اختصاص 45 تا 75 درصد واحدهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دروس عملی

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی فنی و حرفه‌ای گفت: 25 تا 55 درصد واحدهای دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به دروس نظری و 45 تا 75 درصد واحدها به دروس عملی اختصاص داده شده است.

سپیده بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به نسبت واحدهای عملی به نظری در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در زمینه تعیین واحدهای دروس، ما براساس قوانین وزارت علوم پیش می‌رویم و تنها نقطه‌ای که در آن تغییر ایجاد کردیم، درصد واحدهای تئوری به عملی است.

وی ادامه داد: در برنامه‌هایی که برای مقطع کاردانی مدنظر قرار داده‌ایم، 25 تا 55 درصد واحد به دروس نظری و 45 تا 75 درصد واحدها به دروس عملی اختصاص داده شده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی فنی و حرفه‌ای گفت: مقاطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه دهنده هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند. این هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای دارای رشته‌های متفاوتی هستند و بیش از 40 دیپلم ارائه می‌دهند. ما در ادامه این دیپلم، برنامه‌های درسی تعیین می‌کنیم که به آن کاردانی پیوسته می‌گویند.

وی اظهار کرد: پیش از تغییر نظام آموزش و پرورش، دانش آموزان هنرستان‌ها 11 ساله فارغ‌التحصیل می‌شدند؛اما در حال حاضر با تغییر نظام آموزش و پرورش، دانش‌آموزان مانند شاخه‌های نظری پیش می‌روند و 12 ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند. به‌گونه‌ای دیگر می‌توان گفت دانش‌آموزانی که امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند هم در کنکور فنی و حرفه‌ای و هم در کنکور سراسری شرکت کنند.

بارانی گفت: سرمایه‌گذاری بسیاری در هنرستان‌ها صورت گرفته است؛ زیرا واحد‌های عملی و نظری آن در مقایسه شاخه‌های نظری، بیشتر است. زمانی که این دانش‌آموزان می‌خواهند وارد دانشگاه شوند، ما به آن‌ها اجازه می‌دهیم که در شاخه‌های نظری که امکان دانش بیشتر در آن‌ها وجود دارد، ادامه تحصیل دهند؛ یعنی با تمام سرمایه‌گذاری علمی و هزینه‌ای که در هنرستان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود،‌ آن‌ها به سمت شاخه‌های نظری می‌روند،‌ این دانش‌آموزان در دروسی مانند فیزیک و ریاضی دچار ضعف هستند و زمانی که وارد دوره‌های مهندسی می‌شوند با مشکل مواجه خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد:‌ همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد،‌ امسال این امکان وجود دارد که دانش‌آموزان ما نیز بتوانند در کنکور شاخه‌های نظری نیز شرکت کنند. همان‌طور که می‌دانید پذیرش دانشجو دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سال 74 تا 97، صرفا از دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بود؛ یعنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مانند دانشگاه آزاد اسلامی یا دانشگاه عملی و کاربردی و غیرانتفاعی از شاخه‌های نظری پذیرش دانشجو ندارد و امسال اجازه داده شده است که دانش‌آموزان رشته نظری نیز در کنکور فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی ناپیوسته که مجوز آن را اخذ کرده‌ایم، شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006405

وب گردی

وب گردی