تحول بلاک‌چین، قدرت نهفته در آینده

فناوری با ورود به تمامی عرصه‌های زندگی بشر تحولات عظیمی را ایجاد کرده است که کسب و کار نیز از این جریان مستثنی نیست. ورود تکنولوژی بلاک‌چین نویدبخش تحولات عظیمی در این زمینه است؛ بنابراین سیستم‌های آموزشی باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه بیشتر کسب و کارها برای استفاده از بلاک‌چین در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. یک نظرسنجی از 4 شرکت حسابرسی بزرگ KPMG نشان داد که احتمالا 48 درصد از مدیران سطح C معتقدند که بلاک‌چین طی سه سال آینده تغییراتی را در کسب‌و‌کار ایجاد خواهد کرد و 41 درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که احتمالا از این فناوری در شرکت‌های‌شان استفاده می‌کنند.

بلاک‌چین به یک صفحه کلید امن و شفاف پشت فناوری‌هایی مانند ارز رمزی اشاره دارد. ارز رمزی (cryptocurrency) یکی از انواع ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.

سال‌های قبل در مورد فناوری و قابلیت‌های آن به اندازه امروز درک وجود نداشت. در این زمینه پروژه‌های پرطرفدار و راه حل‌های جدید برای بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد؛ اما برای موفقیت در آن به استعداد فارغ‌التحصیلان نیاز است.

برای درک بیشتر اهمیت بلاک‌چین دو تعریف نوآوری عمودی و افقی اشاره می‌کنیم.

نوآوری عمودی نوآوری است که به طور خاص و در یک زمینه خاص انجام می شود در حالی که نوآوری افقی چیزی است که می تواند توسط همه اتخاذ شود. برای مثال پنیسیلین، واکسن فلج اطفال و روش های عملی پیشرفته، نمونه‌ای از نوآوری‌های عمودی است؛ زیرا برای یک حوزه خاص هستند. از سوی دیگر، برق، اینترنت و رایانش ابری، نوآوری‌های افقی هستند که از طریق زمینه‌های چندگانه و صنایع به منظور کارآیی آنها به کار رفته است.

دلیل این که بلاک‌چین مورد تحسین بسیار قرار گرفته است منحصر به یک نهاد نبودن، رمزگذاری‌شدن داده‌ها، غیرقابل تغییر بودن و شفافیت داده‌هاست.

تعریف بلاک‌چین

بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه بلوک و زنجیره ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. به طور کلی بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است.

تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.

بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک‌‌‌‌‌چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است.

در هر بلاک هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت‌کوین. در بلاک‌چین، اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند.

لزوم توجه دانشگاه ها به بلاک‌چین

دانشجویان و فارغ التحصیلان که قصد برنامه ریزی برای کسب و کار خود را دارند باید به اهمیت این تکنولوژی واقف باشند و از هم‌اکنون در مورد آن اطلاعات جمع آوری کنند.

در این راستا KPMG اطلاعاتی در مورد 4 مهارت برتر برای افرادی که به دنبال برنامه ریزی حرفه‌ای در بلاک‌چین هستند منتشر کرده است.

همانند هر فناوری در حال ظهور، داشتن استعداد مناسب برای رسیدن به نتایج بسیار مهم است. پروژه های بلاک چین بدون یک تیم چند نفره تکنسین‌ها موفق نخواهد شد. در این راستا دانشگاه‌ها باید برای استفاده از بلاک چین در امور آموزشی خود اقدام کنند تا به این صورت هم کاربران و هم کسانی که مسئول ساخت، مدیریت و مدیریت بلاک‌چین هستند دانش لازم را داشته باشند.

در ادامه به بیان برخی از مهارت های لازمه افراد در این زمینه می پردازیم.

1. حساسیت تجاری

بلاک چین از فناوری اطلاعات تا مسائل مالی، بر هر نقش سازمانی تاثیر خواهد گذاشت. فردی که در بلاک‌چین کار می کند، نیاز به درک عمیق کسب و کار دارد؛ زیرا تکنولوژی به گونه‌ای عمل می‌کند که هر نهاد دارای دیدگاه و دسترسی منحصر به فرد است.عدم انجام این کار منجر به پروژه بلاک چین بدون موارد اجباری خواهد شد.

2. سواد فناوری

شناختن ابر، پروتکل ها، ERPs و شبکه‌ها کافی نیست. کارمندان آینده بلاک چین باید بدانند چه زمانی از ابزارها و سیستم عامل‌های مختلف استفاده کنند و همچنین چگونه در یک اکوسیستم فناوری با بلاک چین موجود تعامل داشته باشند. بعضی از دانش‌های برنامه نویسی مثل JavaScript، HTML و Solidity برای کسانی که برنامه ریزی برای توسعه بخش بلاک چین را نیز انجام می دهند، اهمیت دارد.

3.تجزیه و تحلیل داده‌ها

در حالی که اکثر اعضای تیم نیازی به فناوری برای کار روی پروژه های بلاک چین ندارند؛ اما تیم باید شامل تحلیلگران داده‌ها باشد تا به یکی از بزرگ‌ترین مزایای این فناوری دسترسی پیدا کنند. قابلیت درک و استفاده از داده‌های جمع آوری شده از بلاک چین و آماده کردن آن به روش معنی دار برای هر یک از نقش‌های مختلف کاربر، مهم است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای بلاک چین، داده است و کلید موفقیت در دست کسانی است که آن را درک و از آن استفاده می‌کنند تا به افراد مختلف در سراسر کسب و کار ارائه شود.

4. داشتن ذهنیت حل مسئله

تیم باید به گونه‌ای باز باشد تا افراد با استفاده از حل مسئله در آن به کشف و جست‌و‌جو بپردازند. این بدان معنی است که در یک کارگاه آموزشی باید با اهداف کسب و کار و مفاهیم آن آشنا شد و سپس معماری و جریان کلی راه حل برای افراد را مشخص کرد.

نتیجه گیری

بلاک چین فناوری امیدوار کننده قرن 21 است و بسیاری افراد توان بالقوه این فناوری را با اینترنت مقایسه کرده‌اند. در واقع با توجه به پیشرفت کنونی و برای سازگاری با آینده، لزوم توجه دانشگاه‌ها و تمامی سیستم‌های آموزشی به بلاک چین بیش از پیش نمایان می‌شود.

از طرفی شرکت‌ها به دنبال افراد دارای مهارت‌هایی در زمینه فناوری هستند؛ بنابراین افراد حرفه‌ای در شغل‌یابی موفق‌تر خواهند بود.

ظاهرا ممکن است 375 میلیون کارگر که تقریبا 14 درصد از نیروی کار جهان را تشکیل می دهند، نیاز به تغییر دسته‌های شغلی داشته باشند؛ زیرا دیجیتالی شدن، اتوماسیون و پیشرفت در هوش مصنوعی جهان کار را دستخوش تغییر می‌کنند. بنابراین، نوع مهارت‌هایی که شرکت‌ها نیاز دارند به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد.

بلاک‌چین نقطعه عطف عصر حاضر به شمار می‌رود؛ بنابراین با دانش این فناوری می‌توان در عصر جدید درآمد بالا و مزایای بسیاری داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006438

وب گردی

وب گردی