنگی حمایت می‌کنم و امیدوارم با تعمیق روابط دوجانبه بین دانشگاه‌های ایران و قزاقستان، در آینده نزدیک شاهد ثمرات آن باشیم و بتوانیم با تبادل استاد و دانشجو و برگزاری کنفرانس‌های مشترک تعاملات دوجانبه را توسعه دهیم.

سفیر قزاقستان در پایان سخنان خود با دعوت از صدوق برای سفر به کشور قزاقستان و دیدار از دانشگاه‌های این کشور اظهار کرد: در طول تاریخ ۲۷ ساله استقلال قزاقستان و در سخت‌ترین دوره‌های زمانی، جمهوری اسلامی ایران همواره کشور دوست برای قزاقستان بوده است و این دوستی بین ایران و قزاقستان و وجوه مشترک فرهنگی بسیار ارزشمند است.

سفیر قزاقستان پیش‌ازاین دیدار، با حضور در دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، در خصوص «قزاقستان و روابط دوجانبه با ایران» در جمع استادان و دانشجویان علاقه‌مند به ایراد سخنرانی پرداخت.

اسخت آرازبار، دراین نشست ضمن معرفی جمهوری قزاقستان گفت: قزاقستان نهمین کشور پهناور دنیا با جمعیتی بالغ بر ۱۸ میلیون است که در قلب آسیای مرکزی قرار دارد و ۷۰ درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006377

وب گردی

وب گردی