پایان‌نامه های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر پژوهش و کمک به حل مسائل کشور قرار گرفته است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: با راه‌اندازی طرح پایش دانشگاه آزاد و قرار گرفتن پایان‌نامه‌ها در مسیر حل مسائل جامعه، پایان نامه‌ها شکل دیگری یافته و با پژوهش محوری و نگاهی به حل مسائل جامعه در مسیر پژوهش‌های کاربردی قرار گرفته که این امر نشان‌دهنده توجه مسئولان دانشگاه آزاد به امور پژوهشی است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور مورد بررسی قرار دادیم که مشروح آن در زیر آمده است:

فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم‌رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌‌های دانشجویی مبنی بر توجه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: پژوهش امری مهم و تعیین‌کننده در پیشرفت و توسعه یک کشور است و بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با تکیه بر امر پژوهش موفق به طی مسیر توسعه شدند. اگر دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی ما بر روی توجه به امور پژوهشی متمرکز شوند، این امر منجر به پیشرفت در بسیاری از علوم شده که خودکفایی و استقلال ایران در تولید بسیاری از محصولات مهم و اساسی کشور را در پی دارد به این ترتیب، پژوهش ابزاری برای خودکفایی و خلق ثروت در کشور خواهد شد.

وی درباره توجه دانشگاه آزاد به گسترش امر پژوهش در کشور افزود: یک از مهم‌ترین ماموریت‌های مسئولان دانشگاه‌ها آماده کردن دانشجویان برای اداره کشور است که برای تحقق این امر باید علاوه بر آموزش تئوری دروس به امر پژوهش هم توجه ویژه‌ای شود. یکی از برنامه‌هایی که مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد بوده، نظام موضوعات است که دانشجویان در این روند با کار پژوهشی مساله محور و کاربردی که پاسخگوی مسائل جامعه باشد آشنا می‌شوند و پایان‌نامه‌های دانشجویی عرصه‌‌ای برای تقویت پژوهش‌های کاربردی در جهت کمک به حل مسائل کشور قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تاکید کرد: با راه‌اندازی طرح پایش دانشگاه آزاد و قرار گرفتن پایان‌نامه‌ها در مسیر حل مسائل جامعه، پایان نامه‌ها شکل دیگری یافته و با پژوهش محوری و نگاهی به حل مسائل جامعه در مسیر پژوهش‌های کاربردی قرار گرفته که این امر نشان‌دهنده توجه مسئولان دانشگاه آزاد به امور پژوهشی است.

براتی خاطر نشان کرد: در ارتباط با بررسی پژوهشی در دلایل بروز سیل هم درصددیم تا در دانشگاه آزاد خوزستان کتابی در زمینه بررسی دلایل سیل و عوامل اثرگذار بر آن را به چاپ برسانیم. این امر نشان‌دهنده توجه و حضور موثر دانشگاه آزاد در مسیر توسعه و حل مسائل کشور است.

وی درباره مطالبه تشکل‌‌های دانشجویی مبنی بر سنگین بودن شهریه دانشگاه آزاد و نظارت به این امر تاکید کرد: دانشگاه آزاد یک دانشگاه مردمی است که با تکیه بر پول شهریه‌های دانشجویی اداره می‌شود و تاکنون هیچ‌گونه کمکی از سوی ارگان‌های دولتی دریافت نکرده و از پرداخت حقوق استادان دانشگاه تا کلیه خدمات پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه از محل همین شهریه‌های دانشجویی تامین می‌‌شود. بنابراین با توجه به این حجم خدمات‌‌‌رسانی دانشگاه آزاد و نقشی که در توسعه و گسترش سطح تحصیلات عالیه در دور‌ترین نقاط کشور داشته، بدون تردید شهریه پرداختی دانشجویان در این دانشگاه زیاد نیست و کلیه خدمات ارزنده این دانشگاه بزرگ کشور در سطح کلان به روشنی مشهود است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان متذکر شد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه آزاد با برخی از بانک‌ها داشته در طی سال تحصیلی دانشجویان می‌توانند برای پرداخت شهریه وام دریافت کنند و هرچه میزان پولی که دانشگاه آزاد در بانک‌ها داشته باشد بیشتر باشد، تعداد دانشجویان بیشتری از این تسهیلات وام دانشجویی از طریق بانک‌ها بهره مند خواهند شد.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش یک فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006392

وب گردی

وب گردی